| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catchtank på torrsump, hur skall oljedimman föras bort bäst?
|
9919 besök totalt |
|
Jag har torrsump på min bil och har problem med att det läcker ut olja från catchtanken när jag kört hårt på bana. Jag har svårt att lokalisera vart oljan kommer ifrån, jag kan bara se att det är olja överallt efter en dags körning. Tanken är inte full heller. Ni som har torrsump, kan inte ni berätta ladda upp bilder hur ni har löst med uppsamlingen av oljedimman utan att olja ner hela motorrummet. Skickar med en bild på min konstruktion som inte fungerar.
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
|
Är det oljetanken till vidrutetorkarmotorn....
Min rymmer 22 liter..
Går det inte att få plats med en tank som är lågsmal.....som ett rör som går ända ner till bottenplåten i bilen ? Sedan får man göra olika våningar i röret...med hål och finmaskigt nät. Nätet tar bort luft ur oljan. om inte det räcker...finns det oljefällor (breather) att köpa. En slang till insuget kan funka för att ta hand om "ångorna" men inte stora mängder olja.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
oljetanken är väl den runda burken bakom "E" i CATERHAM? Jag skulle satt anslutningen på oljetanken för slangen som går till till catchtanken rakt upp och längre från returen till oljetanken (de ser ut att sitta väldigt nära varandra). Dessutom skulle jag satt slangen på catchtanken i botten istället för bredvid avluftningen. Du kan prova att flytta avluftningen av oljetanken till locket och se om det hjälper.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Ja...det är klart det är......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Relaterad fråga, hur konstruerar man en så effektiv breather tank som möjligt? vilken utformning är optimal och ska det finnas prylar inuti?
Just nu har jag en cola-flaska, som förvisso funkar bra, men som snabbt fyller upp när man kör på banan. Kan man kontinuerligt dränera olja från botten på breather-tanken till catch-tanken med en slang? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Gör ett nytt försök att posta hoppas det inte blir dubbelpost.
Jag tycker att systemet på översta bilen ser ganska okej ut. Har du plugga motorn hela ventilation och tar ut all gas via pumpen? Hur är skicket på motorn, kan det vara så att kolvringarna är slitna så du har ovanligt mycket vevhusgas? Tömmer du tanken mellan körningarna, dvs den är inte full med gammal olja? Jag skulle undvika att ta tillbaka den gamla oljan in i motorn igen, den blir ofta full av kondensfukt från motorn och blir därför ganska sörjig. Att ta in den i insuget gör motorummet rent och miljön glad men bidrar inte positivt till motorns förbränning, dvs kan bli något mindre effekt. Westfield: Har du inget filter på pet flaskan? Man ska ju ventilera ut gasen så ett slutet system ala bilsport med en slang ner i flaska är ingen vidare bra lösning, gasen tar väl sig ut via lite otäta kopplingar till slangen förviso. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Jag vet också att det "ska" vara helt slutet, men just nu helt öppet.
Jag har en lite felaktig konstruktion av catchtanken som är knepig att göra om/göra rätt (knepig=dyr) och därmed kommer en hel del olja i catchtanken (flaskan). ca 1dl per 10 min åkning ungefär. Jag vill lösa det genom att konstruera en smart catchtank och låta den dränera tillbaka. Jag förstår inte varför oljan som ventileras ut skulle ha sämre smörjegenskaper än den som är i systemet, förutom att den mixas med en del vatten? Förvisso ser den brun och trist ut, medans resten är gyllengult vattnet "kokar" ju bort om det återgår till systemet.
För att återgå till originalfrågan, så trots stora mängder olja jag fångar i min catchtank, upplever jag inte att det är olja i hela motorrummet eller ens att det sprids runt mynningen på ventilationen i catchtanken. Jag har ju inte ens ett filter, utan bara en slang nedstucken i en pet-flaska. På något sätt måste det ju vara konstruktionen av catch-tanken att det "blåser" förbi mynningen till filtret och då trycks det en del oljedimma ut den vägen. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Anslutningen på oljetanken sitter väl lite halvdåligt till tycker jag. Oljan som är tyngre än vevhusgaserna kommer ju vid returen att dra sig mot oljetankens väggar medans gaserna hamnar närmare tankens mitt.
