Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Progressiv fjäder?
5699 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Progressiv fjäder?

På bilden har jag med domkraft tryckt upp hjulstället så att avståndet mellan navcentrum och skärmkant (i höjdled alltså ) är samma som när bilen står på marken, alltså 12,75". Som synes är de översta fyra varven "ganska" tätt ihop - man kan ju fundera på vilken nytta den delen av fjädern gör

Några idéer?


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En gissningar är att dessa varv är till att inte fjädern sitter löst när hjulet är helt utfjädrat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En mkt bra gissning tycker jag. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Jo... men... äsch, jag går och lägger mig

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Finns liknande fjädrar till RX-7. De som säljer dem hävdar att det är för att man ska kunna kapa av fjädern till önskad höjd utan att påverka den fjädrande längden och därmed hårdheten.
om han som designade fjädern från början tänkte samma sak kan man ju undra...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



fuling skrev:
En gissningar är att dessa varv är till att inte fjädern sitter löst när hjulet är helt utfjädrat.


Jo, men det kan väl åstadkomma med en kortare "linjär" fjäder?
Den här fjädern komprimeras ca 30 mm när den sitter monterad på stötdämparen (utan belastning från bilen alltså - den ger ytterligare ca 90 mm); säg att jag hade haft en 20 mm kortare (och hårdare) linjär fjäder - då hade den inte heller varit lös vid full utfjädring, eller hur? Skillnaden är väl fortfarande att min fjäder fjädrar ut (och återgår till utgångsläget) mjukare - vad det nu ska vara bra för? Progressiviteten vid infjädring (bump) från utgångsläget är ju obefintlig i o m att varven redan ligger ihop.

Är det inte helt enkelt så att fjäderns mjukare del är för mjuk för min bil - m a o att min bil är för tung? Är jag helt fel ute ?

Ska jag skita i vilket och bara ?

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det är mkt vanligt att sänkfjädrar ser ut så där. De ser progressiva ut obelastade, men är alltid bottnade när bilen står på hjulen och i fram även när fjäderbenet bara är hopmonterat. En hårdare sänkfjäder till Pug 205 som jag sett har endast två verksamma varv och tre bottnade varv. En anledning är att få en ökad styvhet utan att gå upp i tråddiameter och en viss minskning i stigning är ju nyttigt för fjädersätet.

"Inbyggd hjälpfjäder"-effekten finns också som sagt, dvs att fjädern inte ska skallra omkring obelastad.

Men sen är det nog mkt troligt att som Wankelsport skriver att det ger möjlighet att kapa ytterligare utan att påverka den verksamma fjädern. Kan tänka mig att man kan göra detta i produktion också; flera produkter ur samma ämne, s.a.s.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En liten skilnad på antal varv ger en stor diff i hårdhet om varven är jä... få, med andra ord få verksamma varv= thumbs down
Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



fuling skrev:
En liten skilnad på antal varv ger en stor diff i hårdhet om varven är jä... få, med andra ord få verksamma varv= thumbs down
Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.


Jo, det slog mig rätt snart att 90 mm infjädring från fullt utfjädrad till statiskt på hjulen blir tufft att åstadkomma med en linjär fjäder - utan att göra fjädern betydligt MJUKARE än den hårdare delen av befintlig fjäder - och det var ju inte det jag var ute efter

Men... min "progressiva" fjäder är ju inte särskilt progressiv - särskilt inte vid infjädring - då används ju bara den hårdare delen av fjädern...

Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa?

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Dennis Kullman at work]Var det Porsche 962 eller 917 som hade RIKTIGA progressiva (varierande tråd-diameter etc.) titanfjädrar för nån liten nätt summa?[/quote]

Min 944 Turbo hade fjädrar med varierande tråddiamter, dock inte i titan

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Pär Hylander skrev:


...dock inte i titan


Jag är likafullt imponerad

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:
...Betydligt bättre att gå upp i tråddiameter och få fler varv.

Då blir det ju tyngre!
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



om man kikar noga på bilden så har den ett progressivt område att jobba med även vid infjädring från detta läge. Den "mjuka" delen ska väl helst inte vara längre än dessa ca 5-10 mm infjädring för en sportig fjäder.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm.

Åker du stritsvagn??????

Pga att tråddiametern är dt^4 så slår det MYCKET att gå upp ett antal tiondelar, hela formen Ff = G * td^4 / 8 / dm^3 / nv [N/mm e N/m]

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



Pär Hylander skrev:
Min 944 Turbo hade fjädrar med varierande tråddiamter, dock inte i titan


min firebird hade det också.. innan jag plockade ned den... sen ersatte jag de fjädrarna med nya som inte var så rostiga
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm.

Åker du stritsvagn??????

Pga att tråddiametern är dt^4 så slår det MYCKET att gå upp ett antal tiondelar, hela formen Ff = G * td^4 / 8 / dm^3 / nv [N/mm e N/m]


DeWalt-bilens (NASCAR) fjädrar fram var/är hyfsat grova; strax över 20 mm (3/4"?) skulle jag gissa...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Pär Hansson skrev:
Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.


? Hade MT S2 fjädrar på min räcer tidigare. Blev för hårt iom lättning. Dom var 16mm i tråddia, bytte fjäder oxo 16mm men annan stigning osv.
Har MT S2 på min nya bruksis.

Vad kallas en sådan fjäder isf?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:
citat:
Dessutom är det svårt att hitta nå'n som rullar tjockare tråd än 25 mm.

Åker du stritsvagn?????? ...

Man kan tro det när man tittar på framfjädrarna (25 mm tråd, 2 1/4 aktiva varv).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Kunta skrev:
Pär Hansson skrev:
Har en känsla av att 10 alt 12-12.5 mm tråddiameter är övre gränsen för många som krullar skruvfjädrar.


? Hade MT S2 fjädrar på min räcer tidigare. Blev för hårt iom lättning. Dom var 16mm i tråddia, bytte fjäder oxo 16mm men annan stigning osv.
Har MT S2 på min nya bruksis.

Vad kallas en sådan fjäder isf?
Jag vet inte vad du tror att jag menade med mitt inlägg. Men jag ringde runt lite för ngt år sen bland fjädertillverkare (för att kolla möjligheten att smida 25 mm krängare iofs) och då är min minnesbild att taket gick vid 10-12.5 mm ämnen i många fall. Rånäs Bilfjädrar har möjlighet att ta fram lite grövre grejer.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Progressiv fjäder?
5699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande