Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige 2004 S2 | 1, 2 >> 11824 besök totalt |
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Här är en bild till. 1.40.3 på Gotland Ring som bäst. Nästa sommar skall det ner till 1.38.0. Fegbromsar på två ställen.
_________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Sommaren 2008 uppdaterade jag med:
Quick Silver SS grenrör, race kat och ljuddämare, harness bar skruvfästen och 4 punktsbälte, 2,25 ggr hårdare krängningshämmare fram samt nya Advan och Green Stuff belägg. Nu låter den som den skall och man fast bättre i bältet. Krängningshämmaren gav inga tendeser till undestyrning. Vore bra med en bättre stol, hårdare dämpare/fjädrar och kanske aggresivare hjulvinklar. _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Har haft en MIL lampa sedan bytet till race cat och Quicksilver system. Vanligt fel på Lotusar som får nytt avgas, insug eller liknande. Lyckades släcka den med en felkodläsare från www.24.se, artnr 11128. Behändig och prisvärd liten pryl från ett företag med god service och snabba leveranser. Felkoden va P0420 dvs andra syresonden nedströms katalysatorn indikerade att katalysator hade nedsatt funktion. Tror inte det blir ett problem vid besiktningen.
_________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
MIL lampan från andra syresonden fick till sist sin förklaring. Efter uppstart och varmkörning i våras rök den vitt, gick fett och konsumerade en del kylarvätska. Den drog dock fint och oljan ok utan vatten. Släpade den till Lings i Köping och Birger Ling. Birger är mycket erfaren, har en liten Totota verkstad och mekar Camaro Cup bilar på kvällar och helger. Birger tog bort rear clamshell och toppen och hittade läckan (missfärgning av topplockspackningen). Birger är mycket kunnig och noggrann. Kan rekommendera Lings för andra Lotus åkare speciellt med 2zzge motorn. Det finns ju ingen Lotus verkstad norr om Malmö.
Exige minus rear clam shell Coola insugskanaler Demonterad topp För de som är intresserade av materialteknik. 2zzge har MMC block och sinterlödda kammar 8-)) _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Detta måste ju vara ett väldigt lågt eller ska man säga högt mål att sätta. Jag gjorde för flera år sedan 1,32,6 på GR med min Elise S2 111S på R-däck och lite annat småfix. Så någonstans runt den tiden borde det inte vara några problem att lotsa runt Exigen på för en fin bil |
||
Det är 1.8l motorn utan kompressor i bilen, ska vara samma som i Elise 111R och Toyota Celica och Corolla T-Sport. Kul motor iaf som har ett klart roligare ingrepp av höglyftkammarna än Honda S2000. Trist med motorproblem, hoppas du får ihop bilen snart så det blir lite åka på Gotland i sommar. Jag planerar att vara nere vecka 31 om allt vill sig väl. Kanske blir en resa ner i juni också men det är inte bestämt. Har du planerat att köra något i sommar? Ball bil som är klart kul att köra, saknar framförallt precisionen i chassiet, styrning och pedaler från Exigen i min bil _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
|
||
>>Daniel, Kryptonite Green har superhjälte egenskaper precis som Gurras skelett. På sextitalet hette den Lotusfärgen Pistaschio Green vilket också är en målande beskriving.
>>Erik, Exige S kom i februari 2005 med Eaton M62. Med E85 ger den 265 bhp. Har du en Toyota? _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Varför jag frågar är för att jag själv ägde en Toyota Corolla Compressor (225hk orginal). De måste ha varit samma motor som i Exigen, eller iaf liknande på något sätt MVH Erik _________________ Erik Börnstedt |
||
Exgen används igen dock dröjer insteget i R-världen. Jag imponerades av Fredriks vinst av road sport C första säsongen.
Lings lyfte toppen bytte packningen och nu är motorn torr igen. Drar 0,8 på landsväg och cirka dubbelt på bana. Har lite wheel wobble i 80 mph som skall sorteras ut. Alla bussningar, leder osv är kollade och nu återstår höger framhjul som släpar på en jävla massa bly. Ombalansering ger något bättre resultat men den irriterande obalansen finns kvar. Har köpt en ny fälg som jag hoppas är fixen samt två nya LTS original skivor fram. Den här gången blev det tyska Textar belägg efter rekommendation av Roy hos Paul Mattey. Känns lite fel att inte ha grejor från landet som uppfann allt. Bromsskivorna väger 6 kg/st och fälgen 8,2 kg på badrumsvågen. Är inte det lite väl tungt? _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Jag vet inte om jag ska beklaga eller gratulera, då jag misstänker nya biläventyr framöver. Likväl känns det personligen lite som ett epokavslut, iom att just din kärra hade så stor roll i att jag själv blev Lotus-ägare.
Stort grattis till nya ägaren hursomhelst! _________________ Ragnar Burenius |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige 2004 S2 | 1, 2 >> 11824 besök totalt |