Hur ser sedan ventilationstanken ut invändigt? Är den dränerad från olja på något vis? Vill man separera olja från gaser så får man ju utnyttja flödeshastigheten och att oljan, om man utsätter den för centrifugalkrafter, vill separera från gasflödet. Detta kan ske genom ex. en labyrint som vanligtvis används i biltillverkarnas vevhusventilation. Fylls sedan ventilationstanken med olja vid körning så är det klart att oljan snart vill ha en tendens att skvätta över. Att återleda den olja som fångats upp är ingen fara, den oljan är inte annorlunda än annan olja i motorn. Det är bara det att den format små droppar som lätt följer vevhusgaserna ut. Har den uppfångade oljan däremot legat i en tank ett tag så är det klart att den inte ser så fin ut. Vill man helt bli av med problemet att olja tar sig ut så får man återleda vevhusgaserna. Detta har man krav på i bland annat F1 just för att man vill undvika oljespridande på banan. Detta stjäl dock lite effekt eftersom man ersätter lite kall färskgas med delvis inert varm gas. Denna lösning krävs ju också för gatlegala bilar. |
||||||
|
Re:
22 liter? Skulle ju räcka som tank till växellådan på rejsbussen. Men för motorn alldeles för litet
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tack alla för er svar även om jag inte hela tiden är med på all teknik ni pratar om.
Idag var jag och tömde min catch tank och det var allt lite olja i den, jag gissar på ca 5 dl. Denna olja såg inte så rolig ut och skulle nog inte vilja ha den tillbaka till motorn. Nu kanske det funkar bättre på banan igen efter tömningen, men jag vill inte hålla på att tömma denna hela tiden. Imorgon tänkte jag testa en "fulkonstruktion" och se vid nästa banmöte om det blir någon förbättring. Jag tänkte helt enkelt plocka bort filtret och sätta en slang som i sin tur går ner i en flaska. Inte det snyggaste, men jag börjar så här och ser om det hjälper. Då vet jag i alla fall vart problemet finns. Frågan är hur jag skall göra med tätningen till flaskan. Jag antar att jag inte kan täppa till flaskan tätt för den kanske måste andas på något sätt. Man kan kanske sätta ett vanlig dammfilter högst upp i mynningen. Funderar på att ta en 0.5 dl läsk PET, men jag måste kapa toppen på den för annars går motorhuven i. Detta innebär ju att öppningen blir ganska stor upptill, så det är nog bra med något i öppningen som förhindrar att det skvalpar ut. En tanke jag fick ett tag, det var att tanken kanske har en dålig svetsning så det finns någor por som inte är tät nog. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
|
När jag köpte mitt torrssumps kit av SBD Motorsport så ska man kolla att man har vacuum i vevhuset under alla förhållande om man ska köra utan ventelations slang mellan motor och tank.
Det kanske är till någon hjälp. Står på sidan 6. http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/H _________________ Gerhard Petersson |
||||||
|
Har sett att vissa torrsupstankar har ett eller två filter direkt på tanken istället för catchtank. Byter man olja ofta kanske det är ett bättre alternativ?
|
||||||
|
Re:
De kanske har ett par plåtar längst upp inuti som utför själva olje/luft separeringen så de slipper separat catchtank i det syftet. Jag tänkte mig bygga något liknande, men som hänger på sidan av torrsumpstanken och är ansluten till tanken permanent, med samma funktion, men som är utanför, mest för att jag slipper bygga om hela torrsumpstanken. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Som jag sa tidigare så är det ingen fara att återleda den uppfångade oljan till oljetanken igen. Att den ser ut som den gör beror på att den ligger i en tank som konstant utsätts för vevhusgaser utan att bli tillräcklig varm för att förånga vatten och andra rester.
Ja, då brukar man ju ha någon form av separator i oljetanken. Det kan också vara så att man har en centrifugalseparator inbyggd i torrsumpspumpen och då kan också oljetanken vara uppdelad i flera delar där oljan returneras i tankens undre utrymme. På den här bilden kan man se en centrifugalseparator
|
||||||
|
Re:
Var i garaget idag och tänkte slutföra mitt meckande med en PET flaska och slangen blev en trädgårdsslang, Inte det snyggaste, men jag måste börja testa någonstans. Tyvärr så gick jag på pumpen direkt, när jag monterade slangen på röret där mitt filter suttit tidigare så var jag tvungen att böja ner slangen ganska mycket för motorhuven går i annars. När jag böjde slangen så pass mycket så vek den sig och det blev stopp. Alltså som i trädgården när man vattnar och slangen viker sig. Nu måste det till en annan lösning så jag tänkte ringa till någon rörkrökare imorgon som kan ta ett ½ tum rör och böja det 90 grader så skall det nog gå bra. Skickar upp en bild på min "fina" lösning snart.
||||||
|
Re:
Du bygger alltså en catch tank till catch tanken du redan har? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Så här tänkte jag bygga om till nästa år (om det kan funka), jag har inga problem med att oljan flyr catchtanken men däremot att catchtanken fyller upp fort.
|
||||||
|
Re:
hehe.....ja, så illa är det.
||||||
|
Re:
Kimmen, Bara att åka till Biltema. http://www.biltema.se/products/produ
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9919 besök totalt |