Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
däcktryck R888 + 996 TURBO
8929 besök totalt
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Har nu riktiga däck på bilen för första gången och undrar lite om vilket tryck ni med motsvarande bilar kör på...? Har läst de flesta trådar i ämnet på flera forum så frågan riktar sig lite mer mot er med effektstarka bilar med motorn bak Däckfirman rekommenderade 2,5 fram och 2,7-2,8 bak kallt. Är det vad ni kör ut på? Hur mycket kan jag förvänta mig att trycket går upp/kan jag släppa ut när däcken nått sin temp?

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Det där låter ju tokmycket, räkna med att det lägger på 0,4-0,5 när du kommer upp i temperatur. Själv skulle jag gissa på att du börjar med 1.8-2-0 kallt för att sedan hamna rätt. Trycket du har fått stämmer nog iofs bättre när du transporterar dig på landsvägen.

PMa "mcburn4ever" här på forumet han kör med R888 på sin 996TT och är en van förare.

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Hej Max!

Hörde av Anders att du undrade lite kring däckstryck på 996 Turbo med R-däck
Har kört min på Pirelli Corsa, Yokohama A048 och nu på Toya R888.
Har i princip kört på samma tryck på samtliga..
Vid bankörning, varmtryck:
Fram: 1,9-2
Bak: 2.3-2,4

Däckstryck vid bankörning är ingen absolut vetenskap.
Allt hänger på vilka hjulvinklar bilen har, fjädring/krängare/solida toppmonteringar och kanske viktigast..hur man kör bilen.
Det man kan säga är att om man mäter temperaturen på ett varmt däck är det optimala om temperaturen utsida/mitt/insida är så lika som möjligt.

Vid transport på allmän väg har jag kört lite under Porsches rekommenderade tryck:
Fram: ~2,2-2,3
Bak: ~2.6-2,8

Hoppas att detta spred lite ljus över frågan..

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Re:

964RS skrev:
..och är en van förare..

Det var snällt sagt Anders..
Får nog ta en Prt Scn och spara. thumbs up

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

mcburn4ever skrev:

Får nog ta en Prt Scn och spara. thumbs up

Jag känner mig snäll idag efter att ha fåt gasa hela helgen...

Kan bara tillägga att jag kör 2.1 fram och 2.3 bak varmtryck, det tycker jag fungerar bäst på min bil och de Michelin Cup jag kör på.

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Vilket underbart forum detta är! Lyfter på hatten (hjälmen), bugar och bockar och tackar Anders och inte minst Pär. Då sticker jag till Gotland Ring och testar detta i tre dagar då...

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

MP996 skrev:
...då sticker jag till Gotland Ring och testar detta i tre dagar då...

Fast nu blev vi ganska avundsjuka!

Ha det riktigt kul och glöm inte att berätta hur det gick.

Hälsningar
Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

964RS skrev:
MP996 skrev:
...då sticker jag till Gotland Ring och testar detta i tre dagar då...

Ha det riktigt kul och glöm inte att berätta hur det gick.

Hälsningar
Anders

Tack, blir första gången för mig och bilen på Gotland, postar här och återkopplar sen.

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: däcktryck R888 + 996 TURBO

MP996 skrev:
...Däckfirman rekommenderade 2,5 fram och 2,7-2,8 bak kallt...

Byt däckfirma.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Det finns väl inga däckfirmor som kan Rdäck, ej heller porsches nmärkning.

David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Klart det gör, gäller att ha mekar som håller på med Racing själva bara

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: däcktryck R888 + 996 TURBO

ice skrev:
MP996 skrev:
...Däckfirman rekommenderade 2,5 fram och 2,7-2,8 bak kallt...
Byt däckfirma.
Jag tycker det låter som väldigt normala tryck för att rulla på gatan till banan (samt att "sätta" däcket till fälgfoten).

Varmtryck och vilket kalltryck du startar på är ju nåt helt annat och den "däcksfirma" som ger användbara sådana råd hittar man inte förrän man klurat ut det själv .
Sen finns det depåsupport för en del märken men det bygger på erferenhet av det speciella fallet (Kunskap om Michelin på Porsche finns det ju gott om tex). Ibland finns kunskapen hos någon som dessutom finns på en"däckfirma" (som du kan nyttja) och då är det ju trevligt.

Alla kombinationer av dimensioner/lastindex/vikt är lite olika men det brukar vara bättre att börja lite högre och verkligen känna sig för (räkna antal varv innan det blir smörigt i nån ände). 2bar varmt är ju en grov startpunkt för det mesta (observera antalet värdesiffror ).

David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888 är alltid ett bra ställe också, de rekommenderar 2,2-2,5 bar ungefär, varmtryck.

Beroende på vikt hamnar man optimalt i olika ändar av skalan förstås, men det är ju en bra utgångspunkt iaf.

Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Gäller välja "rätt" Däcknissar thumbs up

Mvh Henrik

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Houke skrev:
Gäller välja "rätt" Däcknissar thumbs up

Mvh Henrik
Det går finfint med vilken däckkrängare som helst (som kan just det jobbet tillräckligt bra) och sen vara lite frågvis på lämpligt forum (eller lämplig depå). Just montering/balansering är ju inget annorlunda för Rdäck (lite styvare stomme iofs) jämfört med gatdäck.

Men visst ska man supporta firmor som är givmilda med användbara kunskap/erfarenheter thumbs up

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Euromaster på Lundavägen i Malmö är alltid rätt thumbs up

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006

Re:

964RS skrev:
Euromaster på Lundavägen i Malmö är alltid rätt thumbs up

Extra Delicato Chokladboll till Anders vid nästa besök

BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gjorde en liten lathund om någon annan nybörjare söker efter samma sak i framtiden...

Toyo Tires recommends the following general set up guidelines for the Proxes R888:
* operating Temperature: 70°C - 105°C
* Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)

Kalla landsväg
Däckfirma: 2,5 / 2,7-2,8
Förare A: 2,2-2,3 / 2,6-2,8
Jag: 2,3 / 2,6-2,8

Varma bana
Förare A: 1,9-2 / 2,3-2,4
Förare B: ca 2 / 2,3-2,5
Förare C: 1,9 / 2,2-2,3
Tävlingsförare: 2,2 / 2,2
Jag: 2,0-2,1 / 2,2-2,3
Från kallt till varmt en solig dag på banan ökade mitt tryck med 0,4-0,5.

Hade för övrigt tre fantastiskt roliga dagar på Gotland Ring, väldigt underhållande bana för oss med motorn bak. Hoppas stockholmsregionen kan förlägga ett banmöte hit nästa säsong...

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
jt996
Stockholm
Här sen Nov 2008

Hejsan, ser att ni inte har skrivit i den här tråden ett tag men tänkte ändå säga mina erfarenheter av R888 och 996 Turbo .

Har kört på Michelin innan och köpte Toyo R888 förra veckan för ett banmöte på kinnekulle, första gången jag testade dom och blev väldigt positivt överraskad!

Jag började med ganska högt tryck, 2.4-2.5 (Kallt). Det slutade med väldigt varmt.. 3.2 tror jag dom kom upp i där bak. Efter mycket testande så kom jag fram till dessa tryck: 2.3 varmt på alla förrutom vänster fram som jag tog 2.25 på. Kvarnkurvan gillar ju att terrorisera vänster fram. Kunde köra väldigt hårt i dom 20-30 minuter vi körde passen. Funkade väldigt bra för mig och jag måste säga att det har blivit lite av en kärlekshistoria till mina toyo däck!

Michelin är väldigt bra, men det krävs att man kör hårt hela tiden. Toyo är lite mer förlåtande tycker jag och får man lite långsamma bilar framför sig som gör att man inte kan pressa = kallare däck, så är det helt okej. Toyo har massa grepp även om tempen inte är optimal. Men det är som sagt vad jag tycker, ni andra kanske tycker annat.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

jt996 skrev:
Hejsan, ser att ni inte har skrivit i den här tråden ett tag men tänkte ändå säga mina erfarenheter av R888 och 996 Turbo .

Har kört på Michelin innan och köpte Toyo R888 förra veckan för ett banmöte på kinnekulle, första gången jag testade dom och blev väldigt positivt överraskad!

Jag började med ganska högt tryck, 2.4-2.5 (Kallt). Det slutade med väldigt varmt.. 3.2 tror jag dom kom upp i där bak. Efter mycket testande så kom jag fram till dessa tryck: 2.3 varmt på alla förrutom vänster fram som jag tog 2.25 på. Kvarnkurvan gillar ju att terrorisera vänster fram. Kunde köra väldigt hårt i dom 20-30 minuter vi körde passen. Funkade väldigt bra för mig och jag måste säga att det har blivit lite av en kärlekshistoria till mina toyo däck!

Michelin är väldigt bra, men det krävs att man kör hårt hela tiden. Toyo är lite mer förlåtande tycker jag och får man lite långsamma bilar framför sig som gör att man inte kan pressa = kallare däck, så är det helt okej. Toyo har massa grepp även om tempen inte är optimal. Men det är som sagt vad jag tycker, ni andra kanske tycker annat.

Plus att R888 har fördelen att funka fint även i väta vilket jag tycker är ett stort plus.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Däck för banåka
8929 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande