Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Långlopp och bromsbelägg
<<   1, 2
5102 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Stacke skrev:
PFC-skivorna ger bl.a. snabbare varvtider än StopTech,

Det får du gärna utveckla

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Stacke skrev:
PFC-skivorna ger bl.a. snabbare varvtider än StopTech,

Det får du gärna utveckla

Instämmer.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

OT

Stacke skrev:
Någon som kan förklara varför de bifogade bilderna inte kommer upp?

Du hade kryssat i "Avaktivera BBcode..." i ditt inlägg.
(Jag ändrade det i ditt inlägg, därför syns bilderna nu)

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Önskar att jag kunde visa PI-data, men tyvärr har jag inte godkännande att göra detta nu från högre ort.

Det finns ett antal features vad gäller PFC-skivorna jämfört med konkurrenterna:
Mer konsekvent friktionskoefficient, förbättring av möjlighet att svänga under inbromsning, tre patent bl.a. för slitsen som ger ett högre bett, 15% mindre slitage på PFC belägg. Sju års utveckling vad gäller design och materialsammansättning innan skivorna ens testades på bana.

Jag förstår att vissa söker teoretisk förklaring av påståendet, men varför skulle team köpa PFC's skivor istället för Brembo och AP's nyaste utgåvor om de inte var snabbare? Är det inte det racing går ut på? I FIA GT hade över 55% av bilarna PFC skivor denna säsong och över 3/4 beläggen. Som exempel från Anderstorp körde de snabbaste två bilarna med PFC skivor/belägg. De tre snabbaste ETCC-ekipagen hade PFC skivor/belägg. Det har inget med slumpen att göra. I F3000 kör alla team med PFC belägg/skivor.
Har bl.a. en kund som är sponsrad med skivor och belägg från andra tillverkare och de köper ändå PFC skivor/belägg. Inte för att vara snälla mot oss...

På hemsidan finns en lista över några av de internationella mästerskapstitlar som togs med PFC's produkter under 2003.

Finns väl risk för att det låter som en massa reklam som inte hör hemma på ett oberoende forum som detta, men jag vill visa på fakta så jag hoppas på er förståelse. ;)

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du skriver att dom snabbaste kör med pfc (och det är PF som är skälet om man läser mellan raderna), men har du fakta vid jämförande test att publicera som stödjer detta?.

annars kan man ju säga dom bilar som kör med röda hjulmuttrar är snabbare än dom med gröna.
alltså är dom röda dom bäst, inte att teamet/bilen/föraren är det bäst utvecklade.

känns lite "rakarör" att bara säga att dessa grejer är bäst utan fakta att backa upp med.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Självklart finns det andra faktorer än bromsarna som spelar in hur bra ett team presterar oavsett i vilken klass de tävlar, men du tycker allvarligt talat inte att om ett fabrikat tar alla de mästerskapstitlarna plus att de används av tre fjärdedelar (belägg) och över hälften (skivor) i en så erkänd motorsportklass som FIA GT att det visar på vad delarna går för och kan betraktas som fakta? Jag kan dessutom garantera att det inte är något team som får några delar från PFC jämfört med andra tillverkare.

Jag kan tyvärr inte presentera någon jämförande data pga avtal med teamen, men jag har personligen pratat med ett antal förare och ingenjörer i STCC, ETCC, FIA GT mm som bekräftar att de har de snabbaste varvtiderna med PFC's delar jämfört med andra fabrikat. Låter kanske som tomt prat, men det enda sättet du kan verifiera detta är att testa själv! Det gör teamen och väljer därefter de delar som fungerar bäst med deras setup/förare. Om man ska hårddra bevisföring så kan du framställa vilka grafer/tabeller etc som helst för att få fram ett önskat resultat. Om inte delarna skulle hålla för den prestandanivå som jag försöker förmedla, varför skulle då så många använda dem? Jag får varje vecka samtal från personer involverade i motorsport som säger de hört bra saker om PFC's produkter och är nyfikna på att testa (ingen har spons med gratis delar från PEAN).

Ännu mer fakta är att ett svenskt GT-team valde PFC skivor/belägg efter att de testat andra fabrikat i inledningen av säsongen. Valet grundades enbart på prestanda. Här är det andra sponsoravtal involverade som gör att jag inte kan gå ut med namnet.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag tror nog att PFC:s skivor är bra nog och kanske bättre än konkurrenternas. De jag undrar över är hur de skivor för M3 som du beskrev, 328x28 mm, skulle vara bättre än StopTechs 355x32 mm.

Givetvis är de mindre skivorna förmodligen lättare vilket har fördelar men ur ett rent bromsperspektiv har jag svårt att se.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har inga som helst betänkligheter att inte pfc saker håller toppklass, men ngn måste ju någongång ha gjort ett rent jämförande test på bana eftersom pfc-skivorna är snabbare än övriga leverantörer.

detta skall väl kunna redovisas utan att avslöja ev. team m.fl.
livslängd måste det också finnas test över irl.

kan väl passa på att fråga om du har långlopps-belägg till CP5040-10/11S4 och CP5211 till en Opel speedster=lätt och vad dessa kostar.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Johann: Jag misstolkade din information och trodde det rörde sig om StopTech-skivor i originaldimension. PFC's 'skivpaket' till E46an är 325x28mm och avsett som en ersättningsskiva tillsammans med originaloket. Jag förutsätter att 355x32-skivan är bättre pga storleken (har personligen inte sett någon StopTech-skiva i motorsportinsats). Sorry!

Anders: Det finns sådana tester ja, men som distributör har jag bara blivit visad denna information och har inga egna dokument här. PFC är ofta mkt ovilliga att dela ut information, utan har sin policy att låta team testa delarna och om de av någon anledning inte är nöjda vill de veta varför och tar därefter tillbaka testprodukterna. Annars behåller teamet bromsarna och betalar för dem.
Inför Daytona 24h -01 (eller -02 lite osäker..) kördes ett antal tester bl.a. med Alex Job-teamet (Porsche 996 GT3RS) och de minskade varvtiderna med 0,3 sek när de bytte till PFC belägg, skivor och nav jämfört med fabriksdelarna (Brembo/Pagid).

Kan dessvärre inte hitta något underlag i AP's kataloger vad gäller CP5040. Du kanske har beläggmått eller artnr från andra fabrikat? Skickar PM ang övriga delar.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Stacke skrev:
Johann: Jag misstolkade din information och trodde det rörde sig om StopTech-skivor i originaldimension. PFC's 'skivpaket' till E46an är 325x28mm och avsett som en ersättningsskiva tillsammans med originaloket. Jag förutsätter att 355x32-skivan är bättre pga storleken (har personligen inte sett någon StopTech-skiva i motorsportinsats). Sorry!

Ingen fara. Här är lite info om StopTech i race-sammanhang: http://www.stoptech.com/race_cars.htm

De har ju egentligen inte varit representerade i Europa tidigare men om ett tag finns det åtminstone en referens. Bra eller dålig återstår att se.

Vi är dock fortfarande intresserade av bakskivor i orginaldimension, givetvis slitsade.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Stacke skrev:
Kan dessvärre inte hitta något underlag i AP's kataloger vad gäller CP5040. Du kanske har beläggmått eller artnr från andra fabrikat? Skickar PM ang övriga delar.

AP klossarna verkar heta CP3345, Ferodo heter då FRP219
http://www.khmotorsport.se/cp50401013.htm

Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Återkommer ang bakskivorna så fort allt blir klart (förhoppningsvis under januari).

Tack för hjälpen Niklas! Tur det finns hjälpsamma 'rejsare'

Citera
Allmänt banåkaforum
Långlopp och bromsbelägg
<<   1, 2
5102 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande