Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (46173 totalt) |
Re:
[quote="shasselg"]
Men eftersom CR500 är byggda för Caterhams så behöver ju generella tumregler inte gälla. Värmefördelning och slitage säger mer än tumregler man hittat nånstans ![]() |
||||
Re:
Aha, då förstår jag. Caterham rekommenderar 0 grader vid normal körning och 0,25-0,5 vid banåkning och då med CR500. Jag har alltid kört med samma setup när jag använder ACB10. Värmefördelningen och slitaget har alltid varit bra med denna setup. Däremot har jag alltid lite problem att få upp värmen i däcken. Oftast bygger jag inte mer än 3 hekto i ökat tryck mot kalltrycket. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Vad kör du för kall-tryck? om du börjar med högre kalltryck är det lättare att få upp värmen. alternativet är smalare däck eller köra fortare
![]() Det känns spontant märkligt att CR500 skulle vara lika snabbt som ACB10 som jag själv upplevt relativt vanliga r-däck som klart överlägset när det gäller g-krafter och egenskaper på bana (regn inkluderat). Förresten körde jag om dig på E4an södergående fredag 3 juli, eller hur? ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Det är ju mer eller mindre samma som acb10 så då lär det väl knappast göra nån skillnad. |
||||
Re:
Jo, det där med däcktryck/temp är underligt. Nu har jag inte testat särskilt vetenskapligt. Tyvärr har jag ingen bra utrustning för att mäta temp - blir bara yttempten tyvärr men trycket kan jag ju mäta. Förra gången jag var på Gotland i midsommar gjorde jag en ansats att försöka förstå det hela. Min yttemp verkar stanna på ca 60 grader oavsett vad jag gör. Trycket verkar öka 3 hekto oavsett vad jag gör. Jag testade med 1 kg i kalltryck med resultatet att jag hade ca 1.3 kg efter några varv. Jag testade med 2 kg med resultatet att jag hade 2.3 kg. Fick inga stora skillnader i beteende på bilen och varvtiderna låg stabilt på runt 1.30 oavsett däcktryck ![]()
![]() _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Re:
Så har jag också resonerat och därför aldrig gjort någon ändring och ej egentligen heller sett någon skillnad på slitage eller märkt någon skillnad i grepp - förrän nu när denna kraftiga understyrning helt plötsligt började - men till synes oavsett däck. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
|
||||
|
||||
Rätt mått på dessa däck är (slitbanan) 180 mm och 206 mm, dom kör jag på när jag inte tävlar och det går snabbare än med dom smala bak som jag har i spvm. |
||||
|
||||
Av någon underlig anledning har jag först fått ur bilen i garaget igår. Sedan den åkte in där i November har absolut ingenting hänt. Inte en batteriet har underhållsladdats. Döm om min förvåning när den startade på första utan ens uppladdning. Nu blir det åka av!
_________________ Stefan Hasselgren |
||||
Re:
Det var just det....har ju varit anmäld till SPVM men missat alla (2) tävlingar hittills. Har Knutan i kalendern och än så länge ser det ok ut.....hoppas fortfarande. Problemet är att arbetsbelastningen varit lite för hög de senaste månaderna. _________________ Stefan Hasselgren |
||||
Detta borde vara något för gamla Arbetsmiljöverket !
Inte kan det vara i enlighet med rikets hälsomål att arbetet tär så mycket på den viktiga fritiden. Den är ju rena friskvården !! Så Stefan, slit med måtta ! hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (46173 totalt) |