Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny titel: Självnivellerande krysslaser
6664 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

vad/var köper man (det) för vettiga pengar?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vill du ha lite noggrannhet eller duger det med B&D (LZR 4 med 0,06 graders (är inte det 1mm/m?) noggrannhet för drygt tusenlappen)?
Skil 0560 AC, 0,7mm/m 1300 på Jula (som har Tamoline SP30 med 0,1mm/m för 6 papp, indikation om precisonskostand kanske)

Är det blivit dags att justera vågplattor i depån?

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Det är inte ett alternativ att hyra?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
...blivit dags att justera vågplattor i depån?

Nej, jag har bytt garage och i det nya garaget 'finns det golvbrunn.

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Jag beställde åt brorsan som är snickare

http://shop.ebay.com/items/?_nkw=leveling+laser&_armrs=1&_from . . . .

Den var en gizmolite eller gizmo, CST/Berger gör modellen. Han är svinnöjd hälsar han

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

jol skrev:

Den var en gizmolite eller gizmo, CST/Berger gör modellen. Han är svinnöjd hälsar han

När det gäller snickare ska man nog inte lita på nogrannheten då dom alltid fuskar i slutändan iaf

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:
jol skrev:

När det gäller snickare ska man nog inte lita på nogrannheten då dom alltid fuskar i slutändan iaf

Han jobbar inte som snickare fast han har utbildningen och jobbat tidigare, nu bara sitt eget hus och man är ju mer noga med sina egna saker

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

tänk även på att laser"ljusets" bredd/skärpa påverkar hur exakt det går att sätta upp ex vågarna
gå och prova på ett byggvaruhus hur strålen syns på ex en tumstock

Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Efter att ha varit runt och kollat lite vad marknaden har att erbjuda;
'har jag insett, att jag har större nytta av en krysslaser än av en rotationslaser.

Just nu velar jag mellan BOSCH PCL 10, BOSCH PCL 20 och Black & Decker LZR6.
Är det någon här som har använt någon av dessa?

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Kanske lite dyr, men jag har DeWalts och den är grymt bra, bosch blåa serie har även samma exakhtet.

0,3mm/m i exakthet (DeWalt/bosch blåa) vs 0,5mm/m (bosch gröna) märks rätt mycket om man tex ska ställa upp större saker (tex hus som vi använder dom till) men jag vet inte om det spelar så jättestor roll för vad du vill använda dem till, blir ju max nån mm i diff om man tänker diagonalt mellan tex höger fram å vänster bak, men behöver du mer exakthet så gå på dewalt eller bosch blåa.

http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW087K

http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Product.jsp;jsessionid=5C068258B483 . . . .

vs

http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/Category.jsp;jsessionid=32C5E450 . . . .

HQ
Här sen Maj 2004

Tror iofs inte att trådskaparen var ute för att ställa in en flatpatch med lasern, men angående det så går det fetbort, ödsla inte tid o pengar på något som inte funkar.

Det enda, ja enda, sättet som funkar är med ett avvägningsinstrument, allt annat ger bara oprecision. Visst man kan göra en hjulinställning med en gammal planka om man vill det... Men det enda sättet att få 100% repeterbarhet är en bra flatpatch (finns många dåliga...) inställd med avvägare, punkt slut.

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
Kanske lite dyr, men jag har DeWalts och den är grymt bra, bosch blåa serie har även samma exakhtet...

DeWALT:en har jag tittat på. Jag gillar den skarpt, men 2800+mums; 'är tyvärr utanför budget.
Kostar GLL 2:an ungefär lika mycket?

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Det är samma prisklass på bägge tyvärr.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

McRae skrev:
...Det enda, ja enda, sättet som funkar är med ett avvägningsinstrument, allt annat ger bara oprecision...

Min bil har en vridfjäderkonstant på mindre än 1,2 kp/mm; så planhetskravet är inte speciellt högt.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

var på K-Rauta idag i ett annat ärende, Men dom hade bosch PCL 10 och 20 för 995 resp 1395:- inkl. stativ.
samma precision 0.5mm/m på både. kollade även BD LZR6 som kostade 995 :- men där stod det inget om precisionen varken på kartong eller manual.

PCL10 kör alltid ett krysslaser.medan PCL20 kan man välja mellan horisontell och vertikalt. ingen större betydelse såldes.

jag skall bygga ett verktygsförråd i sommar så jag har även ett legitimt skäl att handla en :-)
Så det blir nog en PCL10 imorgon,

/benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

McRae skrev:
Tror iofs inte att trådskaparen var ute för att ställa in en flatpatch med lasern, men angående det så går det fetbort, ödsla inte tid o pengar på något som inte funkar.

Det enda, ja enda, sättet som funkar är med ett avvägningsinstrument, allt annat ger bara oprecision. Visst man kan göra en hjulinställning med en gammal planka om man vill det... Men det enda sättet att få 100% repeterbarhet är en bra flatpatch (finns många dåliga...) inställd med avvägare, punkt slut.

Vad är ett avvägningsinstrument?

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Avvägningsinstrument är väl en sådan där "kikare" som lantmäteriet och vägverket använder. en kille som "kikar" och en med en svartvit randig mätsticka en bit bort.

Jag har en garagegolv som en smula ojämt, kanske bulor på 5mm som mest, dessutom kan det ju luta åt något håll. Ett vanligt långpass funkar inte då man vill mäta alla fyra punkterna på en ggn.

Jag ställer dessutom in toe med en en hopsvetsad variant med stål så för min nivå av racing skulle nog en corner-weight baserad på krysslaser funka.

jag tänkte dessutom använda 8st badrumsvågar. Funkar bevisligen utmärkt på klubbracing nivå men kanske inte för dom som kör formel-bil.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Har fnulat vidare på detta med exakthetsbehovet... Och jag knäcker inte riktigt nöten.

Även om man skulle ha högre exakthet på avvägningsinstrument, så rent praktiskt så förstår jag inte hur man skulle kunna göra en helt plan yta av gjuten betong som har högre noggrannhet än 0,3mm/m - även om man tex gör själva gjutningen enligt konstens alla regler m vibro + "rakor på invägda skenor" osv och är jääääääääääääävligt bra på vad man gör, så är det ju fortfarande manuellt jobb och bara att man målar skiten sen orsakar ju större avvikelser i tjocklek på själva färgskiktet - en bra och hållbar golvfärg kan absolut bli någon millimeter tjock och är aldrig lika tjock överallt.

Då återstår i mina ögon riktande av golvet via slipning, men jag känner inte till någon "apparat" som klarar av att slipa ned en golvyta till lägre avvikelse - så även om man har avvägningsinstrument, hur gör man rent praktiskt?? verkar vara grymt problematiskt.

(för att inte tala om hur välbyggd grund man måste ha för att säkerställa att hela bygget inte rör sig mer än så under livslängden)

Eller missförstår jag och man använder något helt annat? typ ett maskinslipat plan (stort som en p-ruta) som är möjligt att kalibrera i höjd i alla fyra hörn?? hur fungerar det?

Umeå
Här sen Feb 2004

Vet inte hur ni andra tänkt, men min tanke var att använda krysslasern i samband man gör cornerweight hemma i garaget för att få bilens i våg.

Först placeras bilen ovanpå vågarna

Mellan vågarna och däcken placerar man något lämpligt tunt skivmaterial tex två masonitskivor med en skvätt olja imellan för minska friktion och skjuvkrafter.

man mäter mellan ovansidan av skivorna (närmast däckens undersida) och krysslaserna horisontella linje. stämmer det inte kan man lägga in några extra skivor.

Jag handlade en bosch pcl10 igår och provade ställa den bredvid bilens långsida i garaget.mätte med en stålskala mot golvet närmast däcken och lasern och det funkar hur fint som helst.

Jag trodde golvet var hyfsat i våg men det skiljde hela 11mm mellan höger fram och vänster bak !

Någon som har en annan metod att bidra med ?

/benny

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
...hur gör man rent praktiskt??...

Självutjämnande spackel.

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

ok, i så fall räcker helt klart toleranskraven på lasern, för det ska till en GRYMT duktig rackare på flytspackling för att kunna fixa något som är ens i närheten av 0,5mm avvikelse per meter och 0,3 är nästan omöjligt med flytspackel.

6664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande