Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur lagar jag detta? Glasfiberfråga/skalstol
1077 besök totalt
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Hej

Jag har ej glasfiberstol som jag skall lackera "skalet" på. Under förberedelserna inför lack så lyckades jag slipa igenom gelcoaten (?) på ett par ställen där det var fula skarvar. Se bild nedan. Glasfiberfiberna är nu öppna på små ytor. Hur lagar jag detta? Kan jag helt enkelt bara lägga glasfiberspackel (Plastic Padding el likn) över dessa ytor och sedan slipa till och jämna ut? Den skall som sagt lackeras så det handlar mest om en utseendefråga.

Ge lite tips till en glasfibernovis! Gärna också på konkreta produkter som är bra och lättanvända!

/Calle

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Pensla på ett lager med polyester som du slipar slätt sen.

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Jag hade använt epoxy till det, närmare bestämt lamineringsepoxy med något förtjockningsmedel för att få lagom konsistens, men vanligt epoxylim duger nog till ett vettigt resultat också.

Saken är den att jag vet inte vilka material stolen är gjord av, men epoxy fäster bra på samtliga alternativ - polyester fäster hyfsat bra på polyester men inte på epoxy. When in doubt, epoxy.

Skogen
Här sen Dec 2007

Kom ihåg skyddsmasken! Dina hjärnceller kommer att tacka dig....

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hej

Tack för alla svar! Jag hittade ett Carbon/Glasfiber Filler på mekonomen som fick duga. Verkar fungera helt OK, och verkar bita sig fast ordenligt. Det är ju egentligen bara en utseendepryl. Hade jag varit orolig för hållbarheten så hade jag forskat lite mer i detta och troligen provat epoxilim/spackel.

/Calle

1077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande