| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vacum
|
2372 besök totalt |
|
Vacum
Tänkte köra lite vacum i motorn och undrar var man hittar en bra vacumreglering? Har sett att Moroso har en men den verkar ju ta luft direkt ur motorutrymmet? |
||||
|
Re: Vacum
Men.. om du ska ha vacum i motorn så tar du väl luften därifrån? och släpper ut i motorrummet... eller vart du nu vill släppa ut den.
|
||||
|
Luften i vill jag nog ha filtrerad inna den åker in i motorn så insuget vore väl ett bra ställe att hämta luft på.
|
||||
|
Re:
Men.. filtrerad eller inte.. Luften ska ju från motorn och ut! För pumpar du in luft in i motorn får du ju övertryck istället för undertryck? |
||||
|
Pumpa in luft kommer jag inte att göra, luften som sugs ut kommer att gå via torrsumpstank och catchtanken.
|
||||
Så du suger ut luften med torrsumpspumpen och så tänkte du pumpa in filtrerat vakum
Jag förstår (som vanligt) ingenting _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
vakum
Tjenare Inget svar till trådskaparen tyvärr, men ändå. om man kör med torrsump och tätar tilloppet av luft TILL motorns vevhusventilation får man vakum i motorn. UT från motorn ventileras luften via torrsumpen - tanken - catch. För att reglera vakumet måste man ha en reglering på luften TILL motorns vevhusventilation. Tex: http://www.moroso.com/catalog/catego Perra [/u] _________________ Per Erik Rundqvist |
||||
|
För att få vakum, så som det traditionellt avses med begreppet, krävs en helvetes sugpump.
En normal evakueringspump har tillräckligt sjå med att hålla undan förbränningsgaser som läcker förbi kolvarna (blow by) och klarar inte av att åstadkomma nåt direkt märkvärdigt undertryck i vevhuset. Tänkte du reglera undertrycket till nån specifik nivå och vad uppnår du då? Lägre tryckstegring över evakueringspumpen och lättare att dra runt den? Kan ju vara värt lite effekt kanske. Eller är det nåt annat du jagar? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Tänkte sänka till 2 hekto under atmosfärtryck. Pumpen jag har ska funka fint för uppgiften.
Den tänkta vinsten är i första hand att få mindre olja i luften eftersom jag idag har problem med att jag fyller upp catchtanken på 20 minuters bankörning. I andra hand så finns det ju några billiga pållar till att hitta här. |
||||
|
Re:
Har inte mätt men jag lär inte ha något undertryck alls eftersom jag har öppen ventilation mellan ventilkåpa och torrsumpstank. |
||||
|
Re:
Varför skulle oljedimman minska för att du sänker vevhustrycket? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det är vad jag läst (på internet)...betyder förvisso inte att det stämmer .
Känslan av det är väl dock bra tycker jag, lägre lufttryck = mindre luft för oljan att "hänga" i + mindre luft i oljan att avlufta |
||||
|
Re:
Jag tycker det låter som oljetanken inte separerar oljan från luften som går ut till catchtanken tillräckligt bra. Men ett undertryck i motorn är bra, det gör att veven snurrar i en lägre lufttäthet, ungefär som ett flygplan på hög höjd vinner i luftmotstånd. Minskar även risken för att olja läcker ut ur motorn samt att det minskar risken att olja smyger sig in i förbränningsrummet. Stäng till all inlopsluft till motorn och kör o mät vilka undertryck du får först. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vacum
|
2372 besök totalt |