Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (46173 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

[quote="shasselg"]
Kimmen skrev:
Kanske är det så enkelt att jag inte pushat bilen tillräckligt hårt tidigare och därför aldrig märkt att jag skulle kunna köra ännu snabbare om jag hade haft mer camber med ACB10 däcken.
ACB10 är ju diagonaler byggda för 0 - -1 grad camber, radialdäck vill gärna ha -2 - -5.
Men eftersom CR500 är byggda för Caterhams så behöver ju generella tumregler inte gälla. Värmefördelning och slitage säger mer än tumregler man hittat nånstans

shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
ACB10 är ju diagonaler byggda för 0 - -1 grad camber, radialdäck vill gärna ha -2 - -5. Men eftersom CR500 är byggda för Caterhams så behöver ju generella tumregler inte gälla. Värmefördelning och slitage säger mer än tumregler man hittat nånstans

Aha, då förstår jag. Caterham rekommenderar 0 grader vid normal körning och 0,25-0,5 vid banåkning och då med CR500. Jag har alltid kört med samma setup när jag använder ACB10. Värmefördelningen och slitaget har alltid varit bra med denna setup. Däremot har jag alltid lite problem att få upp värmen i däcken. Oftast bygger jag inte mer än 3 hekto i ökat tryck mot kalltrycket.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad kör du för kall-tryck? om du börjar med högre kalltryck är det lättare att få upp värmen. alternativet är smalare däck eller köra fortare

Det känns spontant märkligt att CR500 skulle vara lika snabbt som ACB10 som jag själv upplevt relativt vanliga r-däck som klart överlägset när det gäller g-krafter och egenskaper på bana (regn inkluderat).

Förresten körde jag om dig på E4an södergående fredag 3 juli, eller hur? du såg inte för jag åkte inkognito bmw.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Citat:
Caterham rekommenderar 0 grader vid normal körning och 0,25-0,5 vid banåkning och då med CR500

Det är ju mer eller mindre samma som acb10 så då lär det väl knappast göra nån skillnad.

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Vad kör du för kall-tryck? om du börjar med högre kalltryck är det lättare att få upp värmen. alternativet är smalare däck eller köra fortare .

Jo, det där med däcktryck/temp är underligt. Nu har jag inte testat särskilt vetenskapligt. Tyvärr har jag ingen bra utrustning för att mäta temp - blir bara yttempten tyvärr men trycket kan jag ju mäta. Förra gången jag var på Gotland i midsommar gjorde jag en ansats att försöka förstå det hela. Min yttemp verkar stanna på ca 60 grader oavsett vad jag gör. Trycket verkar öka 3 hekto oavsett vad jag gör. Jag testade med 1 kg i kalltryck med resultatet att jag hade ca 1.3 kg efter några varv. Jag testade med 2 kg med resultatet att jag hade 2.3 kg. Fick inga stora skillnader i beteende på bilen och varvtiderna låg stabilt på runt 1.30 oavsett däcktryck . Smalare däck har jag också funderat på men det borde ju vara ok med 195 fram och 215 bak på en 700 kg (tävlingsvikt) tung bil. Köra fortare provar jag hela tiden!

Westfield skrev:
Förresten körde jag om dig på E4an södergående fredag 3 juli, eller hur? du såg inte för jag åkte inkognito bmw
Stämmer, var på väg till Knutstorp och SSM. Körde Land Rovern med släp vilket väl förklarar varför du kunde köra om mig

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Citat:
Caterham rekommenderar 0 grader vid normal körning och 0,25-0,5 vid banåkning och då med CR500

Det är ju mer eller mindre samma som acb10 så då lär det väl knappast göra nån skillnad.

Så har jag också resonerat och därför aldrig gjort någon ändring och ej egentligen heller sett någon skillnad på slitage eller märkt någon skillnad i grepp - förrän nu när denna kraftiga understyrning helt plötsligt började - men till synes oavsett däck.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Märkligt, vad rekomenderar Caterham för hjulvinklar med acb 10?

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Märkligt, vad rekomenderar Caterham för hjulvinklar med acb 10?

Finns inga rekommendationer tyvärr vad jag har kunnat få fram.

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nästa steg blir att jag skall prova med att öka spårvidden lite fram samt också labba lite med caster fram för att förbättra instyrningen lite.

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nästa steg blir att jag skall prova med att öka spårvidden lite fram samt också labba lite med caster fram för att förbättra instyrningen lite.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Borde inte nästa steg vara att köpa nya framdäck .

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Borde inte nästa steg vara att köpa nya framdäck .

Jag har på lager. Men du menar kanske att jag skall försöka med andra varianter än CR500 och ACB10?

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Citat:
Smalare däck har jag också funderat på men det borde ju vara ok med 195 fram och 215 bak på en 700 kg (tävlingsvikt) tung bil.

Rätt mått på dessa däck är (slitbanan) 180 mm och 206 mm, dom kör jag på när jag inte tävlar och det går snabbare än med dom smala bak som jag har i spvm.

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Vet du vad du har för ET på dina bakfälgar?
För det är väl 9" breda du har?

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Vet du vad du har för ET på dina bakfälgar?
För det är väl 9" breda du har?

Jag har både 8 och 9", skall kolla vid tillfälle.

/Stefan

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Av någon underlig anledning har jag först fått ur bilen i garaget igår. Sedan den åkte in där i November har absolut ingenting hänt. Inte en batteriet har underhållsladdats. Döm om min förvåning när den startade på första utan ens uppladdning. Nu blir det åka av!

Hörby
Här sen Okt 2005

Trevligt att höra, Stefan !
Har själv klarat av två banträffar hittills i år.
Fungerat bra. Kommer du till SSM på Knutstorp ?

Hälsn
Lasse H

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Lars H skrev:
Trevligt att höra, Stefan !
Har själv klarat av två banträffar hittills i år.
Fungerat bra. Kommer du till SSM på Knutstorp ?

Hälsn
Lasse H

Det var just det....har ju varit anmäld till SPVM men missat alla (2) tävlingar hittills. Har Knutan i kalendern och än så länge ser det ok ut.....hoppas fortfarande. Problemet är att arbetsbelastningen varit lite för hög de senaste månaderna.

ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Alla är vi överbelastade, men jag hoppas verkligen att vi får se dig på SSM Stefan...

MSCC
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Alla är vi överbelastade, men jag hoppas verkligen att vi får se dig på SSM Stefan...

Johan, du anar inte vad jag längtar....hoppas också!

Hörby
Här sen Okt 2005

Detta borde vara något för gamla Arbetsmiljöverket !
Inte kan det vara i enlighet med rikets hälsomål att
arbetet tär så mycket på den viktiga fritiden. Den är ju
rena friskvården !!
Så Stefan, slit med måtta !

hälsn
Lasse H

Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (46173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande