Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Megasquirt, Emerald, omex etc etc, vad ska man ha??
<<   1, 2
9969 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

KristianAE86 skrev:
Roxan. skrev:
finnas någon inom 20mils radie som kan boxen och känner sig hemma i den.
Hur är gammalt vs nyare tex: omex 500 vs omex 600? Emerald m3d vs Emerald K3?

Jörgen Karlsson som säljer VEMS finns i GBG, och han finns även på Rejsa, kan starkt rekommendera han & VEMS !

Sist jag pratade med jörgen så har jag för mig han nämde att ett vems går på ca 8000:-
det var i maj i år borde väl ligga däromkring även nu.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Snart "varenda" BMW turbo nisse har bytt till ViPec. Och alla lovordar det.

Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004

Jag byggde om från weber 45:or till sprut i vintras. MS1 v3 med edis tändning blev det. Alla "fel" som hittils har inträffat har berott på annat, alltså inte sprutets fel. Bilen går perfekt o stabilt nu när allt är fixat.
Masens Motor har hjälpt mig massvis o få igång det, utan honom hade det nog inte funkat.....generatorn ställde till skumma fel som han hittade b.la.

Ska jag byta sprut nån gång så blir det ett rejält steg uppåt i pris. Jag är helnöjd med MS, logiskt o lättjobbat. Mitt amatörtips blir......köp ett bra sprut över 20000 eller oxå MS.

Uppsala
Här sen Feb 2003

MS är som Linux. Är du datakunnig är det helt OK och ger allt du vill ha för småpengar. Dock måste man förstå lite mer om sprut och motorelektronik.

Vill man ha någorlunda plug & pray får man betala extra.

Personligen ser jag inga anledningar att köpa något annat än MS II så länge man inte vill ha sekvensiell insprutning, anti-lag och laddtryckstyrning. MS duger i 90% av fallen, i synnerhet för sugmotorer.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

beepbeep skrev:
MS är som Linux. Är du datakunnig är det helt OK och ger allt du vill ha för småpengar. Dock måste man förstå lite mer om sprut och motorelektronik.
Precis som Linux så finns det ju ganska väl upptrampade stigar för MS också numera. Precis som det går att få igång en Linuxdist och använda de flesta grundfunktionerna utan datorvana så kan man kopiera en fungerade MSlösning från nån annan med samma motor/bil och lyckas ganska bra (speciellt om en kopierad grundmapp gör att motorn funkar hyffsat och kan autotunas därifrån).

Tricket för båda är ju att inte börja med en hög komponenter på golvet och tro att det ska bli enkelt att köra med en kombination som ingen annan testat förr (bara för att det påstås "borde vara enkelt" i nån forumtråd).
MS går ju att få att funka med vilken motor som helst (speciellt om du byter sensorer till "defaultsaker" som bevisligen funkat förr), men att göra en pluginlösning som återanvänder alla originalsensorer etc på en oprovad motor kräver att man håller tungan rätt i mun, och kan hitta rätt bland all osorterad supportinformation (det är lite som att leta lufttryck/camber/toeråd här på rejsa, det är svårt att värdera svaren för ditt eget fall).

MS-IIE ligger på önskelistan för min egen del, men tummen sitter ganska fast, och då har jag en ganska komplett 1,2,3 beskrivning att gå efter. Suck, vart har all energi tagit vägen.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har köpt färdiglött MSII v3.0 med "allt på" förutom grillad lök...har inte installerat den någonstans dock då det gick utmärkt att köra med standardsprut. Vad jag dock inte förstår är om laddtryckstyrning ingår?

Jag köpte denna: http://www.diyautotune.com/catalog/product_info.php?products_id=65

Dock säljer dom extra "boost control" här:

http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv3-and-v22-boost-control-modkit- . . . .

Jag har redan mailat dom med frågan men undrar om det är någon här som kör med laddtryckstyrning i MSII och hur det fungerar? Vad jag kan förstå måste man ändå löda på extrakomponenter och då kan man strya laddtrycket med PWD, fast man styr "i blindo", dvs. man kan inte ange target-laddtryck och låta den agera PID-kontroller mot MAP-värdet utan man mappar helt enkelt mot PWD %. Dvs. sprutet öppnar magnetventilen med visst pulsbredd utan feedback om hur mkt. laddtryck det egentligen blir.

Har jag fel?

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Michael Bäck skrev:
KristianAE86 skrev:
Roxan. skrev:
finnas någon inom 20mils radie som kan boxen och känner sig hemma i den.
Hur är gammalt vs nyare tex: omex 500 vs omex 600? Emerald m3d vs Emerald K3?

Jörgen Karlsson som säljer VEMS finns i GBG, och han finns även på Rejsa, kan starkt rekommendera han & VEMS !

Sist jag pratade med jörgen så har jag för mig han nämde att ett vems går på ca 8000:-
det var i maj i år borde väl ligga däromkring även nu.

ja köpte ett i maj då gick det på 8000 inkl bredbandslambdasond, men nu har nog svenska pesetasen stärkts lite. många som kör på det här omkring, och ingen som har några problem..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Mitt tips är att köpa sprutet som din mappare kan, man brukar spara in ett högre inköpspris här med..

En mapp kostar ju några lappar och åka in igen för det inte blev bra och man är fort uppe i vad det "dyra" sprutet kostade.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag fick precis ett svar på min fråga:

Citat:

Yes, to run boost control on your MS-II 3.0 you will need

1. boost control mod kit http://www.diyautotune.com/catalog/pcbv3-and-v22-boost-control-modkit- . . . .
2. boost control solenoid http://www.diyautotune.com/catalog/ebc-electronic-boost-control-soleno . . . .
3. MS-II Extra code

If you have any more questions please don't hesitate to ask!

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Roxan. skrev:
Jag har varit i kontakt med TS motor för dom säljer Emerald.
Kände att jag fick förtroende för dom när vi pratade i telefon.
Nära och bra, men det var lite i dyraste laget för min del att betala 11 500 för en box.

Jag köpte min box från England, det gick väl på ca 9500kr inkl 2 st tempgivare, frakt och Engelsk moms. K3 eller M3d, K3 är den senaste och enda de säljer. Priset på 20kkr som någon nämnde är inklusive 4 st Jenvey spjällhus.
Vad du behöver i givarväg är en vevaxelgivare, en gasspjällsgivare (TPS) och två tempgivare (insugsluft och vatten).

Jag kopplade in boxen själv och sedan lämnade jag den till TS Motor för mappning. Fick väldigt stort förtroende för Svalle på TS, han har mappat ett par tusen bilar och är också en duktig mekaniker i övrigt.

Nu är väl inte han helt partisk, men jag snackade lite med honom om Megasquirt, han hade mappat ett par bilar med MS. Han jämförde MS med hur Emerald var för 10 år sedan.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Vad är det för motor som ska användas? Vilka funktioner måste styrsystemet klara? Vilka givare, insprutningsventiler och tändsystem ska den hantera? Ska den hantera mer avancerade funktioner som elektroniska gasspjäll och variabla ventiltider? Vilken prisnivå talar vi om? Det finns styrsystem från ett par tusen lappar till ett par hundra tusen kr beroende på vad man är ute efter.

Kanske motorns originalstyrsystem kan vara ett alternativ? De flesta billigare sprut ligger rent tekniskt på en nivå som ungefär motsvarar vad en biltillverkade stoppade i originalbilarna på 90-talet. Originalsprut kan dock vara svårarbetade och ha onödigt många funktioner relaterade till avgasemissioner man inte har så stor nytta av.

Tänk på att det är kostnadskrävande att mappa en motor ordentligt med ett fristående styrsystem eftersom man måste göra allt från grunden.
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005

Re:

safe skrev:
Roxan. skrev:
Nära och bra, men det var lite i dyraste laget för min del att betala 11 500 för en box.

