Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4626 besök totalt |
adapter för motorbyte
finns det någon som tillverkar adapter om man ska byta motor till nån annan har en porsche 944 s2 kaross som jag bygga en leksak av och tänkte lägga i en annan motor i typ volvo eller nåt annat som är billigare att trimma o billigare att renovera _________________ Jörgen Nilsson |
||||
Det finns ett företag som heter SMT som säljer div adapter plattor..
http://www.smt.nu Men jag hittade inga till porsche.. men kanske kan vara en ide att prata med dom.. Dom hade till VW transporter, är den inte liknande den låda porsche 944 har?? Tänkte på att porsche 944 har tydligen en Audi låda och dom liknar VW lådorna... Stämmer kanske inte alls... bara en ide, så här på kvällskvisten.. Sen vet ja att det ganska flitigt används volvo motorer mot bubbla lådor i folkrace.. där kanske det finns nått att hämta? |
||||
Det finns ingen växellåda kopplad till 944 motorn, det är bara en kopplingskåpa...växellådan sitter längst bak och är sammanbyggd med diffen. Visst har den vissa drev gememnsamma med AUDI men den finns ingen AUDI som har transaxel och motor fram, såvitt jag minns.
Kolla däremot om du kan montera adapterplatta mellan kopplingskåpan och motor, då kanse du blir tvungen att flytta motorn fram litegrann för att slippa korta transmissionsaxeln. Sen kommer kopplingens position relativt till urtrampningsgaffeln antagligen att vara fel när adapterplattan kommer emellan, så det måste åtgärdas också. Med andra ord, det är inte bara att hitta en annan motor och skruva på den med en liten plåtbit mellan. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: adapter för motorbyte
Titta på min hemsida. Där har jag gjort en adapter från Hemi till Ford. 6 mm aluminiumplåt. Sågas ut i bandsåg efter en pappmall. Både billigt och enkelt. Mja, pappmallen måste vara exakt, så allt blir centrerat. Du får gärna höra av dig. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Tur att man inte hade allt om bakfoten..
![]() ![]() Kåpan som bultas mot vxllådan ser audi/vw lik ut, men kåpan mot motorn passar däremot inte mot inte med nån audi/vw adapter... Då blire å bygga nått eget koncept... Kanske bygga mittmotor porsche 944 med audimotor ![]() |
||||
En annan lamell, eller nita dit ett annat centrum på lamellen. Sen är det tappen som styr in i vevaxeln, men det går att svarva en ny bronsbussning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
[Tramsläge på] Det finns massor med 944 som har S2-motor, dom allra flesta 944S2! ![]() [Tramsläge off] _________________ Pär Hylander |
||||
Är det värt besväret att byta motor? har sett en måttligt trimmad 944n/a
i slc kl1(kermit racing) som gick fort utan större ingrepp i motorn, delarna till 944 motorn är inte så dyra om man jämför med andra bilar. Kolla på 944sidan, spinhx säljer trimtopp o andra prylar till 944n/a ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
Audi 5or passar mer eller mindre rakt på en 924 drivlina.........
Men det tråkiga är att dessa motorer inte är särskilt billiga de heller, tänker jag på typ S2 (audi)..... Jag har själv en 924 med 200 Turbo motor, och två 20V femor liggande och väntar. // Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
jag har användt hela drivlinan från en 924 n/a. kopplingskåpa och allt, det svåraste i den biten var att hitta ett lämpligt stödlager samt att jag fick lov att ta svänghjulet från en 115 hp Passat... //Nikals _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
Har inte så mycket bilder på Audi 5'an men om du behöver mått, så kan jag gå ut i garaget å mäta, för det står en där... det är en 3b från en S2'a 20v turbo.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4626 besök totalt |