Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Är nya Ford Focus RS snabbare än R26.R på loopen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
20490 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Peak64 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats T skrev:
en utmanare det är ett ful varv
http://www.youtube.com/watch?v=Xuyaojwoa7M

En kompis har byggt en all out superfin race bil av en sådan...den ska gå på ringen snart

Allt är byggt av en flång ny 0mil bil
Ni kanske ser den 22 aug det lär inte vara många som hänger på mig när jag kör den där nere, 1150kg, FIA cert bur kolfiber mm. Nåväl jag har sett många byggen, men shit pommes detta är perverst fint

Eftersom jag har en lika, samma, (MPS3 alltså) så undrar jag om du Göte, vet nån byggtråd eller liknande? Är det den svarta som byggs i Sthlms trakten du menar? Skulle vara kul att kolla in...den 22a på Ringen eller?

Men för att återgå till topic...Någon på forumet som kört både Focus RS och R26R?
Mvh

Nicke

Ja den är helt matt svart, extremt fin bil och en otrolig finish på ALLT. Den håller på att fotas i nuläget så den kommer nog ut i dager snart!

Malmö
Här sen Aug 2008

Kul, då har man nåt att se fram mot...

Göteborg
Här sen Feb 2005

Jaha...

Då får väl jag intyga att Ford Focus RS funkar bra på bana också då...

Fick min bil för ett par veckor sedan, körde snabbt in den i drygt 80 mil enligt Fords rekomendation och stack sedan upp till Mantorp i fredags på banmötet med Ralph's Däck.

Däcken (ContiSportContact 3) var väl egentligen det stora orosmomentet men dom funkade utmärkt... blev bra klistriga efter några varv. Skall dock tilläggas att jag inte körde på attack hela tiden då bilen inte ens gått 100 mil! Frågan är väl om R-däck gör extremt mycket med tanke på original setupen, precis som flera har spekulerat här tidigare... vi får se, trippel-8:or är beställda.

Chassiet är bra avstämt, bakvagnen kommer utslängades som ett brev på posten när man knycker in bilen i kurvan tvärt, bara att stampa på gasen så dras bilen upp i linje igen - hur kul som hellst! Dessutom så känns det tryggt - man vågar satsa rejält hårt direkt, tycker detta är fördelen med framhjulsdrivet - man kör snabbt för det är enkelt! Jag jämför t.ex. med GT3:an där man resonerar lite annorlunda...

Styrningen är grym - exakt och känslig men inte nervös. Bidrar mycket till körkänslan.

Stolarna är bra med rejält sidostöd, dock sitter man lite högt, även när stolen sänks i nedersta läget. Saknar dock 4- eller 6-punksbälte så man sitter fethårt!

Växellådan, eller rättare sagt lägena är inte riktigt lika bra, vid rejält aktiv körning missade jag växlar flera gånger, kanske är en vanesak men ändock...

Motorn... bra orr helt klart och ett underbart ljud! Raka 5:or är bara för goa! Bra mos på låga varv, dessutom kan motorn varvas rejält högt utan att storkna - rejsigt.

Summa summarum: mycket banbil för pengarna om man gillar framhjulsdrivet vilket jag gör!

(lånad bild från eftersnackstråden; Ralph's däck på Mantorp, foto: Fredrik Nyström)

Mvh

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Kul med en liten rapport! Bilen borde passa Mantorp bättre än tex Gelleråsen eller Gotland Ring..

Du har helt klart en trevlig vagnpark förresten

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Snygg i vitt thumbs up .

torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Re:

Christian Hammer skrev:
Jaha...

Grattis till en fin bil Fick du någon tid på något av dina varv?

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005

Re:

torque skrev:
Christian Hammer skrev:
Jaha...

Grattis till en fin bil Fick du någon tid på något av dina varv?

Hej,

Nej - ingen tidtagning denna gången... det gick nog inte så snabbt - rökarna körde om mig hela tiden!

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006

Ford Sverige har släppt ytterligare 26st Focus RS bilar till sverige thumbs up

wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006

Dom sista 26 sålda med

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Stacken skrev:
Mats E skrev:
Jo, skulle vara kul att se vad Alonso är kapabel till på NS

Men som i många andra fall går det ju inte att enbart utifrån vikt & effekt säga vilken bil som är snabb(ast) på NS. Varför hänger en Scuderia inte lätt av en GTR eller en GT3 tex...

Han verkar tycka det är kul iaf http://www.youtube.com/watch?v=AbqR-KmLJ_w

Var tydligen en brud i den röda golfen med gul huv

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

Har hört rykten om att den svarta MazdaMPS3 som nämnts tidigare i tråden har presterat obscena tider på Ringen... (sub 8 på helvarv!!!) Kan någon berätta mer?

Nicke

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Peak64 skrev:
Har hört rykten om att den svarta MazdaMPS3 som nämnts tidigare i tråden har presterat obscena tider på Ringen... (sub 8 på helvarv!!!) Kan någon berätta mer?

Ryktena stämmer inte. Bilen kördes på turistkörningen i helgen som gick och det var med god marginal över 8 min BTG. Förvisso utgjorde trafikförhållandena effektiv bromskloss, men syftet med körningen var att sortera ut inställningarna på KW-chassit och inte sätta någon viss tid. Potentialen i bilen är dock hög och om vädret tillåter kommer den under hösten med lätthet att gå under 8 min.

Är nya Ford Focus RS snabbare än R26.R på loopen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
20490 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande