Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med spridare?!
5290 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Problem med spridare?!

Tror jag kan ha fått lite problem...

Först och främst ska jag säga att bilen motor mässigt är helt original, sånär som på avsevärt friare andning både på insug och avgassidan samt en annan mapp som innehåller bland annat aningen höjt varvstopp (+500rpm)

Iom att jag med största sannorlikhet kommer uppgradera kammarna i vinter tänkte jag att jag skulle kolla ifall mina spridare hade nog med utrymme för att klara detta. Har aldrig kollat på detta tidigare iom att bilen i princip är original. Tankade in en uppdaterad trim mapp och drog ut en sväng. Efter en dragning till precis under varvstopp på tvåan trean och fyran i en lååång uppförsbacke visade loggen Injection Duty Cycle 97,4% oooops! Inte bra antar jag. Har jag läst någon stans att IDC inte bör överskrida 80%.

Vad gör jag nu? Antar att jag bör uppdatera till större spridare omgående. Någon som kan detta? Hur kommer insprutningen hantera nya spridare? Justerar den automatiskt utifrån lambda värden eller vad händer?!

När kammarna ska i kommer ECU'n att mappas om, kan jag vänta tills dess och stoppa i spridarna samtidigt. Hur skulle ni göra, hjälp!!

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Problem med spridare?!

Med nya spridare kommer du att få göra en ny mappning skulle jag gissa...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re: Problem med spridare?!

Jovani skrev:
Med nya spridare kommer du att få göra en ny mappning skulle jag gissa...

Ja den ska ju ändå mappas om i vår när de nya kammarna kommit på plats så det är ju lugnt. Men frågan är hur pass akut det är, borde spridarna bytas omgående? Bilen har ju gått mappad såhär hela året på alla träffar utan några problem. Vågar man köra de sista tre banträffarna eller hur ska man göra?

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

har du duty cycle på 97% skulle jag slänga på större, men inte allt för stora, då blir det svårt att få den att gå bra..

kan du ta reda på ditt nuvarande nummer som står på spridarna? eller vet du hur mycket dom flödar?

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
har du duty cycle på 97% skulle jag slänga på större, men inte allt för stora, då blir det svårt att få den att gå bra..

kan du ta reda på ditt nuvarande nummer som står på spridarna? eller vet du hur mycket dom flödar?

Jag har gjort lite research!

De som sitter på nu är Magneti Marelli Pico 042 som flödar 283cc. Det logiska vore väl att gå upp på 043 varianten som flödar 329cc istället.

http://www.magneti-marelli.com/download_zone/4_fuel_parts/pico_spray_0 . . . .

Det som gör mig lite fundersam är att 043'orna har ett annat flödesmönster. Single stream istället för originalets split stream. Vet inte riktigt hur detta påverkar och om det spelar någon roll alls. Alla de större spridarna verkar vara single stream.

Tacksam för svar

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Du ska köra split-stream på motorer med fyra ventiler per cylinder. Single stream kör man bara om man endast har en insugsventil per cylinder.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Du ska köra split-stream på motorer med fyra ventiler per cylinder. Single stream kör man bara om man endast har en insugsventil.

Finns ju ingen fetare Pico med split stream Hur gör man då?

EDIT: Är du verkligen säker? Kollar man på deras race spridare är ju nästan alla single: http://motorsport.magnetimarelli.com/PDF/Fuel_System_Ignition_rev3.0_f . . . .

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Finns det någon tjusig formel man kan använda för att grovt räkna ut hur stora spridare man kommer behöva?

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Dignell skrev:
Andreas Millbro skrev:
Du ska köra split-stream på motorer med fyra ventiler per cylinder. Single stream kör man bara om man endast har en insugsventil.

EDIT: Är du verkligen säker? Kollar man på deras race spridare är ju nästan alla single: http://motorsport.magnetimarelli.com/PDF/Fuel_System_Ignition_rev3.0_f . . . .

Det går ju såklart att köra med single stream även på en 4v per cylinder motor men det är inte optimalt då spridaren kommer att skjuta mycket bränsle i väggen som delar portarna.