Jag köpte min box från England, det gick väl på ca 9500kr inkl 2 st tempgivare, frakt och Engelsk moms. K3 eller M3d, K3 är den senaste och enda de säljer. Priset på 20kkr som någon nämnde är inklusive 4 st Jenvey spjällhus.
Vad du behöver i givarväg är en vevaxelgivare, en gasspjällsgivare (TPS) och två tempgivare (insugsluft och vatten).

Jag kopplade in boxen själv och sedan lämnade jag den till TS Motor för mappning. Fick väldigt stort förtroende för Svalle på TS, han har mappat ett par tusen bilar och är också en duktig mekaniker i övrigt.

Tack för alla varma ord
Ja vafan skall vi tjäna 2000 spänn för?
Billigt blir det i alla fall i slutändan: Installerat och mappat på sugmotor för 17.500:- inkl moms till svenska statskassan. Lite dyrare om man skall ha specialgrejor som flera mappar, avgastemp, bredbandslambda och sånt.
Jag har gjort några högprestanda turbobilar på sistonde också. Räkningarna där har landat runt 25 papp.

Någon skrev i en hörna några väldigt visa ord:
Köp det system som din lokala mappare kan.
I slutänden blir det nästan alltid billigast.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Svalle skrev:
safe skrev:
Roxan. skrev:

Tack för alla varma ord
Ja vafan skall vi tjäna 2000 spänn för?
Billigt blir det i alla fall i slutändan: Installerat och mappat på sugmotor för 17.500:- inkl moms till svenska statskassan. Lite dyrare om man skall ha specialgrejor som flera mappar, avgastemp, bredbandslambda och sånt.
Jag har gjort några högprestanda turbobilar på sistonde också. Räkningarna där har landat runt 25 papp.

Någon skrev i en hörna några väldigt visa ord:
Köp det system som din lokala mappare kan.
I slutänden blir det nästan alltid billigast.

Hej!
Jag var hos dig i maj någon gång. Har kört bilen hela sommaren inklusive 4 banmöte, ska bli 2 till i år. Den har funkat riktigt bra hela tiden, förutom lite små grejer som kunde vara bättre.
Jag tror jag bla ska knöla dit en bredbandslambda på bilen i vinter och återkomma till dig till våren och se om du kan få den att gå lite magrare på landsvägs körning. Får lite klagomål från de som ligger bakom att det luktar lite fett, vilket också märks på förbrukningen!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

hur pass mycket klarar en lekman av i fråga om vems och ms?
det lilla jag hört är att vems ska vara något enklare än ms i fråga o mappning etc. bredbandslambdan ska även vara av stor hjälp har jag hört

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är väldigt beroende av hur pass bra man är på att söka information på Internet, på engelska, och omsätta det i praktiken.

Jag skulle snarare säga att MS är enklare att göra setupfil och komma igång med, man använder normalt sett samma program (Megatune) till MS och VEMS men i VEMS krävs mer inställningar som inte är lika förklarande. Mer binära tal och tabeller där MS kör med kryssrutor, typ. Mappningen är lika tycker jag men man ska ju bredbandslambda oavsett vilket sprut man väljer.

Köper man VEMS med installation och grundmappning är det förstås enklare än att lära sig MS själv. VEMS dokumentation bygger på en WIKI, som jag tycker är lätt rörig.

/Gustaf

Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005

Sa du lätt rörig?
Jag har en S4 här med plug & play VEMS på. Eftersom det verkar helt omöjligt att få varvräknare, laddtrycksstyrning, tomgångsmotor mm att funka så kommer den bilen nog att få ett Emerald istället.

om ingen här vet råd förståss....

Bredbandslambda är bra. De flesta system kan arbeta med lambdareglering på en bredbandare också. Och då kan man bestämma andra blandningar än lambda 1 med. Bra på gamla jänkejärn mm.
Har sen motorstyrningen en adaptiv lambdareglering så blir mappningen bara bättre ju mer du kör.

Megasquirt, Emerald, omex etc etc, vad ska man ha??
<<   1, 2
9969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande