Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Progressiv fjäder?
5699 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Progressiv fjäder?

På bilden har jag med domkraft tryckt upp hjulstället så att avståndet mellan navcentrum och skärmkant (i höjdled alltså ) är samma som när bilen står på marken, alltså 12,75". Som synes är de översta fyra varven "ganska" tätt ihop - man kan ju fundera på vilken nytta den delen av fjädern gör

Några idéer?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En gissningar är att dessa varv är till att inte fjädern sitter löst när hjulet är helt utfjädrat.

Mantorp
Här sen Nov 2002

En mkt bra gissning tycker jag. thumbs up

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Jo... men... äsch, jag går och lägger mig

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Finns liknande fjädrar till RX-7. De som säljer dem hävdar att det är för att man ska kunna kapa av fjädern till önskad höjd utan att påverka den fjädrande längden och därmed hårdheten.
om han som designade fjädern från början tänkte samma sak kan man ju undra...

Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003

fuling skrev:
En gissningar är att dessa varv är till att inte fjädern sitter löst när hjulet är helt utfjädrat.

Jo, men det kan väl åstadkomma med en kortare "linjär" fjäder?
Den här fjädern komprimeras ca 30 mm när den sitter monterad på stötdämparen (utan belastning från bilen alltså - den ger ytterligare ca 90 mm); säg att jag hade haft en 20 mm kortare (och hårdare) linjär fjäder - då hade den inte heller varit lös vid full utfjädring, eller hur? Skillnaden är väl fortfarande att min fjäder fjädrar ut (och återgår till utgångsläget) mjukare - vad det nu ska vara bra för? Progressiviteten vid infjädring (bump) från utgångsläget är ju obefintlig i o m att varven redan ligger ihop.

Är det inte helt enkelt så att fjäderns mjukare del är för mjuk för min bil - m a o att min bil är för tung? Är jag helt fel ute ?

Ska jag skita i vilket och bara ?

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Det är mkt vanligt att sänkfjädrar ser ut så där. De ser progressiva ut obelastade, men är alltid bottnade när bilen står på hjulen och i fram även när fjäderbenet bara är hopmonterat. En hårdare sänkfjäder till Pug 205 som jag sett har endast två verksamma varv och tre bottnade varv. En anledning är att få en ökad styvhet utan att gå upp i tråddiameter och en viss minskning i stigning är ju nyttigt för fjädersätet.

"Inbyggd hjälpfjäder"-effekten finns också som sagt, dvs att fjädern inte ska skallra omkring obelastad.

Men sen är det nog mkt troligt att som Wankelsport skriver att det ger möjlighet att kapa ytterligare utan att påverka den verksamma fjädern. Kan tänka mig att man kan göra detta i produktion också; flera produkter ur samma ämne, s.a.s.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En liten skilnad på antal varv ger en stor diff i hårdhet om varven är jä... få, med andra ord få verksamma varv= thumbs down
Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.

Här sen Jul 2003

fuling skrev:
En liten skilnad på antal varv ger en stor diff i hårdhet om varven är jä... få, med andra ord få verksamma varv= thumbs down
Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.

Jo, det slog mig rätt snart att 90 mm infjädring från fullt utfjädrad till statiskt på hjulen blir tufft att åstadkomma med en linjär fjäder - utan att göra fjädern betydligt MJUKARE än den hårdare delen av befintlig fjäder - och det var ju inte det jag var ute efter

Men... min "progressiva" fjäder är ju inte särskilt progressiv - särskilt inte vid infjädring - då används ju bara den hårdare delen av fjädern...

Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

[quote="Dennis Kullman at work]Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa?[/quote]

Min 944 Turbo hade fjädrar med varierande tråddiamter, dock inte i titan

Här sen Jul 2003

Pär Hylander skrev:

...dock inte i titan

Jag är likafullt imponerad

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
...Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.

Då blir det ju tyngre!
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

om man kikar noga på bilden så har den ett progressivt område att jobba med även vid infjädring från detta läge. Den "mjuka" delen ska väl helst inte vara längre än dessa ca 5-10 mm infjädring för en sportig fjäder.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

Åker du stritsvagn??????

Pga att tråddiametern är dt^4 så slår det MYCKET att gå upp ett antal tiondelar, hela formen Ff = G * td^4 / 8 / dm^3 / nv [N/mm e N/m]

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Min 944 Turbo hade fjädrar med varierande tråddiamter, dock inte i titan

min firebird hade det också.. innan jag plockade ned den... sen ersatte jag de fjädrarna med nya som inte var så rostiga
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Åker du stritsvagn??????

Pga att tråddiametern är dt^4 så slår det MYCKET att gå upp ett antal tiondelar, hela formen Ff = G * td^4 / 8 / dm^3 / nv [N/mm e N/m]

DeWalt-bilens (NASCAR) fjädrar fram var/är hyfsat grova; strax över 20 mm (3/4"?) skulle jag gissa...

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Pär Hansson skrev:
Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.

? Hade MT S2 fjädrar på min räcer tidigare. Blev för hårt iom lättning. Dom var 16mm i tråddia, bytte fjäder oxo 16mm men annan stigning osv.
Har MT S2 på min nya bruksis.

Vad kallas en sådan fjäder isf?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
citat:

Åker du stritsvagn?????? ...

Man kan tro det när man tittar på framfjädrarna (25 mm tråd, 2 1/4 aktiva varv).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kunta skrev:
Pär Hansson skrev:

? Hade MT S2 fjädrar på min räcer tidigare. Blev för hårt iom lättning. Dom var 16mm i tråddia, bytte fjäder oxo 16mm men annan stigning osv.
Har MT S2 på min nya bruksis.

Vad kallas en sådan fjäder isf?
Jag vet inte vad du tror att jag menade med mitt inlägg. Men jag ringde runt lite för ngt år sen bland fjädertillverkare (för att kolla möjligheten att smida 25 mm krängare iofs) och då är min minnesbild att taket gick vid 10-12.5 mm ämnen i många fall. Rånäs Bilfjädrar har möjlighet att ta fram lite grövre grejer.

Citera
Allmänt banåkaforum
Progressiv fjäder?
5699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande