| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coating eller bandage?
|
1 besök senaste veckan (4736 totalt) |
|
Coating eller bandage?
Är det någon som har erfarenhet av http://www.weirdperformance.se/weirdperformance/main.nsf/general/781DC646E7EAB0F7C1256F4E0061F09B? Funderar på detta som alternativ till att linda det nya grenröret på Speedstern. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
|
Avgasbandage funkar bättre och är billigare men tyvärr är det känsligare mot yttre våld.
|
||||
|
En följdfråga på trådens ämne:
Ger det någon mer effekt om man coatar först och sedan lindar med avgasbandage? Jag kommer behöva göra allt i min makt för att hålla värmen i grenrör/turbo/avgas borta från karossen då allt kommer vara ganska udda placerat med svårt till effektiv luftkylning. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||
|
Re:
värme=energi och energi går inte att förstöra,så antingen blir energin värme eller så blir det energi som går till turbo som blir effekt. _________________ Alex Lind |
||||
|
Re:
Fullt medveten om detta, jag behöver dock försöka hålla värmen inne i rören tills dess att det försvinner ut ur avgaset. (I den mån del är möjligt.) Dvs få bort så mycket strålningsvärme som möjligt från de varmaste komponenterna i bilen. Kylplåtar som agerar "termos" samt lyftklylning via luftintag+fläkt kommer stå för det mesta av kylningen, men jag vill verkligen få bort så mycket strålningsvärme som möjligt. Detta pga att motorn kommer vara placerad "i kupén" och avgassystemet/motor/växellåda/diff delar på ett tight utrymme ("kardantunnel") längs med kupén och bak till hjulen. Återkommer med mer detaljerad fråga senare i egen tråd, men just nu undrar jag om det blir någon bättre effekt av coating+avgasbandage? Ytterligare tilläggsfråga: De DTM-bilar jag sett live har även motorn väldigt långt tillbakaflyttad och dessutom V8:or med 2xgrenrör & 2xavgas. De har någon form av alumiuimfolie-liknande wrappning på grenrör & avgas. Vet någon vad detta material är för något och om det ger bättre effekt än traditionellt avgasbandage? _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||
|
Avgasbandage plus en sådan värmestrumpa för turbon. Det finns väll värre grejor typ Rymdfolie men då blir det nog dyyyyrt
|
||||
|
Re:
Det sitter väl skyddat i Speedstern! Någon som har tips på bra leverantör av bandage i Sverige? Elise-Shop har i Holland, men finns det på närmare håll så gör det inget. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
|
Re:
Alutejp funkar bra utanför avgasbandaget. _________________ Dick Petersson Mazda RX-7 FD -96 |
||||
|
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Karnagh _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
om du har Mekonomen eller någon annan ÅF för Hansen Racing i närheten så har Hansen Racing avgasbandage i sitt sortiment. ÅF för Hansen Racing brukar få hem grejerna dagen efter om man beställer på förmiddagen. edit: PDF-kataloger och priser finns på hemsidan ( http://hansenracing.se/ ), billigast är att beställa via ÅF eftersom man då slipper fraktavgifter. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
om man läser deras FAQ: Kan jag linda mina rör med avgasbandage efter coating? Du kan, men vi rekommenderar det inte. Om man inte lyckas linda 100% tätt kommer bandaget röra sig tillräckligt för att coatingen ska slipas ner. I och med att det är keramik i coatingen så tål den inte nötande mot ytan. Vi lämnar ingen garanti om ni väljer att linda rören efter behandling med coating. _________________ Jocke Glaés |
||||
|
Re:
Antar att det är något sådant här du tänker på?
Tror de använder någon form av isolerande material som sedan hålls på plats genom ett yttre hölje av metallfolie (ofta med någon textur) som svetsas fast i komponenten som ska isoleras. Denna typ av isolering används ofta i aerospace applikationer där komponenten i fråga inte behöver service eller är en förbrukningsvara. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Coating eller bandage?
|
1 besök senaste veckan (4736 totalt) |