Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5290 besök totalt |
Problem med spridare?!
Tror jag kan ha fått lite problem... Först och främst ska jag säga att bilen motor mässigt är helt original, sånär som på avsevärt friare andning både på insug och avgassidan samt en annan mapp som innehåller bland annat aningen höjt varvstopp (+500rpm) Iom att jag med största sannorlikhet kommer uppgradera kammarna i vinter tänkte jag att jag skulle kolla ifall mina spridare hade nog med utrymme för att klara detta. Har aldrig kollat på detta tidigare iom att bilen i princip är original. ![]() Vad gör jag nu? Antar att jag bör uppdatera till större spridare omgående. Någon som kan detta? Hur kommer insprutningen hantera nya spridare? Justerar den automatiskt utifrån lambda värden eller vad händer?! När kammarna ska i kommer ECU'n att mappas om, kan jag vänta tills dess och stoppa i spridarna samtidigt. Hur skulle ni göra, hjälp!! ![]() |
||||||
Re: Problem med spridare?!
Ja den ska ju ändå mappas om i vår när de nya kammarna kommit på plats så det är ju lugnt. Men frågan är hur pass akut det är, borde spridarna bytas omgående? Bilen har ju gått mappad såhär hela året på alla träffar utan några problem. Vågar man köra de sista tre banträffarna eller hur ska man göra? |
||||||
har du duty cycle på 97% skulle jag slänga på större, men inte allt för stora, då blir det svårt att få den att gå bra..
kan du ta reda på ditt nuvarande nummer som står på spridarna? eller vet du hur mycket dom flödar? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Re:
Jag har gjort lite research! De som sitter på nu är Magneti Marelli Pico 042 som flödar 283cc. Det logiska vore väl att gå upp på 043 varianten som flödar 329cc istället. http://www.magneti-marelli.com/downl Det som gör mig lite fundersam är att 043'orna har ett annat flödesmönster. Single stream istället för originalets split stream. Vet inte riktigt hur detta påverkar och om det spelar någon roll alls. Alla de större spridarna verkar vara single stream. Tacksam för svar ![]() |
||||||
Du ska köra split-stream på motorer med fyra ventiler per cylinder. Single stream kör man bara om man endast har en insugsventil per cylinder.
_________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Finns ju ingen fetare Pico med split stream ![]() ![]() EDIT: Är du verkligen säker? Kollar man på deras race spridare är ju nästan alla single: http://motorsport.magnetimarelli.com |
||||||
Finns det någon tjusig formel man kan använda för att grovt räkna ut hur stora spridare man kommer behöva?
|
||||||
Re:
Det går ju såklart att köra med single stream även på en 4v per cylinder motor men det är inte optimalt då spridaren kommer att skjuta mycket bränsle i väggen som delar portarna. På racemotorer som varvar mycket kan man sätta spridaren långt ifrån toppen och då är det bättre med single stream. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Hmm hur ska man då bära sig åt? Någon som har förslag, kan ju inte köra som det är nu iaf. Måste ju finnas större spridare med split kan man tycka. Googlat halva dagen utan att hitta vettiga listor på spridare vara sig från Magneti Marelli eller Bosch... |
||||||
Re:
Hur kommer ECU'n att regarera på det då? Antar att det trotts allt måste vara bättre att byta spridarna? Vet att iaf en subbe jag läst om i UK kör med 329cc single stream spridare och får ut 217hp så helt kass kan det ju inte vara ändå. Att gå på de större spridarna från Megane Sport 225 (turbo) tro jag inte heller är lysande eftersom dessa är på hela 465cc. Finns också en större variant med twin jet fast den är på hela 498cc |
||||||
Re:
Hur du än gör så kommer du ändå få mappa in en helt ny bränslemapp. Men den billigaste lösningen är just att öka trycket på bränslet, å på så sett få en lägre duty-cycle _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Re:
Kolla här: http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injec Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||
Re:
Tackar! Enligt deras formel får jag fram att jag i dagsläget skulle behöva 310cc spridare kör med 283cc idag så det verkar som en rimlig siffra. om jag räknar med bästa tänkbara effekt efter bytet till elakare kammar får jag att jag skulle behöva 350cc. Så att gå upp på 330cc blir alltså för lite. Borde snarare sattsa på 380cc kanske? Men då finns inte Magneti Marelli i den storleken med rätt "spray pattern", men det kanske går lika bra med en motsvarande Bosch?! |
||||||
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
Re:
hittade en annan (Injector CC/5) x Cylinder 283/5 *4 = 224 hk så du borde ju inte bottna dina tycker jag.. se till att du får rätt motstånd på dom nya åxå... _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Har hittat en perfekt spridare, frågan är bara var man kan få tag på dom?!
Magneti Marelli (Weber) IWP162 330cc/min @ 3bar 14,5ohm och 4nozzle split stream. Används på bland annat vissa Ducati och HD motorcyklar. Det är igentligen en vidare utveckling av IWP043 330cc/min som Yozzamotrosport och K-tec racing använder till sina ITB kit till Clion. Enda skillnaden är spray pattern, single för 043 och split med 4 munstycken för 162. EDIT: hittat en till som kan vara intressant, IWP063 twinflow precis som originalet. Flödar aningen mer än IWP043 varianten. |
||||||
Du kan ju också räkna med att när motorn är kall, eller det är kallt i luften så fetar ECUn på lite extra.
Jag kör min motor (~45hk per cylinder) med 440cc spridare. De har en dutycycle på drygt 50% som mest, långt ifrån idealt, men det funkar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Jo det är ju det jag tänker på, man måste ha marginal som det känns. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5290 besök totalt |