På racemotorer som varvar mycket kan man sätta spridaren långt ifrån toppen och då är det bättre med single stream.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Dignell skrev:
Andreas Millbro skrev:

Det går ju såklart att köra med single stream även på en 4v per cylinder motor men det är inte optimalt då spridaren kommer att skjuta mycket bränsle i väggen som delar portarna.

På racemotorer som varvar mycket kan man sätta spridaren långt ifrån toppen och då är det bättre med single stream.

Hmm hur ska man då bära sig åt? Någon som har förslag, kan ju inte köra som det är nu iaf. Måste ju finnas större spridare med split kan man tycka. Googlat halva dagen utan att hitta vettiga listor på spridare vara sig från Magneti Marelli eller Bosch...

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Byt BTR till en på 3,5bar eller högre, då kommer samma spridarna att flöda mera.

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Byt BTR till en på 3,5bar eller högre, då kommer samma spridarna att flöda mera.

Hur kommer ECU'n att regarera på det då? Antar att det trotts allt måste vara bättre att byta spridarna? Vet att iaf en subbe jag läst om i UK kör med 329cc single stream spridare och får ut 217hp så helt kass kan det ju inte vara ändå. Att gå på de större spridarna från Megane Sport 225 (turbo) tro jag inte heller är lysande eftersom dessa är på hela 465cc. Finns också en större variant med twin jet fast den är på hela 498cc

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Hur du än gör så kommer du ändå få mappa in en helt ny bränslemapp. Men den billigaste lösningen
är just att öka trycket på bränslet, å på så sett få en lägre duty-cycle

Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007

Re:

Dignell skrev:
Finns det någon tjusig formel man kan använda för att grovt räkna ut hur stora spridare man kommer behöva?

Kolla här:

http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm

Perra

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

P_e_r_r_a skrev:
Dignell skrev:

Kolla här:

http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm

Perra

Tackar!

Enligt deras formel får jag fram att jag i dagsläget skulle behöva 310cc spridare kör med 283cc idag så det verkar som en rimlig siffra.

om jag räknar med bästa tänkbara effekt efter bytet till elakare kammar får jag att jag skulle behöva 350cc. Så att gå upp på 330cc blir alltså för lite. Borde snarare sattsa på 380cc kanske? Men då finns inte Magneti Marelli i den storleken med rätt "spray pattern", men det kanske går lika bra med en motsvarande Bosch?!

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Dignell skrev:

hittade en annan (Injector CC/5) x Cylinder 283/5 *4 = 224 hk så du borde ju inte bottna dina tycker jag..

se till att du får rätt motstånd på dom nya åxå...

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Har hittat en perfekt spridare, frågan är bara var man kan få tag på dom?!

Magneti Marelli (Weber) IWP162 330cc/min @ 3bar 14,5ohm och 4nozzle split stream. Används på bland annat vissa Ducati och HD motorcyklar.

Det är igentligen en vidare utveckling av IWP043 330cc/min som Yozzamotrosport och K-tec racing använder till sina ITB kit till Clion. Enda skillnaden är spray pattern, single för 043 och split med 4 munstycken för 162.

EDIT: hittat en till som kan vara intressant, IWP063 twinflow precis som originalet. Flödar aningen mer än IWP043 varianten.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Du kan ju också räkna med att när motorn är kall, eller det är kallt i luften så fetar ECUn på lite extra.

Jag kör min motor (~45hk per cylinder) med 440cc spridare. De har en dutycycle på drygt 50% som mest, långt ifrån idealt, men det funkar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

safe skrev:
Du kan ju också räkna med att när motorn är kall, eller det är kallt i luften så fetar ECUn på lite extra.

Jag kör min motor (~45hk per cylinder) med 440cc spridare. De har en dutycycle på drygt 50% som mest, långt ifrån idealt, men det funkar.

Jo det är ju det jag tänker på, man måste ha marginal som det känns.

Allmänt banåkaforum
Problem med spridare?!
5290 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande