Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31828 besök totalt |
Nu har jag tittat lite på vevhusventilationen, och fick en liten tankeställare faktiskt..
Det är ingen olja i luftslangen från oljeseparatorn, den är helt torr! Dvs måste ju oljan ha kommit från något annat ställe, och det enda jag kan tänka mig är olje-dräneringen för plenum. orsaken till det är väl lite osäker.. antingen tryck i vevhus/motor så det gått upp bakvägen, eller för dålig drenäring ner till tråget så det går upp i insuget istället. Nu ska jag försöka lista ut någon lösning på detta.. (kanske söka lite på nätet också) _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Måte lägga upp en bild till som jag gillar
![]() EDIT: nu fick den bli profilbild också! ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Har inte hänt så mycket med bilen senaste dagarna..
Jag har beställt ny slang till vevhusvent (spruken), växellådskuddar, packbox till lådan, och hardy-skiva, så förhoppningsvis kommer dom till BMW Grästorp imorgon.. Körning på Kullen är bokat till lördag, så då måste det vara ihop igen! Justerade returen bak till 'slappaste' läget så bilen ska vara snäll i bakvagnen över tv-krönet, jag satte min fd M3:a i räcket där en gång.. ![]() Angående vevhusventen har jag bestämt mig för följande: Dra en separat slang från plenum som dränerar ner i en burk eller dylikt, och slangen från separatprn får gå ner i tråget som vanligt. Detta blir en liten 'interimlösning' för att se hur det beter sig. Kommer det inget i flaskan så får det nog vara så i fortsättningen också. Har en liten fundering på att lägga temp-givare i diff o växellåda ocgh en switch som väljer vilken som visas på oljetemp-mätaren i instrumentet.. Lite nördigt kanske, men hade varit roligt att ha lite koll på temperaturerna.. Fick tag på schema för bilen idag, så nu har man lite koll på inkoppling. Men det får nog bli ett vinterprojekt! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Delarna hade kommit idag, och nu har jag börjat greja lite igen!
![]() Bytte packboxen på växellådan idag, det var lite tråkigt.. medbringaren satt som fan på utgående axel, så det blev några försök innan jag fick loss den med en avdragare till slut. Gummikuddarna och hardyskivan är också monterade. Såg att den gamla hardyskivan var monterad fel jämfört med bmw's instruktioner, vet inte om det kan ha gjort att den blivit så dålig. Avgassystemet ska monteras, och sedan ska insuget på. Vevhusventilationen är också på plats nu, återstår bara att få plats med en burk för eventuell olja från plenum. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Nu är allting ihop igen! Körde en sväng idag och det verkar ok.
Nu sitter det en cola-flaska som samlar upp eventuell olja från plenum. ![]() Har vibrationer från bromsarna vid hård inbromsning, verkar inte som dom är skeva, antagligen har dom varit för varma när vi gått in i depån för byte, då brukar det ju kunna bli konstigheter i ytan på dom som gör att det friktionen mellan belägg och skiva varierar.. Inga sprickor eller dylikt i skivorna, så vi kör med dom på kullen på lördag, så får vi se om det 'går till sig'. Kullen borde ju vara lite snällare på bromsarna än långa anderstorp också. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Ja, det sket sig...
Hörde att arrangemanget var bra! Synd att man missade, nu är det nog avställning och vinterdvala som gäller.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Nu ligger det väldigt nära till hands att jag beställer ett clubsport-kit till bilen och slänger på det innan vi ställer undan den, så är det gjort till våren. Var på Forza och diskuterade idag. Fick bra pris också!
Hade tänkt ta krängare också, men fick rådet att börja med chassikitet och byta krängarna senare. Verkar som många kör med CS-kitet och är nöjda. Det var skillnad på fjäderdiameter fram mellan 3,2 och 3,0, någon som vet vad detta beror på? _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Jag vet inte om vårt pris är 'officiellt', men vad jag kollat på nätet så ligger dom mellan 18-20tkr.
Hade vi varit tvugna att betala riktpris så hade jag nog tittat närmare på andra alternativ, men som det är nu så tror jag detta är prisvärt även om man jämför med andra tillverkare. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Re:
3,2:an har mindre övre fjädertallrik då den har mer caster och camber så det inte tar i tornet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
_________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Re:
Jag tog det kittet av precis den anledningen, tror även att jag har två övre fjädertallrikar liggande till 3,2. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jaa.., så är det ju på dessa, fjädertallriken är lös, och får bytas isåfall!
Dom verkar dessutom vara rätt billiga (även om jag har gammal prislista till ETK så ger det en indikation), så det kan det ju vara värt! Då får det bli ett kit med dom mindre fjädrarna alltså!! Tur att det finns kunnigt folk på forumet så det blir 'rätt från början'! Tack för tipset Niklas! ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Hej.
Jag kör med pss9 cs (tror att det är det du menar) på min bil och det fungerar jättebra men jag tycker att fjädrarna är för mjuka. Bytte till racefjädrar i somras och det gjorde verkligen skillnad så mitt råd är att testa andra fjädrar innan du byter krängare. _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||
Ja, Bilstein PSS9 CS, jag har en tendens att slarva med långa krångliga beteckningar
![]() Jag har läst din tråd (och några till om m3) och har sett att flera föredrar hårdare fjädrar, så jag har det med i bakhuvdet.. Ska försöka hitta en grundsetup som funkar för GTR, ringen, och på vägen till och från dom ställena.. Med tanke på det sista har jag tom. funderat på att sätta i en radio ![]() Tanken jag hade med krängarna var att enkelt kunna justera balansen i bilen och minimera krängning. Den kränger som en liten eka i storm som det är nu.. ![]() Vet att CS-kitet hjälper upp detta, men är tveksam till att det räcker. Men, det är nog smart att ta ett steg i taget och känna efter vad man tror är nästa grej att ändra, fjädrar eller krängare. Visst var det du kardanaxel som hade gjort egna luftstyrningar till bromsarna också? PM:a gärna ett (bra ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Re:
om du lättar bilen så pass mycket som jag gjorde med min förra bil (e36 m3:a) så behövs inte hårdare fjädrar förrän den dagen bilen skall gå på slicks.. Har haft fler kunniga förare (proffs) som vidimerat att fjädrarna i CS-kitet var riktigt bra till en ca 1200 kg bil m R-däck..) M v h // Johan |
||
Bra med lite mer input!
Ja, bilen är bara 'lat-lättad' nu, dvs det som är lätt att skruva loss är bortplockat. Har inte skrapat asfaltmatta underredsmassa odyl, och har inte heller köpt (eller tänkt köpa) kolfibergrejer odyl.. Tanken är att göra ändamålsenliga ändringar som gör bilen snabbare, roligare att köra eller mer tillförlitlig för en vettig peng. Tom. säkerheten är längre ner på prioriteringslistan.. ![]() Är bilen stenhård i sättningen så blir den nog lite stirrig när det regnar också, vi kan inte välja vädret när vi kör gtr, på ringen kan man dricka en öl istället om det regnar ![]() Vet inte vad den väger, men skulle uppskatta att den är bantad med minst 100kg, kanske vi klarar oss med medföljande fjädrar ändå.. Vi har redan kört på slicks, men inte fått dom att fungera lika bra som när vi körde på dom fantastiska Bridgestone r-däcken (kommer inte ihåg beteckningen nu). CS-kitet är beställt på Forza nu, men leveranstiden är minst en månad! Tur att man inte väntade till veckan innan rejs! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Nu har vi lyckats få till det så vi kan låna fyrhjulsvåg när det behövs också!
Annars ganska lungt i väntan på leverans.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Nu har kitet anlänt till Forza, får nog bli en sväng dit imorgon tor jag
![]() Förvånansvärt snabb leverans med tanke på att dom trodde det skulle ta minst en månad när jag beställde! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Trevligt!!!
Hoppas du blir nöjd.. Ja det är ett MYCKET bra ställe att handla på... Blivit rätt många besök där under sin 17åriga bilkarriär ![]() Ska nog dit snart igen ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31828 besök totalt |