Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skruvbur godkänd?
5472 besök totalt
Björling
Lindesberg
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Skruvbur godkänd?

Denna finns och köpa till min nissan s14 Byggd enligt FIA och dom engelska regerna för bla EDC, timeattack
Frågan är hur SBF ställer sig till denna. Har mailat och väntar på svar men dom är ju inte snabba.
Tror ni att den är godkänd eller är det en dålig bur.

Bilen är mest en gatbil men vill kunna ställa upp i drifting PrOInt där bur krav finns.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fråga dom som är ansvariga för reglementet. Svårt att svara vettigt utan att vara insatt i det.

BMW 330i -05
Citera
Björling
Lindesberg
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Men SBF är ju segare än komunal arbetare. Ringer och mailar men ingen vill orkar svara på frågan utan hänvisar vidare till nytt utskott,

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tänkte inte på dom (jag vet exakt vad du menar), utan de som arrangerar driftingen, det är väl dom som skrivit reglementet spanar jag.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

om du får ett certificat med att buren är FIA godkänd så skall det inte vara några problem

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Varför det? Den kan väl knappast vara automagiskt godkänd i alla klasser bara för att FIA sagt att den är godkänd av nån skum anledning?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Varför det? Den kan väl knappast vara automagiskt godkänd i alla klasser bara för att FIA sagt att den är godkänd av nån skum anledning?

Jo är den gjord av någon som är får göra certburar så funkar det så,, tex. Heigo www.heigo.de följer ju inte reglementet till punkt och pricka men är godkända om man har certifikat till buren

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så man kan skruva i den och köra STCC? Grupp N rally? WRC?

Låter ju märkligt att man kan pruta bort tvärsträvan i botten på huvudbågen, den mellan huvudbågen och bakre tornen, toyotastag och hjälmkrossare bara för att man är certad...
S14, inte den fjäderben fram? Då saknas ju allt fram dit med.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Så man kan skruva i den och köra STCC? Grupp N rally? WRC?

Låter ju märkligt att man kan pruta bort tvärsträvan i botten på huvudbågen, den mellan huvudbågen och bakre tornen, toyotastag och hjälmkrossare bara för att man är certad...
S14, inte den fjäderben fram? Då saknas ju allt fram dit med.

jag vet inte vad som krävs för STCC men läs sidan 17 här http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

ej godkänd (väl? ) A-stolpsröret har tre (3) böjar ju !

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det verkar vara för engelska regler ej helt säker, sverige har hårdare regler. Samma regler för Lite enkel långloppsåka som Le Mans ferraris och STCC när det gäller nyare bilar om jag förstått det rätt med olika homologiseringsdatum på bilarna...

Däremot finns det som de säger bågar som är skruvade och godkända via FIA som ovan nämda. Dessa har inte alla rör som SBF kräver men på grund av klassningen är de godkännda.
Citera
Allmänt banåkaforum
Skruvbur godkänd?
5472 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande