Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
1, 2   >>
4379 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904


Trådstartare
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr

Äntligen kommer det blir en ny bil till nästa säsong.
Har länge viljat börja på bana men har inte riktigt haft råd pga husrenovering.

Men nu äntligen men har dock lite beslutsångest vilka man ska åka och kolla på.
Tanken är att det ska vara en bil som man kan åka lite på bana, lite på bredden och naturligtvis på gatan.
Dock endast ut på vägarna 5mån per år.

Jag är tyvärr ingen fixarfrasse utan kan bara göra det enkla som byta avgas, bromsar och olja m.m.


150.000-180.000kr
Mazda Rx8 03-05
Nissan S15 99a
R34 GTT

Rx8an är betydligt mera svårtrimmad men får en ganska ny bil som verkar funka bra när det svänger
S15/R34GTT är betydligt lättare att trimma men är ju 10år gamla och minst 5år äldre än dom andra
Dock finns det bra exemplar ute och man har ju lite extra på att göra en STOR service

200.000-250.000kr
Nissan 350Z 06-08 306hk eller 312hk motorn
Honda S2000 05-08
Evo 9

Här är väll där jag igentligen vill lägga mig dock max 250tkr
Den ända man kan trimma något är evo9an
Men vad ser ni som har åkt lite mera på bana vad som är för och nackdelar med dessa tre bilar
Finns ju verkligen allt till dessa bilar.

Har ni några andra bilar som jag borde kolla på?
Dock är det runt denna prissumma då jag vill ha en nyare bil och exklusivare

Mvh Anton

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Är du "ny" på fronten, vill ha en kul bil som inte kostar skjortan?
Varför inte en miata?

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Importera hem en Pontiac GTo med LS2 motorn 400hk. Väghållningskit, bromsbelägg och ett mullrigare avgassystem senare thumbs up

http://www.blocket.se/alvsborg/Pontiac_GTo_6_0_LS2___SAP___Fullutrusta . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=2A5F5uUo2OU&feature=related

Lär gå att få en bra bit billigare vid import


MVH

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904


Trådstartare
Re:

Jaaacob skrev:
Är du "ny" på fronten, vill ha en kul bil som inte kostar skjortan?
Varför inte en miata?


Miata är säkert en rolig bil att köra men rakt fram och framförallt att kolla på är den inget vidare tyvärr.


GTon ser ju verkligen grym ut men vad väger den?
Betydligt tyngre än dom andra listade antar jag.

Mvh Anton

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kul att RX-8an står med på din lista.

Du har helt rätt i att den är "svårtrimmad" jämnfört med turbobilar men och detta är viktigt, den väger upp det med ett superchassie.

Lite svänga prylar på och du har en redigt kompetent banvagn, på svenska banor saknar jag bara effekt på rakorna.

Eller svårtrimmad kanske inte är rätt uttryck, det är hyffsat enkelt att trimma wankel men dyrt. 330whp går att plocka ut med kompressor och ändå inte behöva bygga om allt på bilen.

Kolla gärna in min och Lennarts projekttrådar här på rejsa.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ser att du kan tänka dig att lägga 250K, för det får du en ny fräsh RX-8 med låga mil som du sen kan lägga ca 100K i uppgraderingar.

Då hamnar du på en RX-8a liknande min nästan.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Re:

Antonicracing skrev:
Jaaacob skrev:
Är du "ny" på fronten, vill ha en kul bil som inte kostar skjortan?
Varför inte en miata?


GTon ser ju verkligen grym ut men vad väger den?
Betydligt tyngre än dom andra listade antar jag.

Mvh Anton


Kollade på Ebay och en 2006 med 400hk motorn ~1500mil låg på ca 150kkr + import


+ ovanligare än andra nämnda bilar
+ 0-100 under 5 sekunder
+ Plats för fyra vuxna
+ 6 liters V8!
+ Troligen en riktigt fin sexans växel som ger ~1500-2000rpm vid motorvägsfart och ~0,8l/mil?
---------------------------------
- 1700kg (som en M3)


Sen har du ju Mustang GT som tydligen ska vara en riktigt fin plattform för vidareutveckling

MVH

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Ett tips:

Köp färdig bil.

Men det beror ju iofs på hur du prioriterar mellan Köra och Bygga/Modifiera

Det blir naturligtvis färre objekt att välja bland och du kan få vänta ett tag innan nåt dyker upp, men modifieringar är aldrig billigare än när de sitter på en bil.

Det verkar ju vara 5kg/hk som du är ute efter (lite köttigare bilar), så varför inte en Boxster (S)? Väldigt färdig bil från början men det går att förbättra som allt annat.
Trimma motor är ju så "enkelt" (definitivt med stressfläkt) och ger mindre än man kan tro runt våra småbanor, balans/chassi ger betydligt mer.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Varför inte sammanfatta som vi brukar vid liknande trådar,, köp en färdig kittad BMW M3 eller en Porsche 968 CS och stirra dig inte blind på antalet HK för det är inte dom som gör dig snabb på banan

Lycka till

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



http://www.blocket.se/vi/22769126.htm

Så har du lite pengar över till däck.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77



Re:

Krullert skrev:
Importera hem en Pontiac GTo med LS2 motorn 400hk. Väghållningskit, bromsbelägg och ett mullrigare avgassystem senare thumbs up

http://www.blocket.se/alvsborg/Pontiac_GTo_6_0_LS2___SAP___Fullutrusta . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=2A5F5uUo2OU&feature=related

Lär gå att få en bra bit billigare vid import


MVH


Där blev man ju bara sugen på en EVo

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904


Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Ser att du kan tänka dig att lägga 250K, för det får du en ny fräsh RX-8 med låga mil som du sen kan lägga ca 100K i uppgraderingar.

Då hamnar du på en RX-8a liknande min nästan.


Ja dom är rätt billiga för att vara så nya tycker jag.
Finns ju enormt mycket du kan göra utan kompressor + att det finns dörrar huv och baklucka m.m. i
kolfiber så man borde kunna få ner vikten rejält!!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ett tips:

Köp färdig bil.

Men det beror ju iofs på hur du prioriterar mellan Köra och Bygga/Modifiera

Det blir naturligtvis färre objekt att välja bland och du kan få vänta ett tag innan nåt dyker upp, men modifieringar är aldrig billigare än när de sitter på en bil.

Det verkar ju vara 5kg/hk som du är ute efter (lite köttigare bilar), så varför inte en Boxster (S)? Väldigt färdig bil från början men det går att förbättra som allt annat.
Trimma motor är ju så "enkelt" (definitivt med stressfläkt) och ger mindre än man kan tro runt våra småbanor, balans/chassi ger betydligt mer.


Jag är inte efter något jätteextremt dvs inga 600hk monster utan 300-400hk inte mera beroende på bil och vikt.
Porsche Boxster S gillar jag väll sådär då tycker jag cayman ser betydligt trevligare fast det är i stort sett samma bil.
Dock har jag hört många som varit besvikna på porschen då den inte motsvarat förväntingarna
Har du testat boxster S?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904


Trådstartare
Ska kolla lite mera på GTo när jag kommer hem.
C5an är ingen kaross jag gillar vill då ha C6an i så fall men då springar det iväg.

Som niklas falk säger så är det oftast billigare att köpa en bil som redan mycket är gjort på
men då vet man att den varit extremt körd men förhoppningsvis servad.
Annars kan man hitta ett fint exemplar som är bra körd men får då lägga ut pengar på att uppgradera efter något år,
Dock är det ju roligt att se vad varje grej gör med bilen och tiden.

Första året gör jag inte mycket med bilen utan en riktigt stor service och avgasystem och bromsbelägg sedan trillar det dit något mera säkert ehehe

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Du får en Opel Speedster Turbo för runt 250 kkr. Behöver det sägas mer?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Mitt förslag heter Mini Cooper GP.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Alfons skrev:
Du får en Opel Speedster Turbo för runt 250 kkr. Behöver det sägas mer?
Fanns det inte nån tillfixad till salu (ganska länge) för 300 för ett tag sen?

Extrakomforten som väger lite mer kan man ju vara utan, så man kommer ner till Lotusnivå (i komfort dvs)
Under tonnet så behövs det inte mycket pulver för att bli skrämd (leka virvelvind efter bron fungerar tydligen).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Antonicracing skrev:
Dock har jag hört många som varit besvikna på porschen då den inte motsvarat förväntingarna
Har du testat boxster S?
Lite sävlig och trygg i original/gatvariant jämfört med Cayman/911 är ju inget som inte går att bota med däck/chassi.
Har inte kört Boxter själv men vet vad de kan fås att göra med lite chassi och träning.

Men de är ju inte övermotoriserade till chassit, så körningen blir ju lite åt lågeffekthållet (behåll farten överallt).

En Speedster Turbo har mer potential på motorsidan och vikten hjälper till med allt annat (däck/chassi får det lättare).

Hur "dual purpose" ska vagnen vara (för att hitta nån begränsing i vägen mot gatreggad långloppa)?
Ska den vara rimligt enkel att sälja vidare (även utanför rejsas krets)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Re:

Niklas Falk skrev:
Alfons skrev:
Du får en Opel Speedster Turbo för runt 250 kkr. Behöver det sägas mer?
Fanns det inte nån tillfixad till salu (ganska länge) för 300 för ett tag sen?

Extrakomforten som väger lite mer kan man ju vara utan, så man kommer ner till Lotusnivå (i komfort dvs)
Under tonnet så behövs det inte mycket pulver för att bli skrämd (leka virvelvind efter bron fungerar tydligen).


Jo, men den är såld nu. Den var modifierad för 250 kkr .
Men även en original Speedster eller liknande flugviktare kan vara rolig på bana.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Ngn av dessa bör vara av intresse anser jag:
Opel Speedster (lätt, relativt enkelt att få tag på reservdelar, rel låga driftskostnader) thumbs up thumbs up
Lotus Elise (lätt, trimvänlig, bra väghållning, reservdelskostnader/-tillgång?) thumbs up
Mazda Miata (billig, rel låga driftskostnader, dock med "halvdan" kvalitetskänsla) thumbs up
Porsche 968 (kapabel, hållbar, dock rel gammal) thumbs up thumbs up
Porsche Boxster S (kapabel, rejält dimensionerad, hanterbara driftskostnader, mkt användbar även utanför banan) thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Re:

Antonicracing skrev:
Fastlane skrev:
Ser att du kan tänka dig att lägga 250K, för det får du en ny fräsh RX-8 med låga mil som du sen kan lägga ca 100K i uppgraderingar.

Då hamnar du på en RX-8a liknande min nästan.


Ja dom är rätt billiga för att vara så nya tycker jag.
Finns ju enormt mycket du kan göra utan kompressor + att det finns dörrar huv och baklucka m.m. i
kolfiber så man borde kunna få ner vikten rejält!!


RX-8an är lite av en bortglömd bil här i Sverige och Europa men både i USA där det körs mkt med Fabriksstöd till raceteam/privatteam via Mazdaspeed och RX Race i Japan gör att det verkligen finns hur mycket riktiga grejer som helst att välja mellan.

Numera tror jag hela karossen går att köpa i kolfiber, sist ut var taket.

om du tar en titt under en RX-8 så syns det rätt tydligt att Mazda menade allvar när de gjorde den och att det är tänkt att man utan större modifikation ska kunna ta ut dem på bana och börja tävla.

Är du intresserad så hör gärna av dig via PM så kan jag hjälpa till med tips.

Så avslutningsvis våga vara annorlunda och skippa Porsche

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
1, 2   >>
4379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande