Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
8929 besök totalt |
däcktryck R888 + 996 TURBO
Har nu riktiga däck ![]() ![]() _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||
Det där låter ju tokmycket, räkna med att det lägger på 0,4-0,5 när du kommer upp i temperatur. Själv skulle jag gissa på att du börjar med 1.8-2-0 kallt för att sedan hamna rätt. Trycket du har fått stämmer nog iofs bättre när du transporterar dig på landsvägen.
PMa "mcburn4ever" här på forumet han kör med R888 på sin 996TT och är en van förare. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Hej Max!
Hörde av Anders att du undrade lite kring däckstryck på 996 Turbo med R-däck Har kört min på Pirelli Corsa, Yokohama A048 och nu på Toya R888. Har i princip kört på samma tryck på samtliga.. Vid bankörning, varmtryck: Fram: 1,9-2 Bak: 2.3-2,4 Däckstryck vid bankörning är ingen absolut vetenskap. Allt hänger på vilka hjulvinklar bilen har, fjädring/krängare/solida toppmonteringar och kanske viktigast..hur man kör bilen. Det man kan säga är att om man mäter temperaturen på ett varmt däck är det optimala om temperaturen utsida/mitt/insida är så lika som möjligt. Vid transport på allmän väg har jag kört lite under Porsches rekommenderade tryck: Fram: ~2,2-2,3 Bak: ~2.6-2,8 Hoppas att detta spred lite ljus över frågan.. ![]() _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
Re:
Jag känner mig snäll idag efter att ha fåt gasa hela helgen... Kan bara tillägga att jag kör 2.1 fram och 2.3 bak varmtryck, det tycker jag fungerar bäst på min bil och de Michelin Cup jag kör på. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Vilket underbart forum detta är! Lyfter på hatten (hjälmen), bugar och bockar och tackar Anders och inte minst Pär. Då sticker jag till Gotland Ring och testar detta i tre dagar då...
![]() _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||
Re:
Fast nu blev vi ganska avundsjuka! Ha det riktigt kul och glöm inte att berätta hur det gick. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Tack, blir första gången för mig och bilen på Gotland, postar här och återkopplar sen. _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||
Re: däcktryck R888 + 996 TURBO
![]() Varmtryck och vilket kalltryck du startar på är ju nåt helt annat och den "däcksfirma" som ger användbara sådana råd hittar man inte förrän man klurat ut det själv ![]() Sen finns det depåsupport för en del märken men det bygger på erferenhet av det speciella fallet (Kunskap om Michelin på Porsche finns det ju gott om tex). Ibland finns kunskapen hos någon som dessutom finns på en"däckfirma" (som du kan nyttja) och då är det ju trevligt. Alla kombinationer av dimensioner/lastindex/vikt är lite olika men det brukar vara bättre att börja lite högre och verkligen känna sig för (räkna antal varv innan det blir smörigt i nån ände). 2bar varmt är ju en grov startpunkt för det mesta (observera antalet värdesiffror ![]() |
||||
http://toyotires.com/tire/pattern/pr
Beroende på vikt hamnar man optimalt i olika ändar av skalan förstås, men det är ju en bra utgångspunkt iaf. _________________ David Lundin |
||||
Re:
Men visst ska man supporta firmor som är givmilda med användbara kunskap/erfarenheter ![]() |
||||
Gjorde en liten lathund om någon annan nybörjare söker efter samma sak i framtiden...
Toyo Tires recommends the following general set up guidelines for the Proxes R888: * operating Temperature: 70°C - 105°C * Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi) Kalla landsväg Däckfirma: 2,5 / 2,7-2,8 Förare A: 2,2-2,3 / 2,6-2,8 Jag: 2,3 / 2,6-2,8 Varma bana Förare A: 1,9-2 / 2,3-2,4 Förare B: ca 2 / 2,3-2,5 Förare C: 1,9 / 2,2-2,3 Tävlingsförare: 2,2 / 2,2 Jag: 2,0-2,1 / 2,2-2,3 Från kallt till varmt en solig dag på banan ökade mitt tryck med 0,4-0,5. Hade för övrigt tre fantastiskt roliga dagar på Gotland Ring, väldigt underhållande bana för oss med motorn bak. Hoppas stockholmsregionen kan förlägga ett banmöte hit nästa säsong... ![]() _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||
Hejsan, ser att ni inte har skrivit i den här tråden ett tag men tänkte ändå säga mina erfarenheter av R888 och 996 Turbo
![]() Har kört på Michelin innan och köpte Toyo R888 förra veckan för ett banmöte på kinnekulle, första gången jag testade dom och blev väldigt positivt överraskad! Jag började med ganska högt tryck, 2.4-2.5 (Kallt). Det slutade med väldigt varmt.. 3.2 tror jag dom kom upp i där bak. Efter mycket testande så kom jag fram till dessa tryck: 2.3 varmt på alla förrutom vänster fram som jag tog 2.25 på. Kvarnkurvan gillar ju att terrorisera vänster fram. Kunde köra väldigt hårt i dom 20-30 minuter vi körde passen. Funkade väldigt bra för mig och jag måste säga att det har blivit lite av en kärlekshistoria till mina toyo däck! Michelin är väldigt bra, men det krävs att man kör hårt hela tiden. Toyo är lite mer förlåtande tycker jag och får man lite långsamma bilar framför sig som gör att man inte kan pressa = kallare däck, så är det helt okej. Toyo har massa grepp även om tempen inte är optimal. Men det är som sagt vad jag tycker, ni andra kanske tycker annat. _________________ Joakim Träff |
||||
Re:
Plus att R888 har fördelen att funka fint även i väta vilket jag tycker är ett stort plus. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
8929 besök totalt |