Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konbana med slicksen i vädret?
2405 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Konbana med slicksen i vädret?

Körde konbana i lördags på ett f.d militärt flygfält. Eftersom jag körde slut på bakdäcken redan vid banläggningen (jag är banläggare) var jag utan däck när körningarna startade. Det löste sej med att jag fick låna ett par slicks av en kompis som hade tagit dit sin BMW räserbil. Jösses vilket fäste med slicks (hade aldrig provat det tidigare). Min bil är en BMW femserie med V8 (E34 530 med 4,0 motorn). Den understyr en hel del och inte blev det mindre med slicks bak och gatdäck fram. Så jag fick låna ett till par slicks att lägga fram. Och helt otroligt vilken skillnad att åka på slicks! Understyrde inte en cm! Nu till det intressanta:
Delar av flygfältet är asfalt och delar betong. Jag kom igenom en 90-gradare på betong i ca: 60-70 när bilkräket går upp (högt!) på två hjul! Mycket nära att jag klotade där men hade närvaro att styra mot och få ner alla hjul i backen igen (pang!). Prickade dessutom porten jag skulle igenom. =)
Jag trodde inte det var möjligt att välta med en personbil på plan backe. Men det är det tydligen! Min kompis som äger slicksen och alltså tävlar med en 400hk E36 M3 åkte med och hade inte heller varit med om något liknande.
Jag kommer hädanefter att köra slicks fram och gatdäck bak av två anledningar. Dels klarar mitt chassie uppenbarligen inte av sidogreppet med slicks runtom och dels är jag en driftare och vill helst åka på sladd. 286hk och 400Nm räckte inte för att få ut baken med slicks bak. Med en bil med riktigt chassie och bättre vikt/effekt förhållande kommer jag att prova slicks runtom igen.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Konbana med slicksen i vädret?

Spiidfriik skrev:
Körde konbana i lördags på ett f.d militärt flygfält. Eftersom jag körde slut på bakdäcken redan vid banläggningen (jag är banläggare) var jag utan däck när körningarna startade. Det löste sej med att jag fick låna ett par slicks av en kompis som hade tagit dit sin BMW räserbil. Jösses vilket fäste med slicks (hade aldrig provat det tidigare). Min bil är en BMW femserie med V8 (E34 530 med 4,0 motorn). Den understyr en hel del och inte blev det mindre med slicks bak och gatdäck fram. Så jag fick låna ett till par slicks att lägga fram. Och helt otroligt vilken skillnad att åka på slicks! Understyrde inte en cm! Nu till det intressanta:
Delar av flygfältet är asfalt och delar betong. Jag kom igenom en 90-gradare på betong i ca: 60-70 när bilkräket går upp (högt!) på två hjul! Mycket nära att jag klotade där men hade närvaro att styra mot och få ner alla hjul i backen igen (pang!). Prickade dessutom porten jag skulle igenom. =)
Jag trodde inte det var möjligt att välta med en personbil på plan backe. Men det är det tydligen! Min kompis som äger slicksen och alltså tävlar med en 400hk E36 M3 åkte med och hade inte heller varit med om något liknande.
Jag kommer hädanefter att köra slicks fram och gatdäck bak av två anledningar. Dels klarar mitt chassie uppenbarligen inte av sidogreppet med slicks runtom och dels är jag en driftare och vill helst åka på sladd. 286hk och 400Nm räckte inte för att få ut baken med slicks bak. Med en bil med riktigt chassie och bättre vikt/effekt förhållande kommer jag att prova slicks runtom igen.



Hur plan var marken? Väldigt vanligt så är marken ganska ojämn, en lagom lång grop/svacka kan ge ganska mycket extra fäste...

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14152



jag har tvåhjulat med r-däck på konbana, dock med hånglian och den är ju lite vinglig...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Hua

Betongskarv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14152



med hånglian så var det bara lastväxling och bra grepp, mitt på landningsbanan på Lunda, körde på trean så det gick väl nånstans 80-100 km/h. Satte ner den mitt på nästa kon, saknar dock fotobevis

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Hmm, tror skarvarna går på andra ledden. Ska kolla det om 2 veckor då vi kör igen. Annars är det väldigt plant men visst kan det ha varit någon mindre ojämnhet som spelade in. Fälgkanten har då varit i marken bak.
Bilen känns inte svampig i chassiet men den är långt ifrån så hård som jag skulle föredra. Inte jättestort utbud på riktiga dämpare till E34 dock tycker jag det verkar som. Ännu svårare att hitta fjädrar till just 540 (Hamann 4000kr...).

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

om den är relativt mjuk (inte bankörahård) i chassit så kan ju tveklöst en lastväxelgrej eller annat förarinducerat "ryck" ge tokmycket chassirörelse. Att den skulle gå upp på två hjul hade jag aldrig aldrig trott men just lastväxelliknande händelser kan ju som sagt ge oanade chassirörelser, jag har tex satt ner frontspoilern på min bil i backen i vissa lägen i slalom pga nåt ryck bakom ratten ihop med gas/bromsförändringar och tittar man på bilen antingen när den står still eller när man ligger och tokpressar i någon böj på bana så är det nästan omöjligt att tro att det är sant att den varit i backen pga att det är en bra bit mellan backen och spoilern.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929




_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

KristianAE86 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=A6GM2UuhMrE&feature=related

0.50 in i klippet.....

Jamen nu snackade vi väl inte jättehöga suvar väl, såna kan välta det vet vi.



Däremot finns en video där en testförare hos BMW som ska visa upp någon ny bilmodell (låg normal sak, ingen suv). Han backar i lite hög fart och lyckas lägga bilen på taket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Re:

Magnus Thomé skrev:
Däremot finns en video där en testförare hos BMW som ska visa upp någon ny bilmodell (låg normal sak, ingen suv). Han backar i lite hög fart och lyckas lägga bilen på taket.


Det var väl en E36 kombi som la sig på taket.


Jag åkte med och vad jag kommer ihåg så var det ingen skarv där i närheten och det var först en bit in i svängen som den lättade iofs under gaspådrag så farten ökade.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



har en kompis som rullade sin slicksförsedda golf2a när vi körde konbana för en del år sen han kom lite långt ut mot kanten o fick sladd så när däcken blev varmare så hög det tag trots slätmark
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Tord skrev:
Tvåhjulat med hånglian...

Kan intygas... Både vid lastväxel och under "statisk kurvload". Huvva...

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Sandström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Däremot finns en video där en testförare hos BMW som ska visa upp någon ny bilmodell (låg normal sak, ingen suv). Han backar i lite hög fart och lyckas lägga bilen på taket.


Det var väl en E36 kombi som la sig på taket.


Jupp 3-serie kombi var det ja, var lite osäker.


Niklas Sandström skrev:
Jag åkte med och vad jag kommer ihåg så var det ingen skarv där i närheten och det var först en bit in i svängen som den lättade iofs under gaspådrag så farten ökade.


Inga rörelser att tala om i chassit utan ganska statiskt "satt" i svängen? Eller en del gungande och hoppande? Jag tänkte om chassit är redigt mjukt ihop med slicks-bra grepp så kan det ju bli fatalt. Även om jag aldrig trott att man skulle kunna tvåhjula!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag inbillar mig som lekman att tvåhjulning bara kan botas m.h.a. lägre tyngdpunkt eller ökad spårvidd.
Rätt? Fel?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Jag inbillar mig som lekman att tvåhjulning bara kan botas m.h.a. lägre tyngdpunkt eller ökad spårvidd.
Rätt? Fel?


För det mesta, ja, sålänge det inte är pga som Magnus är inne på, hoppande eller att hjulet fastnar i nån kant.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Westfield skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Jag inbillar mig som lekman att tvåhjulning bara kan botas m.h.a. lägre tyngdpunkt eller ökad spårvidd.
Rätt? Fel?
För det mesta, ja, sålänge det inte är pga som Magnus är inne på, hoppande eller att hjulet fastnar i nån kant.
Eller en krängsfrekvens som ligger nära med chassits krängegenfrekvens (dvs pendeleffekt). Detta kan motverkas genom att höja krängegenfrekvensen (dvs mer kränghämmare).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Jag inbillar mig som lekman att tvåhjulning bara kan botas m.h.a. lägre tyngdpunkt eller ökad spårvidd.
Rätt? Fel?


Får du okontrollerade svängningar höjdledes pga slut dämpare tex så kan man nog med lite otur lägga en hel del saker på taket trots att det normalt inte skulle gå tack vare tillräckligt låg tyngdpunkt och bra spårvidd. Dvs om man kör i en jämn cirkel så kan den inte välta ÖHT men om man rycker i ratten lite hit o dit när man kör cirkeln och får massa lastväxlande kors o tvärs eller det är ojämnheter som ger massa eftersvängningar så.... med lite otur så går det


EDIT: Niklas va snabbare och mer välformulerad

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Inget gungande och ingen lastväxel. Accelleration ut ur 90-graders sväng på tvåan i 60-70kmh.
Här finns en film på hur banan ser ut taget innifrån en E36 328 Coupé på gatdäck med kompetent chaufför. Svängen jag hjulade i finns ca 0,45 in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=bLf_8vfsHPE

Jag kan ingenting om chassiegeometri men jag antar att fjädringsrörelsen bottnade och däcken höll i och då borde följden vara att bilen vickar. Det köper jag iofs men jag trodde aldrig att den skulle kunna välta vilket den hade gjort om jag fortsatt med samma kurvradie. Jag trodde att den skulle tappa fästet på ytterhjulen när innerhjulen inte längre hjälper till att hålla i. Sladda alltså.

Jaja, nu vet jag ju... Frågen är hur jag ska lyckas våga stå på genom den där svängen igen... =)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Allmänt banåkaforum
Konbana med slicksen i vädret?
2405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande