Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (24197 totalt)
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Re:

Samson skrev:

Delrin funkar på en tävlingsbil kanske som aldrig rullar några längre sträckor men jag skulle aldrig ha det på en gatbil eftersom jag inte känner för att behöva kolla åtdragningmoment på hjulupphängningarna varje gång man tankar...

Men om man ska byta ut länkarmabussningen ( hoppas det heter så? Den bussning som sitter i länkarmen, bakom motorn, under fötterna ungefär) i en långloppsbil (Kadett E) bör man vara medveten om några problem som kan uppstå med för hårda bussningar? Är delrin att föredra, vi åker ändå ca 50 timmar race på en säsong vilket borde kunna anses som en längre sträcka?

Hoppas ni kan ge mig några tips här. Många verkar ju föreslå hårdast möjliga bussning, men eftersom vi åker omkring med skrikande däck åtta timmar i streck, blir det en lite annan form av racebil. Grejerna får inte mattas ut allt för snabbt. Inte heller matta ut andra delar av bilen för snabbt.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

JonasR1 skrev:
Samson skrev:

Delrin funkar på en tävlingsbil kanske som aldrig rullar några längre sträckor men jag skulle aldrig ha det på en gatbil eftersom jag inte känner för att behöva kolla åtdragningmoment på hjulupphängningarna varje gång man tankar...

Men om man ska byta ut länkarmabussningen ( hoppas det heter så? Den bussning som sitter i länkarmen, bakom motorn, under fötterna ungefär) i en långloppsbil (Kadett E) bör man vara medveten om några problem som kan uppstå med för hårda bussningar? Är delrin att föredra, vi åker ändå ca 50 timmar race på en säsong vilket borde kunna anses som en längre sträcka?

Hoppas ni kan ge mig några tips här. Många verkar ju föreslå hårdast möjliga bussning, men eftersom vi åker omkring med skrikande däck åtta timmar i streck, blir det en lite annan form av racebil. Grejerna får inte mattas ut allt för snabbt. Inte heller matta ut andra delar av bilen för snabbt.

Delrin håller, det gör nog inte polysmöritan.

Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Jo att det verkar hålla kan jag tro. Men är det något annat på bilen som mår dåligt av stenhårda bussningar?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

JonasR1 skrev:
Jo att det verkar hålla kan jag tro. Men är det något annat på bilen som mår dåligt av stenhårda bussningar?

Det är väll lite både och med det.

Det har ju talats om vissa som monterar halvstumt. till ex motorn är stum men lådan är mjuk, då har det hänt att det gått trasigt.

Men i länkarmen ska det inte vara problem. Visst ökar belastningen lite men det ska nog inte vara problem

Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Nikel skrev:

Delrin håller, det gör nog inte polysmöritan.

Word mannen!

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Re:

Nikel skrev:
JonasR1 skrev:

Det har ju talats om vissa som monterar halvstumt. till ex motorn är stum men lådan är mjuk, då har det hänt att det gått trasigt.

Men i länkarmen ska det inte vara problem. Visst ökar belastningen lite men det ska nog inte vara problem

ok, då monterar vi lite hård plast och hoppas på att det fungerar tillfredsställande!

Kan man räkna med att få lite bättre väghållning på köpet?

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

JonasR1 skrev:
Nikel skrev:
JonasR1 skrev:

ok, då monterar vi lite hård plast och hoppas på att det fungerar tillfredsställande!

Kan man räkna med att få lite bättre väghållning på köpet?

om du kör med slitna originalbussningar så ja, Istället för att hjulvinklarna ändras när gammelbussningen flexar så sitter allt stumt och fjädringen får jobba som den ska. Jag kan iaf säga att du/ni kommer märka skillnad

Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

när ni tillverkar dessa i delrin, hur gör ni med den inre stålringen? vad för toleranser har ni för att den stålringen inte ska rotera? och är det orginal stårling från bussningen man kör på eller behöver man göra en grövre?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stålhylsan ska vara ngt lite längre än bussningen, så att bultens moment låser den.
om man drar åt runt själva bussningen, så blir det ju ingen lagring s.a.s.

Anders Bisting
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

jo men i en orginalbussning så roterar inte inrestålringen, därav man ska spänna bultarna när bilen står på sina gna hjul, men frågan är om orginalmåtten på stålringen då fungerar i delrin eller poly-bussningar?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

fridh skrev:
jo men i en orginalbussning så roterar inte inrestålringen, därav man ska spänna bultarna när bilen står på sina gna hjul, men frågan är om orginalmåtten på stålringen då fungerar i delrin eller poly-bussningar?

Du ska ha ett spel mellan stålbussning och delrinbussningen.
Glidpassning blir bra

Anders Bisting
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Väcker den här tråden... Vad gäller tolerans i bussningens ytterdiameter?
Ska man pressa i bussningen eller ska man kyla den vid montering?
Tillverkar man den till hålets mått + någon tiondel eller hur går man tillväga

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Johan Ekman skrev:
Väcker den här tråden... Vad gäller tolerans i bussningens ytterdiameter?
Ska man pressa i bussningen eller ska man kyla den vid montering?
Tillverkar man den till hålets mått + någon tiondel eller hur går man tillväga

mina bussningar i delrin, var gjorda 4tiondelar större än hålet, passade perfa medlite smörja emellan thumbs up

Karlskrona
Här sen Aug 2003

Då blir det några tiondelar + på mina bussningar!

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

fridh skrev:
när ni tillverkar dessa i delrin, hur gör ni med den inre stålringen? vad för toleranser har ni för att den stålringen inte ska rotera? och är det orginal stårling från bussningen man kör på eller behöver man göra en grövre?
Hydraulrör (som är sömlösa) funkar bra som hylsor:

Vad gäller mått och toleranser har jag svårt att säga något generellt. Bl a trängs ju innerdiametern ihop mer ju större överdimension man har på ytterdiametern.

ovanstående framvagnsbussningar gjorde jag i 0.2 mm överdiameter och då är de tillräckligt svåra att få i känns det som. Jag räknar med att innerdiametern borrad med samma diam som hylsorna i oinspända bussningar ska ge glappfritt och ändå låg friktion mot hylsorna i komb med smörjning.

Det är som jag gjort utan att ha ngn större erfarenhet och passar på att fråga; har jag tänkt rätt?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008

tack för alla bra tips i denna tråd... nu slapp jag Polisport skit ...
Delrin ( POM ) beställt hos janomattsson.se ... trevligt folk i telefon ..bra pris

hydraulrörs tipset satt ju också som en smäck... nu har man fördrivit
ännu en dag på jobbet med att lära sej nåt kul

Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (24197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande