Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
adapter för motorbyte
4626 besök totalt
red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
adapter för motorbyte

finns det någon som tillverkar adapter om man ska byta motor till nån annan har en porsche 944 s2 kaross som jag bygga en leksak av och tänkte lägga i en annan motor i typ volvo eller nåt annat som är billigare att trimma o billigare att renovera

Umeå
Här sen Dec 2002

Det finns ett företag som heter SMT som säljer div adapter plattor..

http://www.smt.nu

Men jag hittade inga till porsche.. men kanske kan vara en ide att prata med dom.. Dom hade till VW transporter, är den inte liknande den låda porsche 944 har?? Tänkte på att porsche 944 har tydligen en Audi låda och dom liknar VW lådorna...

Stämmer kanske inte alls... bara en ide, så här på kvällskvisten..

Sen vet ja att det ganska flitigt används volvo motorer mot bubbla lådor i folkrace.. där kanske det finns nått att hämta?

red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
tack för tipset jo det stämmer att 944 lådan ser likadan ut som till audi ska kolla med dem om dem kan ordna något

Trollhättan
Här sen Jun 2003

Innebär det att man skulle kunna åka med en Åudi 5:a, typ S2 motor i en 944 utan att behöva bygga en adapter mellan motor/låda ??

MVH Emil Olsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Det finns ingen växellåda kopplad till 944 motorn, det är bara en kopplingskåpa...växellådan sitter längst bak och är sammanbyggd med diffen. Visst har den vissa drev gememnsamma med AUDI men den finns ingen AUDI som har transaxel och motor fram, såvitt jag minns.

Kolla däremot om du kan montera adapterplatta mellan kopplingskåpan och motor, då kanse du blir tvungen att flytta motorn fram litegrann för att slippa korta transmissionsaxeln. Sen kommer kopplingens position relativt till urtrampningsgaffeln antagligen att vara fel när adapterplattan kommer emellan, så det måste åtgärdas också.

Med andra ord, det är inte bara att hitta en annan motor och skruva på den med en liten plåtbit mellan.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: adapter för motorbyte

RED44 skrev:
finns det någon som tillverkar adapter om man ska byta motor till nån annan har en porsche 944 s2 kaross som jag bygga en leksak av och tänkte lägga i en annan motor i typ volvo eller nåt annat som är billigare att trimma o billigare att renovera

Titta på min hemsida. Där har jag gjort en adapter från Hemi till Ford.
6 mm aluminiumplåt. Sågas ut i bandsåg efter en pappmall.
Både billigt och enkelt. Mja, pappmallen måste vara exakt, så allt blir centrerat. Du får gärna höra av dig.

Göran Malmberg

Umeå
Här sen Dec 2002

Tur att man inte hade allt om bakfoten..

Kåpan som bultas mot vxllådan ser audi/vw lik ut, men kåpan mot motorn passar däremot inte mot inte med nån audi/vw adapter...

Då blire å bygga nått eget koncept...

Kanske bygga mittmotor porsche 944 med audimotor

red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
att få svänghjulskåpan att passa mot motorn kanske inte är hela världen med hur måt man transaxeln att passa in i motorns splines etc

Bromma
Här sen Feb 2003

RED44 skrev:
att få svänghjulskåpan att passa mot motorn kanske inte är hela världen med hur måt man transaxeln att passa in i motorns splines etc

En annan lamell, eller nita dit ett annat centrum på lamellen. Sen är det tappen som styr in i vevaxeln, men det går att svarva en ny bronsbussning.
Göran Malmberg

Laholm
Här sen Nov 2002

Ascona 400 skrev:
Innebär det att man skulle kunna åka med en Åudi 5:a, typ S2 motor i en 944 utan att behöva bygga en adapter mellan motor/låda ??

[Tramsläge på]

Det finns massor med 944 som har S2-motor, dom allra flesta 944S2! (3.0 liter 4 cyl)

[Tramsläge off]

Huddinge
Här sen Okt 2003

Är det värt besväret att byta motor? har sett en måttligt trimmad 944n/a
i slc kl1(kermit racing) som gick fort utan större ingrepp i motorn,
delarna till 944 motorn är inte så dyra om man jämför med andra bilar.
Kolla på 944sidan, spinhx säljer trimtopp o andra prylar till 944n/a

skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
det är en s2 kaross jag har som står utan motor (ligger i min -83:a) tänkte göra något kul med den men ska man köpa ny porsche motor så kostar det lite

Linköping
Här sen Apr 2003

Audi 5or passar mer eller mindre rakt på en 924 drivlina.........
Men det tråkiga är att dessa motorer inte är särskilt billiga de heller, tänker jag på typ S2 (audi).....

Jag har själv en 924 med 200 Turbo motor, och två 20V femor liggande och väntar.

// Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

925T skrev:
// Niklas

Är det kopplingskåpan i 924-drivlinan som passar direkt mot Audi 5:an? Eller hur har du passat ihop grejorna?

Linköping
Här sen Apr 2003

Pär Hylander skrev:
925T skrev:
// Niklas

Är det kopplingskåpan i 924-drivlinan som passar direkt mot Audi 5:an? Eller hur har du passat ihop grejorna?

jag har användt hela drivlinan från en 924 n/a. kopplingskåpa och allt, det svåraste i den biten var att hitta ett lämpligt stödlager samt att jag fick lov att ta svänghjulet från en 115 hp Passat...

//Nikals

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
det lät intressant har föresten sett bilder på den i 944 forumet du har inte fler bilder så man kan se en audi 5a hade ju inte varit fel ljudet är ju underbart

Umeå
Här sen Dec 2002

Har inte så mycket bilder på Audi 5'an men om du behöver mått, så kan jag gå ut i garaget å mäta, för det står en där... det är en 3b från en S2'a 20v turbo.

Allmänt banåkaforum
adapter för motorbyte
4626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande