Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5699 besök totalt |
Progressiv fjäder?
På bilden har jag med domkraft tryckt upp hjulstället så att avståndet mellan navcentrum och skärmkant (i höjdled alltså ![]() ![]() Några idéer? ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
||||
Finns liknande fjädrar till RX-7. De som säljer dem hävdar att det är för att man ska kunna kapa av fjädern till önskad höjd utan att påverka den fjädrande längden och därmed hårdheten.
om han som designade fjädern från början tänkte samma sak kan man ju undra... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Jo, men det kan väl åstadkomma med en kortare "linjär" fjäder? Den här fjädern komprimeras ca 30 mm när den sitter monterad på stötdämparen (utan belastning från bilen alltså - den ger ytterligare ca 90 mm); säg att jag hade haft en 20 mm kortare (och hårdare) linjär fjäder - då hade den inte heller varit lös vid full utfjädring, eller hur? Skillnaden är väl fortfarande att min fjäder fjädrar ut (och återgår till utgångsläget) mjukare - vad det nu ska vara bra för? Progressiviteten vid infjädring (bump) från utgångsläget är ju obefintlig i o m att varven redan ligger ihop. Är det inte helt enkelt så att fjäderns mjukare del är för mjuk för min bil - m a o att min bil är för tung? Är jag helt fel ute ? Ska jag skita i vilket och bara ![]() ![]() _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
Det är mkt vanligt att sänkfjädrar ser ut så där. De ser progressiva ut obelastade, men är alltid bottnade när bilen står på hjulen och i fram även när fjäderbenet bara är hopmonterat. En hårdare sänkfjäder till Pug 205 som jag sett har endast två verksamma varv och tre bottnade varv. En anledning är att få en ökad styvhet utan att gå upp i tråddiameter och en viss minskning i stigning är ju nyttigt för fjädersätet.
"Inbyggd hjälpfjäder"-effekten finns också som sagt, dvs att fjädern inte ska skallra omkring obelastad. Men sen är det nog mkt troligt att som Wankelsport skriver att det ger möjlighet att kapa ytterligare utan att påverka den verksamma fjädern. Kan tänka mig att man kan göra detta i produktion också; flera produkter ur samma ämne, s.a.s. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jo, det slog mig rätt snart att 90 mm infjädring från fullt utfjädrad till statiskt på hjulen blir tufft att åstadkomma med en linjär fjäder - utan att göra fjädern betydligt MJUKARE än den hårdare delen av befintlig fjäder - och det var ju inte det jag var ute efter ![]() ![]() Men... min "progressiva" fjäder är ju inte särskilt progressiv - särskilt inte vid infjädring - då används ju bara den hårdare delen av fjädern... Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa? _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
[quote="Dennis Kullman at work]Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa?[/quote]
Min 944 Turbo hade fjädrar med varierande tråddiamter, dock inte i titan ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Då blir det ju tyngre! Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
om man kikar noga på bilden så har den ett progressivt område att jobba med även vid infjädring från detta läge. Den "mjuka" delen ska väl helst inte vara längre än dessa ca 5-10 mm infjädring för en sportig fjäder.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
citat:
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm. Åker du stritsvagn?????? ![]() Pga att tråddiametern är dt^4 så slår det MYCKET att gå upp ett antal tiondelar, hela formen Ff = G * td^4 / 8 / dm^3 / nv [N/mm e N/m] _________________ Johan Sjölinder |
||||
Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
min firebird hade det också.. innan jag plockade ned den... sen ersatte jag de fjädrarna med nya som inte var så rostiga ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
DeWalt-bilens (NASCAR) fjädrar fram var/är hyfsat grova; strax över 20 mm (3/4"?) skulle jag gissa... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
? Hade MT S2 fjädrar på min räcer tidigare. Blev för hårt iom lättning. Dom var 16mm i tråddia, bytte fjäder oxo 16mm men annan stigning osv. Har MT S2 på min nya bruksis. Vad kallas en sådan fjäder isf? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Man kan tro det när man tittar på framfjädrarna (25 mm tråd, 2 1/4 aktiva varv). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5699 besök totalt |