Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (15522 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Min lilla oskyldiga länk postning är i samanhanget...ja ganska oskyldig. I övrigt rent löjligt att det kan bli ett sådant ståhej för en länk. Undrar vad det egentligen beror på?

Men Göte, helt ärligt, Rejsa är Magnus forum och han har några regler som han vill att vi ska följa, det är väl inte så konstigt att förstå. En av dom reglerna är att han inte vill att man bara länkar vidare till annan sida. Att folk blir upprörda har väl kanske med att göra att du bara gjorde just det, länkade. Precis just det att du faktiskt så uppenbart (i detta fall) använder rejsa till att skapa trafik på AL, det är kanske inte alla som tycker det är riktigt sjysst.
Jag är helt säker på att hade du lagt upp lite bilder och text hade denna tråden nu endast varit en sida lång .
Är ganska övertygad att dom flesta uppskattar (mig inräknad) att du delar med dig av din erfarenhet och ditt engagemang, bara du gör det här på Rejsa och inte länkar vidare till annan sida.
Länge leve Rejsa thumbs up .

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
fuling skrev:

och gör ett till lägg:
Citat:
ring setuper

Vad är det för skilnad mot en svensk bana?

Ringen är lite speciell mot dom svenska banorna.... den har mer i jämförelse med Rally än Racing faktiskt hur man ska sätta upp bilen....

Ringen är snabb och j-vligt bumpig, vilket ställer helt andra krav på fjädringen..... en bil som körs i sverige och byggd för svenska banor (om det är en riktigt racebil iaf) bottnar ur och slår igenom och blir därigenom okörbar.....

så tricket är att bygga en tillräckligt hög och mjuk bil som fortfarande funkar fjädringsmässigt utan att tappa vägegenskaperna..... Och som allt annat så är det enklare helt klart om man har erfarenhet från liknande eller just det fallet..... Och klart svårare om man bara har erfarenhet från "normal banracing"

men visst är man tillräckligt duktig ingenjör så går väl allt..... tror väl att valfritt F1 team får till det om dom behöver.....

Nu efter fyra sidor börjar vi närma oss ett intressant ämne - hur man bygger följsamhet, men som inte minskar på kurvtagningsförmågan eller känslan i ratten.

Vad är receptet på denna Mazda3MPS som gör att den är bättre än andra hatchbacks - vad är gjort med hjulupphängningen, det är väl detta som ger låga tider på ringen?

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Stacken skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Min lilla oskyldiga länk postning är i samanhanget...ja ganska oskyldig. I övrigt rent löjligt att det kan bli ett sådant ståhej för en länk. Undrar vad det egentligen beror på?

Men Göte, helt ärligt, Rejsa är Magnus forum och han har några regler som han vill att vi ska följa, det är väl inte så konstigt att förstå. En av dom reglerna är att han inte vill att man bara länkar vidare till annan sida. Att folk blir upprörda har väl kanske med att göra att du bara gjorde just det, länkade. Precis just det att du faktiskt så uppenbart (i detta fall) använder rejsa till att skapa trafik på AL, det är kanske inte alla som tycker det är riktigt sjysst.
Jag är helt säker på att hade du lagt upp lite bilder och text hade denna tråden nu endast varit en sida lång .Är ganska övertygad att dom flesta uppskattar (mig inräknad) att du delar med dig av din erfarenhet och ditt engagemang, bara du gör det här på Rejsa och inte länkar vidare till annan sida.
Länge leve Rejsa thumbs up .

Förstår dem, frågan är om hans egna hjälpmoderatorer gör det? I det sammanhanget var länkningen oskyldig

Likväl förstår jag att man ej får gå mot röd gubbe, men det händer ju faktiskt att jag gör det ändå liksom

Det var liksom inte tänkt att jag skulle posta länken och sedan inte skriva något mer... i tråden!

Ville fort få ut info om bilen endast och en länkning gick snabbast. Hade sedan tänkt återkomma, men fick knappt chansen innan lynchmobben triggade sig själva till max
Gjorde samma sak på ett annat forum, men det blev liksom inget rabalder där. Vad det beror på kan jag bara spekulera om?

Här sen Jun 2009

Göte, du som klagade på att man gör "kycklingfarm av en fjäder" ang. GT-Rens oljetemperatur/garanti... Nu är både du och alla andra väldigt duktiga på att göra just det, det kacklas en otrolig massa, kan vi inte släppa det här nu innan vi alla drabbas av fågelinfluensan? Alla vill ju egentligen samma sak, och det är att diskutera bilar och banåka.

Så, vad är det som gör att Mazda (Mazdaspeed?) lyckats så bra med just den här bilen? Fungerar den bra både på ringen och på "vanliga" banor?

Här sen Okt 2008

Är det bara Jag som tycker att bilens eventuella prestanda ifrågasätts för att det är en Mazda?
Jag undrar om samma skepsis funnits om det varit en bil av nåt annat märke
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

[OT]
Upprepar så att ingen missar eller glömmer: man får jättegärna länka till andra sidor. Men en tråd med bara en länk och en kort kryptisk mening är inte okej.

Nu behöver vi inte kommentera det mera i den här tråden ÖHT väl? Bara bilar, ringen, setups, kurvtagning för hela slanten nu :woot:
[/OT]

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Wilke skrev:
Är det bara Jag som tycker att bilens eventuella prestanda ifrågasätts för att det är en Mazda?

Tror att om någon hade sagt en Ferrari av modell si och så klarar varvtid nn:nn så hade nog ifrågasättandet och diskussionen kommit igång direkt med! Porsche är nog det folk hade ifrågasatt minst. Men nog ifrågasätts det där med, kolla bara på Rickard Cornacchinis välbyggda GT2-specialare. Den går bra mycket snabbare än vad diskussionernas vågor skvalpat runt med för varvtider thumbs up

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Måns Wilke skrev:

Det tror jag faktiskt inte, alla älskar väl en underdog? Precis som många andra så
struntar jag högaktningsfullt vad det sitter för märke på bakluckan. Är den snabb och effektiv är den kul!

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

AxelT skrev:
Göte, du som klagade på att man gör "kycklingfarm av en fjäder" ang. GT-Rens oljetemperatur/garanti... Nu är både du och alla andra väldigt duktiga på att göra just det, det kacklas en otrolig massa, kan vi inte släppa det här nu innan vi alla drabbas av fågelinfluensan? Alla vill ju egentligen samma sak, och det är att diskutera bilar och banåka.

Så, vad är det som gör att Mazda (Mazdaspeed?) lyckats så bra med just den här bilen? Fungerar den bra både på ringen och på "vanliga" banor?

Vi hade klarat oss bra utan ditt kacklande, är det så du menar
Svaret på din fråga finns redan i tråden!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Den redigare moddade bilen som finns nere vid ringen hade kolfibertak skrev du Göte. Blir väldigt nyfiken på om det numera är något en duktig kolfiberkunnig kan göra eller är det superspecialsandwichgrejrer modell M3 CSL som kräver superspecialtillverkning? Har förstått att på en vanlig M3 så kan man köpa ett CSL-tak (via bullvan typ ) och sen "relativt smärtfritt" byta taket. Men då får man ju shysst sandwichtak.

Här sen Jun 2009

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
AxelT skrev:

Vi hade klarat oss bra utan ditt kacklande, är det så du menar
Svaret på din fråga finns redan i tråden!

Nä, det jag menade var att både du och dina meningsmotståndare verkar lägga manken till för att hålla diskussionen igång ang. vem som övertrampade när och hur mycket. Nu tänker jag inte diskutera det mer i den här tråden.

Magnus: Inte kan det väl vara SÅ krångligt att göra kolfibertak? Jag har visserligen ingen teknisk kompetens att avgöra det med, men det känns inte som att det borde vara så svårt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

AxelT skrev:

Magnus: Inte kan det väl vara SÅ krångligt att göra kolfibertak? Jag har visserligen ingen teknisk kompetens att avgöra det med, men det känns inte som att det borde vara så svårt.

Jag gissar att sandwichkonstruktionen på CSL'en är till för att skydda mot splitter om man hamnar på taket (eller en annan bil hamnar på mitt tak eller så , okej högoddsare för det alternativet...). Lite för att det är en gatbil som man normalt kör utan hjälm, overall osv.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Här kommer fler bilder på NinjaMazdan. Lägger upp bilder här så ingen får en tår i ögat

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Grymt snygg, kolfibret passade verkligen in också!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

HABEGÄR!

Verkar ha kvar originaldörrarna ser det ut som. Där finns väl lite till o spara vikt på men då drar väl kostnaden iväg också ännu mer. Fast bakdörrarna borde kunna byggas "ickefunktionella" (behöver inte kunna öppnas o gångjärn, låsmekanismer o så?) kanske lite billigare? Har inte så bra koll måste erkännas.

Svensksponsrad bil "Pean Sweden". Stacke i farten.

Malmö
Här sen Aug 2008

Fin bil...

Jag vet att genom att bara skifta ut huven mot en kolfiber sparas massor av kilo (25-30?) men taket vet
jag inte vad det väger...Undrar hur de har gjort för att fästa taket? Tejp kanske:-)

Vad väger en sån där bur? Många rör var det allt... Bromsarna ser ut att vara orginal? Trattarna ifronten är kylluft till dessa eller?

1100 kg stämmer det? I så fall lär den ju gå rätt bra även med orginalmotorn på 260 hk/380 Nm. 300 på hjulen? Har det gjorts nåt kul med motorn? Ser ut som en Cobb access port i framsätet? Är det en EU ecu i bilen? Eller är det USA varianten? om EU är det väl den första i Europa? EDIT: läste på den andra sidan att det var en usa bil...jaha då fick man svaret...

Sist men inte minst, chassit hur ser det ut?

Allt som allt ett fint bygge!! Släng upp en film vetja!

Glada märkeshälsningar från Niclas

08 southside
Här sen Jan 2009

Tack Peter för att Du orkade lägga in de bilderna. Ser inte så fult ut.
Inte skulle jag drömma om att hyra ut en sådan karamell.

AxelT - inte så många som har en autoklav stående.
Handlaminerad kolfiber är möjligen estetiskt men inte optimalt hållfasthetmässigt.

Modigt att ta bort fabrikens krockstrukturer och montera en styv burkonstruktion - undrar hur krockpulsen ser ut? Fast har man tillräckligt med adrenalin i frukostflingorna så kanske det är en oviktig parameter.

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Det verkar som sandkakorna i sanddlådan planade ut mot slutet

Här sen Feb 2003

Frågan är nog hur mycket de verkligen sparade på att byta ut huven? Det hade varit roligt att veta med tanke på att det är antagligen aluhuv orginalmonterad som är rätt lätt från början? Vad vägde de två olika huvarna?

mvh C

AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Mozzarella skrev:
Tack Peter för att Du orkade lägga in de bilderna. Ser inte så fult ut.
Inte skulle jag drömma om att hyra ut en sådan karamell.

AxelT - inte så många som har en autoklav stående.
Handlaminerad kolfiber är möjligen estetiskt men inte optimalt hållfasthetmässigt.

Modigt att ta bort fabrikens krockstrukturer och montera en styv burkonstruktion - undrar hur krockpulsen ser ut? Fast har man tillräckligt med adrenalin i frukostflingorna så kanske det är en oviktig parameter.

Krockpuls? Är det hur bilen rör sig (Fram och tillbaka, "flexar") vid en krock?

Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

C skrev:
Frågan är nog hur mycket de verkligen sparade på att byta ut huven? Det hade varit roligt att veta med tanke på att det är antagligen aluhuv orginalmonterad som är rätt lätt från början? Vad vägde de två olika huvarna?

mvh C

orginalhuven är ganska tung. Sitter massa med plast på undersidan som styr luften till den toppmonterade intercoolern.
Info från Streetunit.com:
Stock Hood Weight: 39 lbs (including OEM air duct)
Carbon Fiber Hood Weight: 18-20 lbs (including OEM air duct)

Summa minus 10kg till en kostnad av ca 6000:-) om det är frontmonterad IC så sparar man ännu mer...

Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (15522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande