| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
trattlängd i luftbox, sugmotor
|
8763 besök totalt |
|
Håller på att plasta ihop en luftbox till min 2l-sugmotor, det blir ganska mycket volym i den. Det jag funderar på är om det finns några tumregler om hur mycket "plats" det ska vara runt en tratt? Från basplattan till motsatt vägg i boxen blir det ca 120mm, ska jag ha så korta trattar som möjligt eller i mitten....o.s.v. Toppen är uträknad att ha 185mm trattar från spjällhusen så det måste jag hålla mig till, kan variera rören mellan box & spjäll ganska mycket i längd, inget i vägen. _________________ Martin Johansson |
||||||
|
Re: trattlängd i luftbox, sugmotor
När jag byggde min till min sjua, snackade jag med jp motorsport, samt med svalle på ts motor. Mellan tratten till väggen skall det minst vara 45 mm, sen skulle volymen vara över 15L. min box till min 2L motor blev 17 liter samt att jag hade 95 mm trattar, och då hade jag mitt skumfilter inne i den också och från skum filtert till väggen i boxen hade jag ca 40 mm, och från tratten till filtert hade jag ca 20.. _________________ R Malmström MSCC |
||||||
|
Sorry guys, men detta stämmer INTE! Formeln är följande enl. A. Graham Bell: De tre viktigaste sakerna är i ett plenum med ett spjäll är 1. Volymen. 2. Hur lika luften fördelas per cyl. 3. Hur trattarna är utformade för maximalt flöde. (helst fullradie trattar monterade mot en plan yta) Luftburken skall vara mellan +0,8L -> 1,5L större än totalaslagvolymen! Denna formeln funkar bäst på motorer mellan 3-6cyl. Plenumet skall vara halvmåneformad med rak rygg där trattarna sitter. Samt att du vill inte ha plenumväggen närmare än 1,5ggr totala tratt diametern, och 2ggr är ännu bättre! Sedan skall "sluttningen" på plenumet vara ca 1,5ggr mindre i bakändan än måttet i framkant. Ett 50mm spjäll räcker till 170sug hk ett 56mm spjäll räcker till 210sug hk En totallängd på ca 350-400mm från ventiltallrik till mynning av tratt ger en trevlig 8/16v motor! Hoppas detta är förståligt. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
|
||||||
|
Man bör tänka på att ha en bit mellan trattens mynning & väggen som tratten sticker ut genom samt en bit mellan tratens sida & närmsta väggen då tratten tar en stor del av sin luft från sidorna & inte rakt framifrån
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Hur stor liter volym anser du då att de ska vara till en sådan motor då, iom att du begriper det? _________________ R Malmström MSCC |
||||||
|
Re:
Som jag skrev förut, kör man med ett spjäll så har du formeln ovan. Kör man med separata spjäll, om jag har förstått rätt, så är den enda faktorn att luftboxen lutar å har en volym som är x2 motor volymen på motorn. Ta tex våra mercor, DTM boxarna är ca 5L med 100mm anslutning mot slangen 50% mindre i bakkant. Trattarna sitter antingen kant i kant med väggen eller är en del av bakre väggen. Kan man få tag på koniska helradietrattar är dessa de mest friflödande. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Ursäkta att jag snyltar in mig i tråden, men jag har en fråga inom ämnet till Jovani.
om detta är "optimalt" för en N/A-motor så bör det väl också vara ganska så optimalt för överladdade motorer eller.... Visst att man jobbar med övertryck då men rent flödesmässigt så vill man ju ha optimalt redan i N/A-tillstånd även här?! Nägra teorier? Tack på förhand!! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Tack för svar!
Jag kör separata spjäll, 4 st 45mm. Vad jag förstått sen tidigare är det betydligt viktigare om man som nån sa kör med ett spjäll än som jag har det separata att räkna rätt på boxen "plenum". (o.t men är det vad skillnaden på plenum och luftbox är? Plenum - 1 spjäll i början, Luftbox - ett eller flera spjäll i slutet?) Min motor är som sagt på 2l och boxen är på betydligt mer än 4, men det borde väl inte skada tycker jag? _________________ Martin Johansson |
||||||
|
enligt mina egna tankar borde inte storleken spela någon större roll ( sålänge den orkar med att leverera den mängd luft som spjällen drar) plenumet borde bli som det rör mellan spjäll och luftfilter på en enkelspjällsmotor egentligen, dvs. bara leverera luft (sen ska ju alla spjällen ha samma mängd förstås
)
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
separata spjäll och turbo brukar bli ett helvete att få till bra enligt de flesta på sävarturbo, svårt att få ett "jämn" tryck/vacuum signal till styrenheter osv, man får även ta vacuum och tryck ifrån alla runners efter spjäll, men det blir fortfarande väldiga tryckstötar, sök runt lite på sävar
||||||
|
Re:
Leder man in trycket från alla runners till en kammare på säg en deciliter, och därefter genom antingen ett förgasar-bränslefilter eller 1mm restriktor (svetsmunstycke) till mapsensorn får man en ganska hanterbar signal. Det är svårare men fortfarande genomförbart
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
skrev aldrig omöjligt frågan är om det är värt pengarna/krånglet på en turbomotor
||||||
|
Re:
Turbosar i almenhet verkar villja ha mindre plenum (om de är ett spjäll i anslutning till plenumet) än sugisar. och de vill även ha en avsmalnande diffusor som sitter utanpå plernumet för att fördela luften gämnare (sök på audi S1 motorer för att förstå designen) eller om jag hjälper till
eller
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Ja säger bara, varför skall du köra med en jätte box? Du har ju spjällen i varje tratt! m.a.o behöver du bare en liten box som är avsmalnade i bakkant för att försörja varje cylinder med dess optimala mängd luft! Å som nämns i ovan inlägg med jätteplenum, om de som sagt rör sig om separata spjäll är löjligt! 2x volymen räcker alldeles er än väll. Så du kommer nog mer än väl vara nöjd med en anslutnig till filter på 100mm som "inluft-anslutning" kolla bara hur cossi gör sina insug (om e skulle vara en box på insuget här hadde de inte varit utanför filtret) http://www.cosworth.com/Default.aspx Eller en erkänd tillverkare av luftboxar http://www.twminduction.com/airbox.h _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Ett väldigt seriöst test av olika trattar..... http://www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8763 besök totalt |