| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
240 bakaxel vrider sig mkt vid gaspådrag
|
6652 besök totalt |
|
Jag har en 245 turbo med ca 280-290hk i motorn. Bakvagnen är original med aga diffad axel. De stora bussningarna i axeln är powerflex annars original gummi. "problemet" är att när man gasar iväg snabbt så vrider sig hela bakaxeln enormt mycket och det klonkar till. Just nu har jag originallängd och nya originalbussningar i de två stagen som går framåt från axelns överkant. Innan hade jag 9mm kortare stag med powerflex bussningar, men eftersom powerflex bussningen saknade yttre metallhylsa så drogs hylsan i staget som man sätter bussningen i oval och det började glappa/låta illa. Jag vill ju gärna ha axeln till att hålla sig mera stilla och bli av med oljuden. 1. Hur blir det om man förlänger fästena på axeln så att de övre stagen hamnar högre upp och på så vis får en bättre "hävarm" på axeln. Borde ju bli starkare och därmed mindre rörelse på axeln när man gasar iväg. Men vad händer med bakvagns geometrin? Blir den helt förstörd om man skulle höja infästningspunkten t ex 3 cm? 2. om man svarvade egna hylsor i aluminium eller mässing och satte i stagen istället för bussningarna. Skulle det bli för stumt så något går sönder eller kan det fungera vettigt? Mvh Eddie Landmér _________________ Eddie Landmér |
||||
|
Re: 240 bakaxel vrider sig mkt vid gaspådrag
Stumma bussningar fungerar dåligt med panhardstag och normallång fjärdringsväg. Det kan låsa upp och brytas sönder. Jag har testat.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Du får färstärka dom övre stagen så dom inte kan bli ovala, hände på min med med originalbussning, sen kan du montera hårdare diton.
|
||||
|
När jag åkte 240 Turbo på 80-talet var "standardfixet" att montera lite kortare övre "reaktionsstag" från någon 140-modell(?) (med betydligt stummare bussningar). Detta för att få lite förspänning åt rätt håll. I stort sett allt axeltramp försvinner och greppet ut ur böjar förbättras märkbart med denna fix. Jag minns inte exakt vilken årsmodell som var lämplig som donator (kan ha varit 140 -72...). Det finns lite olika längder på dessa stag. Alternativet är väl att göra egna stag, de är ju inte speciellt komplicerade i sin utformning.
|
||||
|
140, korta stagen tom -72, from -73 så ökade axelavståndet ca 2-3 cm.
Edit: Förtydligande, bakre bärarmar, stag och kardan blev längre. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Det är inte så mycket stagen som som plåten kring infästningen (övre) om jag fattat det rätt. En person jag tjöpte toppar av hade en 240 som han körde dragrace med berättade att plåten som sitter under baksätet är för klen och bucklar sig markant under gaspådrag
_________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
Här kör vi ju mest bana...
Kortare stag gjorde stor iaf skillnad vad jag minns... |
||||
|
Re:
Sedan blev det större ändringar till -74 har jag för mig... med smalare axel, samma som på 240... eller?? |
||||
|
Re:
74'an fick ju tanken framför bakaxeln och det kan ju innebära att det blev 240'ins bakvagn helt och hållet men jag är osäker på spårvidden på bakaxeln [spekulationsmode] då den smalare kom i samband med MacPäckel framvagnen för att få nån som helst styrning [/spekulationsmode]. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
oj vilka snabba och många svar man får här!
Jag får ta och rikta och förstärka de kortade stagen med powerflex bussningarna i då och se om det blir bättre! Även kolla upp om det går att förstärka plåten under baksätet om den visar sig röra på sig. Tror det är någonstans mellan original och 10mm kortare man ska ligga. Med original blir pinjongvinkeln på min bil ca 1-2grader "neråt i framkant". Vilket borde vara ganska vettigt om jag förstått det rätt. Dock hjälper ju inte det när axeln vrider sig hejvilt när man gasar iväg
Någon som har en åsikt om att höja infästningspunkten på bakaxeln för de övre stagen? Förstör man all geometri då eller skulle det vara okey med kanske 30mm höjning? Skulle ju minska belastningen från bakaxeln på stagen iaf. Fråga nr 2. kan jag helt lägga på is då. Skönt att slippa fundera över! Mvh Eddie Landmér _________________ Eddie Landmér |
||||
|
Re:
Lite småofftopic, men om du har en 240 ska jag berätta vad jag tycker du ska göra. Lägg den på is. Bokstavligen! _________________ Axel Tanner |
||||
|
bak axel
Jag har en 1031 axel men Jag vill gärna ha en 3.15 utväxling på den . Är det någon som har eller känner till någon som har en sådan? 3.312 har jag testat men i med att jag har en 350 låda så vill jag gärna testa med en 3.15 utv. istället. _________________ Johnny K. Saikali |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6652 besök totalt |