| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
|
1, 2 >> 4379 besök totalt |
|
Äntligen kommer det blir en ny bil till nästa säsong. Har länge viljat börja på bana men har inte riktigt haft råd pga husrenovering. Men nu äntligen men har dock lite beslutsångest vilka man ska åka och kolla på. Tanken är att det ska vara en bil som man kan åka lite på bana, lite på bredden och naturligtvis på gatan. Dock endast ut på vägarna 5mån per år. Jag är tyvärr ingen fixarfrasse utan kan bara göra det enkla som byta avgas, bromsar och olja m.m. 150.000-180.000kr Mazda Rx8 03-05 Nissan S15 99a R34 GTT Rx8an är betydligt mera svårtrimmad men får en ganska ny bil som verkar funka bra när det svänger S15/R34GTT är betydligt lättare att trimma men är ju 10år gamla och minst 5år äldre än dom andra Dock finns det bra exemplar ute och man har ju lite extra på att göra en STOR service 200.000-250.000kr Nissan 350Z 06-08 306hk eller 312hk motorn Honda S2000 05-08 Evo 9 Här är väll där jag igentligen vill lägga mig dock max 250tkr Den ända man kan trimma något är evo9an Men vad ser ni som har åkt lite mera på bana vad som är för och nackdelar med dessa tre bilar Finns ju verkligen allt till dessa bilar. Har ni några andra bilar som jag borde kolla på? Dock är det runt denna prissumma då jag vill ha en nyare bil och exklusivare Mvh Anton _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Importera hem en Pontiac GTo med LS2 motorn 400hk. Väghållningskit, bromsbelägg och ett mullrigare avgassystem senare
http://www.blocket.se/alvsborg/Ponti http://www.youtube.com/watch?v=2A5F5 Lär gå att få en bra bit billigare vid import MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Miata är säkert en rolig bil att köra men rakt fram och framförallt att kolla på är den inget vidare tyvärr. GTon ser ju verkligen grym ut men vad väger den? Betydligt tyngre än dom andra listade antar jag. Mvh Anton _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Kul att RX-8an står med på din lista.
Du har helt rätt i att den är "svårtrimmad" jämnfört med turbobilar men och detta är viktigt, den väger upp det med ett superchassie. Lite svänga prylar på och du har en redigt kompetent banvagn, på svenska banor saknar jag bara effekt på rakorna. Eller svårtrimmad kanske inte är rätt uttryck, det är hyffsat enkelt att trimma wankel men dyrt. 330whp går att plocka ut med kompressor och ändå inte behöva bygga om allt på bilen. Kolla gärna in min och Lennarts projekttrådar här på rejsa. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Kollade på Ebay och en 2006 med 400hk motorn ~1500mil låg på ca 150kkr + import + ovanligare än andra nämnda bilar + 0-100 under 5 sekunder + Plats för fyra vuxna + 6 liters V8! + Troligen en riktigt fin sexans växel som ger ~1500-2000rpm vid motorvägsfart och ~0,8l/mil? --------------------------------- - 1700kg (som en M3) Sen har du ju Mustang GT som tydligen ska vara en riktigt fin plattform för vidareutveckling MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Ett tips:
Köp färdig bil. Men det beror ju iofs på hur du prioriterar mellan Köra och Bygga/Modifiera
Det blir naturligtvis färre objekt att välja bland och du kan få vänta ett tag innan nåt dyker upp, men modifieringar är aldrig billigare än när de sitter på en bil. Det verkar ju vara 5kg/hk som du är ute efter (lite köttigare bilar), så varför inte en Boxster (S)? Väldigt färdig bil från början men det går att förbättra som allt annat. Trimma motor är ju så "enkelt" (definitivt med stressfläkt) och ger mindre än man kan tro runt våra småbanor, balans/chassi ger betydligt mer. |
||||
|
Varför inte sammanfatta som vi brukar vid liknande trådar,, köp en färdig kittad BMW M3 eller en Porsche 968 CS och stirra dig inte blind på antalet HK för det är inte dom som gör dig snabb på banan
Lycka till _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Där blev man ju bara sugen på en EVo
_________________ Stefan Cupaiuolo 205 GTI MI16 -88 |
||||
|
Re:
Ja dom är rätt billiga för att vara så nya tycker jag. Finns ju enormt mycket du kan göra utan kompressor + att det finns dörrar huv och baklucka m.m. i kolfiber så man borde kunna få ner vikten rejält!! _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Re:
Jag är inte efter något jätteextremt dvs inga 600hk monster utan 300-400hk inte mera beroende på bil och vikt. Porsche Boxster S gillar jag väll sådär då tycker jag cayman ser betydligt trevligare fast det är i stort sett samma bil. Dock har jag hört många som varit besvikna på porschen då den inte motsvarat förväntingarna Har du testat boxster S? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Ska kolla lite mera på GTo när jag kommer hem.
C5an är ingen kaross jag gillar vill då ha C6an i så fall men då springar det iväg. Som niklas falk säger så är det oftast billigare att köpa en bil som redan mycket är gjort på men då vet man att den varit extremt körd men förhoppningsvis servad. Annars kan man hitta ett fint exemplar som är bra körd men får då lägga ut pengar på att uppgradera efter något år, Dock är det ju roligt att se vad varje grej gör med bilen och tiden. Första året gör jag inte mycket med bilen utan en riktigt stor service och avgasystem och bromsbelägg sedan trillar det dit något mera säkert ehehe _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
|
Re:
Extrakomforten som väger lite mer kan man ju vara utan, så man kommer ner till Lotusnivå (i komfort dvs)
Under tonnet så behövs det inte mycket pulver för att bli skrämd (leka virvelvind efter bron fungerar tydligen). |
||||
|
Re:
Har inte kört Boxter själv men vet vad de kan fås att göra med lite chassi och träning. Men de är ju inte övermotoriserade till chassit, så körningen blir ju lite åt lågeffekthållet (behåll farten överallt). En Speedster Turbo har mer potential på motorsidan och vikten hjälper till med allt annat (däck/chassi får det lättare). Hur "dual purpose" ska vagnen vara (för att hitta nån begränsing i vägen mot gatreggad långloppa)? Ska den vara rimligt enkel att sälja vidare (även utanför rejsas krets)? |
||||
|
Re:
Jo, men den är såld nu. Den var modifierad för 250 kkr .
Men även en original Speedster eller liknande flugviktare kan vara rolig på bana. _________________ Lasse Alfons |
||||
|
Ngn av dessa bör vara av intresse anser jag:
Opel Speedster (lätt, relativt enkelt att få tag på reservdelar, rel låga driftskostnader) Lotus Elise (lätt, trimvänlig, bra väghållning, reservdelskostnader/-tillgång?) Mazda Miata (billig, rel låga driftskostnader, dock med "halvdan" kvalitetskänsla) Porsche 968 (kapabel, hållbar, dock rel gammal) Porsche Boxster S (kapabel, rejält dimensionerad, hanterbara driftskostnader, mkt användbar även utanför banan) _________________
|
||||
|
Re:
RX-8an är lite av en bortglömd bil här i Sverige och Europa men både i USA där det körs mkt med Fabriksstöd till raceteam/privatteam via Mazdaspeed och RX Race i Japan gör att det verkligen finns hur mycket riktiga grejer som helst att välja mellan. Numera tror jag hela karossen går att köpa i kolfiber, sist ut var taket. om du tar en titt under en RX-8 så syns det rätt tydligt att Mazda menade allvar när de gjorde den och att det är tänkt att man utan större modifikation ska kunna ta ut dem på bana och börja tävla. Är du intresserad så hör gärna av dig via PM så kan jag hjälpa till med tips. Så avslutningsvis våga vara annorlunda och skippa Porsche
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 4379 besök totalt |