| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur lagar jag detta? Glasfiberfråga/skalstol
|
1077 besök totalt |
|
Hej Jag har ej glasfiberstol som jag skall lackera "skalet" på. Under förberedelserna inför lack så lyckades jag slipa igenom gelcoaten (?) på ett par ställen där det var fula skarvar. Se bild nedan. Glasfiberfiberna är nu öppna på små ytor. Hur lagar jag detta? Kan jag helt enkelt bara lägga glasfiberspackel (Plastic Padding el likn) över dessa ytor och sedan slipa till och jämna ut? Den skall som sagt lackeras så det handlar mest om en utseendefråga. Ge lite tips till en glasfibernovis! Gärna också på konkreta produkter som är bra och lättanvända! /Calle
_________________ Calle Olsson |
|
|
|
Jag hade använt epoxy till det, närmare bestämt lamineringsepoxy med något förtjockningsmedel för att få lagom konsistens, men vanligt epoxylim duger nog till ett vettigt resultat också.
Saken är den att jag vet inte vilka material stolen är gjord av, men epoxy fäster bra på samtliga alternativ - polyester fäster hyfsat bra på polyester men inte på epoxy. When in doubt, epoxy. _________________ Ulf Gunnarsson |
|
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
|
Hej
Tack för alla svar! Jag hittade ett Carbon/Glasfiber Filler på mekonomen som fick duga. Verkar fungera helt OK, och verkar bita sig fast ordenligt. Det är ju egentligen bara en utseendepryl. Hade jag varit orolig för hållbarheten så hade jag forskat lite mer i detta och troligen provat epoxilim/spackel. /Calle _________________ Calle Olsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1077 besök totalt |