| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (15522 totalt) |
|
Re:
Men Göte, helt ärligt, Rejsa är Magnus forum och han har några regler som han vill att vi ska följa, det är väl inte så konstigt att förstå. En av dom reglerna är att han inte vill att man bara länkar vidare till annan sida. Att folk blir upprörda har väl kanske med att göra att du bara gjorde just det, länkade. Precis just det att du faktiskt så uppenbart (i detta fall) använder rejsa till att skapa trafik på AL, det är kanske inte alla som tycker det är riktigt sjysst. Jag är helt säker på att hade du lagt upp lite bilder och text hade denna tråden nu endast varit en sida lång .
Är ganska övertygad att dom flesta uppskattar (mig inräknad) att du delar med dig av din erfarenhet och ditt engagemang, bara du gör det här på Rejsa och inte länkar vidare till annan sida. Länge leve Rejsa .
|
||||||
|
Re:
Nu efter fyra sidor börjar vi närma oss ett intressant ämne - hur man bygger följsamhet, men som inte minskar på kurvtagningsförmågan eller känslan i ratten. Vad är receptet på denna Mazda3MPS som gör att den är bättre än andra hatchbacks - vad är gjort med hjulupphängningen, det är väl detta som ger låga tider på ringen? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Förstår dem, frågan är om hans egna hjälpmoderatorer gör det? I det sammanhanget var länkningen oskyldig
Likväl förstår jag att man ej får gå mot röd gubbe, men det händer ju faktiskt att jag gör det ändå liksom
Det var liksom inte tänkt att jag skulle posta länken och sedan inte skriva något mer... i tråden! Ville fort få ut info om bilen endast och en länkning gick snabbast. Hade sedan tänkt återkomma, men fick knappt chansen innan lynchmobben triggade sig själva till max
Gjorde samma sak på ett annat forum, men det blev liksom inget rabalder där. Vad det beror på kan jag bara spekulera om?
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Göte, du som klagade på att man gör "kycklingfarm av en fjäder" ang. GT-Rens oljetemperatur/garanti... Nu är både du och alla andra väldigt duktiga på att göra just det, det kacklas en otrolig massa, kan vi inte släppa det här nu innan vi alla drabbas av fågelinfluensan?
Alla vill ju egentligen samma sak, och det är att diskutera bilar och banåka.
Så, vad är det som gör att Mazda (Mazdaspeed?) lyckats så bra med just den här bilen? Fungerar den bra både på ringen och på "vanliga" banor? _________________ Axel Tanner |
||||||
|
[OT]
Upprepar så att ingen missar eller glömmer: man får jättegärna länka till andra sidor. Men en tråd med bara en länk och en kort kryptisk mening är inte okej. Nu behöver vi inte kommentera det mera i den här tråden ÖHT väl? Bara bilar, ringen, setups, kurvtagning för hela slanten nu :woot: [/OT] _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Tror att om någon hade sagt en Ferrari av modell si och så klarar varvtid nn:nn så hade nog ifrågasättandet och diskussionen kommit igång direkt med! Porsche är nog det folk hade ifrågasatt minst. Men nog ifrågasätts det där med, kolla bara på Rickard Cornacchinis välbyggda GT2-specialare. Den går bra mycket snabbare än vad diskussionernas vågor skvalpat runt med för varvtider _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Det tror jag faktiskt inte, alla älskar väl en underdog? Precis som många andra så
struntar jag högaktningsfullt vad det sitter för märke på bakluckan. Är den snabb och effektiv är den kul! _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
Vi hade klarat oss bra utan ditt kacklande, är det så du menar
Svaret på din fråga finns redan i tråden! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Den redigare moddade bilen som finns nere vid ringen hade kolfibertak skrev du Göte. Blir väldigt nyfiken på om det numera är något en duktig kolfiberkunnig kan göra eller är det superspecialsandwichgrejrer modell M3 CSL som kräver superspecialtillverkning? Har förstått att på en vanlig M3 så kan man köpa ett CSL-tak (via bullvan typ
) och sen "relativt smärtfritt" byta taket. Men då får man ju shysst sandwichtak.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Nä, det jag menade var att både du och dina meningsmotståndare verkar lägga manken till för att hålla diskussionen igång ang. vem som övertrampade när och hur mycket. Nu tänker jag inte diskutera det mer i den här tråden. Magnus: Inte kan det väl vara SÅ krångligt att göra kolfibertak? Jag har visserligen ingen teknisk kompetens att avgöra det med, men det känns inte som att det borde vara så svårt.
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Jag gissar att sandwichkonstruktionen på CSL'en är till för att skydda mot splitter om man hamnar på taket (eller en annan bil hamnar på mitt tak eller så , okej högoddsare för det alternativet...). Lite för att det är en gatbil som man normalt kör utan hjälm, overall osv.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
HABEGÄR!
Verkar ha kvar originaldörrarna ser det ut som. Där finns väl lite till o spara vikt på men då drar väl kostnaden iväg också ännu mer. Fast bakdörrarna borde kunna byggas "ickefunktionella" (behöver inte kunna öppnas o gångjärn, låsmekanismer o så?) kanske lite billigare? Har inte så bra koll måste erkännas. Svensksponsrad bil "Pean Sweden". Stacke i farten.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Fin bil...
Jag vet att genom att bara skifta ut huven mot en kolfiber sparas massor av kilo (25-30?) men taket vet jag inte vad det väger...Undrar hur de har gjort för att fästa taket? Tejp kanske:-) Vad väger en sån där bur? Många rör var det allt... Bromsarna ser ut att vara orginal? Trattarna ifronten är kylluft till dessa eller? 1100 kg stämmer det? I så fall lär den ju gå rätt bra även med orginalmotorn på 260 hk/380 Nm. 300 på hjulen? Har det gjorts nåt kul med motorn? Ser ut som en Cobb access port i framsätet? Är det en EU ecu i bilen? Eller är det USA varianten? om EU är det väl den första i Europa? EDIT: läste på den andra sidan att det var en usa bil...jaha då fick man svaret... Sist men inte minst, chassit hur ser det ut? Allt som allt ett fint bygge!! Släng upp en film vetja! Glada märkeshälsningar från Niclas _________________ Niclas Swahn |
||||||
|
Tack Peter för att Du orkade lägga in de bilderna. Ser inte så fult ut.
Inte skulle jag drömma om att hyra ut en sådan karamell. AxelT - inte så många som har en autoklav stående. Handlaminerad kolfiber är möjligen estetiskt men inte optimalt hållfasthetmässigt. Modigt att ta bort fabrikens krockstrukturer och montera en styv burkonstruktion - undrar hur krockpulsen ser ut? Fast har man tillräckligt med adrenalin i frukostflingorna så kanske det är en oviktig parameter. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||
|
Frågan är nog hur mycket de verkligen sparade på att byta ut huven? Det hade varit roligt att veta med tanke på att det är antagligen aluhuv orginalmonterad som är rätt lätt från början? Vad vägde de två olika huvarna?
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Re:
Krockpuls? Är det hur bilen rör sig (Fram och tillbaka, "flexar") vid en krock? _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
orginalhuven är ganska tung. Sitter massa med plast på undersidan som styr luften till den toppmonterade intercoolern. Info från Streetunit.com: Stock Hood Weight: 39 lbs (including OEM air duct) Carbon Fiber Hood Weight: 18-20 lbs (including OEM air duct) Summa minus 10kg till en kostnad av ca 6000:-) om det är frontmonterad IC så sparar man ännu mer... _________________ Niclas Swahn |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ny attackvagn för Nordslingan, se upp alla Porschar....
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (15522 totalt) |
