| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja i plenum på M3 - S50B30
|
3629 besök totalt |
|
Olja i plenum på M3 - S50B30
Hej, Har provat söka men finner inget konkret. Frågan gäller min M3 E36 -93. Vid högerkurvor, exempelvis ut på start & målrakan på sturup, trycker den ut olja genom plenum och luftfilter vilket jag och bilen inte uppskattar. Om jag förstått det rätt så beror det på vevhusventilationen. Hur löser jag detta problem? Med catch-tank? Hur ska jag isåfall koppla den och har ni något tips på en lämplig produkt med snabb leverans? Finns det även produkter som leder tillbaka oljan till tråget så man slipper tömma? Tack på förhand /// Christoffer _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
|
Tänk på att rejsa är ett märkesoberoende forum och därför så är enbart en motorkod i titeln ganska intetsägande för de flesta. (Även om man nu börjar känna igen BMW:s koder av någon anledning...)
Denna tråden får vara kvar eftersom ditt problem även kan finnas på andra bilar. Jag hittar inte heller någon tråd om din bil, vilket är ett måste om man ska ställa frågor här. Mycket att hålla ordning på här...
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||
|
Re:
Rubriken fixad men jag tolkade "om du har en fråga som inte är 100% uppenbart banåkarelaterad" som att det är ok om frågan är 100% banrelaterad utan att först ha skrivit något om min bil.
Hur fungerar det för er andra med samma bil? Upplever ni problemet eller är det kanske så att det beror på ett fel i min maskin? _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
|
Re:
ok, ja... jo... jag kan nog ge mig på den punkten. Problemet med din olja skulle ju faktiskt aldrig uppkomma på gatan. Om man kör som man bör på gatan vill säga.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
|
om jag inte missminner mig så är det för att oljereturen till tråget är för klen/smal i våra kära motorer.
Hittar det inte just nu, men har läst det här på forumet vad man gör för att åtgärda. Tror det var i någons biltråd men ska inte svära på det
_________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||||||||
|
Re:
Har köpt catchtank idag. Borde ju lösa problemet om för klen retur är problemet. _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
|
Re:
Akta dig bara om du endast sätter en catchtank och inte gör returen större. För då kommer du få för mycket olja i behållaren och för lite i tråget. Har du otur så suger pumpen luft och så skär den på nått vevlager. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
|
Re:
Har köpt slang med 10 mm innerdiameter, hoppas det räcker. _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
|
Re:
Problemet är att anslutningen i tråget bara har 5-6mm innerdiameter. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
|
Re:
Var är lämplig plats att sätta tanken? _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
|
Re:
Var är lämplig plats att sätta tanken? _________________
BMW 120d BMW M3 E92 |
||||||||||
![]() |