Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100 | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 4 besök senaste veckan (129637 totalt) |
Hej hopp....
Får jag presentera Eskil Fåårrd...Ford Escort 1300 L -74 Köptes som vinter bil hösten 97 men upptäckte att han var för fräsch (förutom framskärmarna och skärmkanterna bak) att brukas som vinterbil. Så våren 98 byttes framskärmar och en del innanför dessa. Bytte även skärmkanter bak för några år sedan. Lacken är faktiskt orginal förutom skärmar/skärmkanter och större del av dörrarna/trösklarna. Ska väl bli en hellack någon gång men det mekaniska går ju före i minibudgeten. Han har fått 1300:an utbytt mot en "vedbodtrimmad" 1600:a som ger cirkus 110-120 pållar och som nu håller på att bytas mot en Jaguar(Ford) AJ20 å ytterligare fixad väghållning å bromsar . Drivlina: Motor som håller på att bytas till: Jaguar AJ20 2.1 L (2099 cc) version has an 81.6 mm (3.2 in) bore and 66.8 mm (2.6 in) stroke. Although it displaces nearly 2.1 litres, it is marketed as a "2.0". It produces 157 hp (117 kW; 159 PS) and 148 lb·ft (201 N·m). The compression ratio is 10.75:1 Styrd av ett MS-insprut/tändning. Växellåda som håller på att bytas till: Honda S2000 Bakaxel: orginal med Quaife ATB-diff och förstärkta drivaxlar som skall i Bromsar : Fram : Volvo 240 ventilerade skivor med egna nav 240 ,dito Girling 4 kolvsok. Oken kommer bytas mot Lockheed/AP CP2361 Bak: Ford Fiesta framskivor , Ford Scorpio/Sierra ok , kombinerad hydraulisk och vajer handbroms (parallelt alltså) , stålspunna slangar, Volvo 240 huvudcylinder. Väghållning: Fram: Ford Sierra ben med Gaz coilover 300lbs fjädrar Bak: Escort mk2 enkelbladfjädrar med nylon bussningar , gula Koni , borttagen kränghämmare , bakaxeln hänger alltså bara i bladfjädrarna , sänkt 20 mm. Någon slags xtra stagning skall dit. Kort styrväxel 2,2 varv Intriör :Rensad inredning , alu dörrsidor, Motolita ratt , skalstolar Komfortpaket bestående av Peltors radiohörlur Bur beställd från Finess Extriör: Sportigare speglar , kofångare tillfälligt bortatagna fram/bak (har avgjutningar av riktiga 1/4-fångare) Rundljusgrill , annars ganska orginal. Hjul/däck: När det blir breddare så blir det sannolikt 15"are igen. Ideér för fler modifieringar finns det hur möe som helst å mer ska det bli: Breddare/öka spårvidden ,justerbara topplagringar, något/några stag till bakaxeln , fräsa egna bromsok fram (Volvooken är TUNGA) allt beroende på budget och tid. Utseende innan mod till Eskil V3 _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Hej Micke! De är ett hopkok av två standardfångare där jag tagit ändarna på den ena och svetsat på den andra kapade och kromat om. De riktiga smiter åt lite tajtare runt hörnet. I min viktjakt har jag tänkt gjuta av ett par riktiga i kolfiber och klä med modellflygsbeklädnad som finns i aluminiumblankt. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Tog ut Eskil på en liten försäsongsrunda , nere i stan var det torrt å fint. Åkte upp på höjderna utanför Huskvarna å letade reda på lite snö för en bild. Kan upplysa om att kraftigt slitna sommar 195:or inte biter så bra i snön , tänkte åka upp till solljuset till vänster men kom inte längre än spåren visar,det lutade liiite uppför.
_________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
|
||
Hej Lasse!
No, har inte hunnit dit dem ännu , men det är ju snart gjort när det är dags. Har ju tänk klämma dit en diffbroms så jag tar väl dämparna då också. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Jaha, då har det äntligen hänt,husse har dit en diffbroms mellan mina drivande gummitassar,å sicken skillnad det bidde,nu kan fler av kusarna i stallet se till att vi kommer fortare ur kurvorna.(husse inflikar : det funkar alldeles utmärkt)
Han lyckades även dit de gula Konisarna som han inhandlade av Mr Falk .. Idèer om vad som ska göras med mig har han hur möe som helst i sin lätt virriga hjärna , men i vintras satte MÖE jobb å annat stopp för det mesta tyvärr.Nu har han i alla fall vaknat till lite,muttrade något om att nästa operation skulle innebära ett stadigare liv för min något slappt upphängda bakaxel Mvh Eskil _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Hej Magnus!
Jodå , jag vart färdig med installationen kvällen innan så det vart skarptest direkt på Lördan. Helt klart stor skillnad på grepp å driv i och ur kurvorna,det spinner fortfarande på innern om man girar till riktigt häftigt å gasar samtidigt.Ska ha dit lite hårdare fjädrar fram så småningom å då blir det nog ett snäpp bättre till. Även fyrlink å coilovers ska dit någon gång i framtiden. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
på er !
Nu har jag äntligen fått väck tummen ur a-----t och börjat med vinterns modiferingar. Eskil i garaget Målet var att montera breddare för fälgar och däck jag köpt: Begagnade Compomotive ML 13x7 som jag hade tänkt att ha Yokohama 032 205/60x13 på. Men på grund av hårt sittande tumme,lite topplocksrenovering på BruxFåårrden och tidens förmåga att skena så lägger jag breddningen på hyllan. Istället blir det kanske samma fälgar med mindre däck eller dessa: Ford RS 13x6 En mod som jag håller på med är att byta till 5 petad låda , det vanliga är ju att man tar en typ9(N) från Sierra ,men eftersom jag ju jagar lite vikt så har jag funderat på MT75:an från DohcSierrorna. Hittade en sådan på Blocket i Borås för 300 pix , bara att slå till. Efter rengöring så vidtog vägning av växellådor: Standard mk 1 och 2: ca 28 kg Typ 9 : ca 44,7 kg MT75 : ca 37,6 kg Typ 9 och MT75 Å sedan har man ju hört och läst att kardantunneln är för liten för de 5 växlade lådorna , icke på Eskil (han har inte haft automatlåda). Efter att ha avlägsnat en liten plastkåpa över backljuskontakten , kapat bort orginal växellådsfästen i karossen och kapat lite öron på MT75:an så passar den som en smäck i tunneln. Har även tagit bort spakstället för modifiering. Får ju givetvis göra nytt växellådsfäste , men det ska inte vara några problem förutom lite platsbrist i höjdled . Att spakstället är en lös plåtkonstruktion är ett stort plus , "bara" att modda lite så kommer spaken upp i orginalhålet Får även göra lite special med utgående axel och kardan då MT75:an har hardyskivans fäste bultat(muttrat) på utgående axel. Andra moddar som skall dit är dessa : Bromslangar , styrknut , bussningar för styrväxel. Har stålspunna bromsslangar innan men de är skruvade ihop , känns lite säkrare med pressade. Styrknuten blir nog ett stort lyft jämfört med orginal gummiskiva : Förhoppningsvis ska oket nedan och dess kompis bytas mot egentillverkade i aluminium. Hålet i dammskyddet beror på att det varit för nära till den varma klossen. Styvare framfjädrar skall dit också och förhoppningsvis skall lite friktion bort från framvagnen , det är mycke gummi i den. Bakvagnen skall få någon form av stag för att ta bort axelns rörelser i sidled. Funderar på en stor Aformad historia som fungerar som panhard och antitramp i ett. Ska även se om det går att förspänna ATB diffen. Återkommer med mer info. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
Mysigt!
Själv gillar jag ju Typ 9 mer än MT-75, den är mer lättmekad. Fast att det skiljde så mycket i vikt visste jag inte, måste kanske tänka om. Jag har ju en MT-75 med lagerljud över...hm... Styrknuten är nog bra, sån ska jag också handla tror ja, om det inte blir att bygga om "gummiknuten" med polyuretan eller "nylon". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
"Alla" som säljer rallydelar till Escort MkI/II har knuten, exempelvis Burton och Rally Design i England. Finns säkert i Sverige också någonstans...
"Group 4 steering knuckle/joint" brukar den kallas. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100 | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 4 besök senaste veckan (129637 totalt) |