Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3408 besök totalt |
En go fast låda på den hade garanterat kapat ca 7 sek runt ringen. Klart man kan ha överseende med att jänkarna inte har en riktig låda i sina bilar. Men att Tyska Porsche ännu inte fått tummen ur är riktigt dåligt
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Haha oddsen för att Göte ska kommentera ang. flintapinnar i en tråd som denna är så skrämmande försvinnande låga. och se, pengarna tillbaka idag igen! ![]() _________________ Axel Tanner |
||||
Re: Corvette ZR1: 7.38
Riktigt grym tid på Hockenheim oxå! ![]() ![]() |
||||
Re:
Enda anledningen att jag skulle förvånas över det är väl att ZR1 har bladfjädring och stötstänger. Det känns lite stenålder, men tydligen funkar det bra. ![]() _________________ Axel Tanner |
||||
Re: Corvette ZR1: 7.38
![]() En objektiv undran bara; om nu Mero kört den på 7.26 och Sport Auto kört 7.38 antar jag att båda tiderna klassas som officiella? Har Sport Auto generellt "slöa" förare, dvs att Porschar, Paganis, Nissan, Königseggar och andra bilar generellt är slöare i deras tester? Eller räknas 12 sekunder till felmarginal vad gäller väder, temperator, luftfuktighet etc? |
||||
Re:
Var hittade du den uppgiften? Nyfiken. Vad jag har läst så har den samma hjulupphängningar som sina modellsyskon. F.ö. en väldigt lyckad teknisk lösning. ![]() Edit: Den har bladfjädrar som sina syskon. http://www.autoblog.com/gallery/detr http://www.autoblog.com/gallery/detr _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Sannolikt kommer väl nästa vette med paddellåda och andra nymodigheter. Skulle inte förvåna mig om det blir en retroversion vad gäller utseendet dock, med tanke på vad resten av jänketillverkarna håller på med för närvarande. Vad gäller utseende, finns det dock andra forum att diskutera sånt på ![]()
Huvudsaken är väl att den är snabb? Sen om den har trehundraventilsteknik och fjorton kolvar per cylinder kvittar väl egentligen? Japsen är ju raka motsatsen vad gäller teknik - en våt dröm för konstruktören helt enkelt. om man är snabb med flintabil eller med rymdraket kvittar väl egentligen? ![]() |
||||
Re:
okey minns bara att det sades vid lanseringen att de gått ifrån bladfjädrar, jag är dock så pass ointresserad av amerikanska bilar att jag säkert kommit ihåg fel. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||
Re:
Ha,ha och anledningen till min kommentar var just bara för att se om den gav resultat. Vilket den gjorde, oddsen att du eller annan(förväntat mig porsche knutte skulle kommentera) skulle komma med just den kommentar du gjorde var ju given ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är väl inte bara i trådar som denna som det finns gott om lågoddssvar.
Ibland funderar jag lite på om det inte skulle gå att scripta en autotrådgenererare med ett tiotal konton och ingen skulle märka nåt ![]() Men man kunde ju ställa en "bandspelare" med slinga vid många kaffeautomater också, så standardsvaren i trådarna fyller nog sin funktion. Att vetten är rask är ingen nyhet, men det blir ju bättre när den benchmarkas på någorlunda samma vis. Att de kör med gammaldags låda gör ju att det går att fläska på med vridmoment utan att behövs bry sig om nymodiga lösningars driftproblem. Att ha leksaken på verkstan när lekhumöret bubblar upp är väl ingen höjdare? Rå brutal och ren känsla är ju varumärkestroget (Vipern ska väl vara snäppet råare iofs), och det går ju fort ändå. |
||||
Re: Corvette ZR1: 7.38
Jag skulle vilja säga att 12 sekunders skillnad är väldigt lite i sammanhanget. Horst von Saurma på Sport Auto kör bilen ett par varv och sedan sätter en tid. Mero och Suzuki har säkert kör 500 varv i bilarna och även varit med och utvecklat bilarna, dessutom är det ju faktiskt tal om fd. proffs. Hvs är en mycket snabb journalist ingen fd. Formel 1 förare, att han "bara" är 12 sekunder långsammare är i min värld grymt imponerande. Han tappar alltså lite drygt en halv sekund per kilometer! Bland de snabba hobbyförare som bla finns här och kör mycket på ringen finns det ingen som loggar tider som matchar Horst, är man där emot 12 sekunder ifrån hans tider är man ruskigt snabb! ![]() ![]() |
||||
Personligen är jag helt övertygad om att det inte handlar om varumärkes vård(varumärkestroget) gällande att ZR1 ej har en riktig låda, de är bara lite efter på denna punkt likt fåtalet andra. De är bara en tidsfråga gällande dessa bilar innan det kommer. Snart har alla bilar riktig låda och de som då vill ha en råbarkad riktig känsla får kanske nöja sig med att köra historisk racing eller youngtimer på ringen
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
![]() "Vad ska du med teknik, när det rör sig i ditt underliv?..." ![]() Får bara tiden verka lite så kommer nog fler och fler lösningar på samma problem att provas ut och riktigt momenttåliga versioner kommer fram. Testningen sker ju i simuleringar och hos de första kunderna, tester av tillverkaren är ju aldrig tillräckliga (Porsche kanske fiser runt med PDK själva i ett tiotal år innan den släpps till GT2-kunder iofs). Med elmotor behövs ingen växellåda (om man ska sikta lite längre framåt)... |
||||
Re:
Jag blev lite förvånad över att de faktiskt har kompositbromsskivor på ZR1an. Det tyckte jag var hightech ![]() Men ja, sannolikt blir nog nästa version, C7, med blippblipplåda. Hoppas den är enkel att hacka för eftermarknaden. ![]() |
||||
Incar med Jan Magnussen i en ZR1'a på Touristenfahrten:
http://www.youtube.com/watch?v=8zbv9Zbv850 Hyffsad pace.. _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Re:
Den såg ut att gå fint ![]() Synd att kameran inte fixade karusellen men en uppskattning gav iaf en BTG på 7.20-7.25 det är ju helt okej med tanke lite omkörningar ![]() |
||||
Re: Corvette ZR1: 7.38
Säger snarare tvärtom. Precis som vi sagt hela tiden i Nissan-tråden. Det är imponerande av Horst (Sport Auto) lyckas på 2-3 varv (där målsättningen inte är att ta ut 100% av bilen) "bara" tappa 12 sek jämfört med ett fullblodsproffs som utvecklat bilen. Horst är helt enkelt en sjukt duktigt chaufför. |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3408 besök totalt |