Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Corvette ZR1: 7.38
1, 2   >>
3408 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Sport Auto Supertest. Samma tid som Nissan GT-R!

Härligt att det inte bara är Nissan som fuskat (Hjälten Jim Mero har ju tidigare kört ZR1an på 7.26)

Hockenheim: 1.09.7
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

En go fast låda på den hade garanterat kapat ca 7 sek runt ringen. Klart man kan ha överseende med att jänkarna inte har en riktig låda i sina bilar. Men att Tyska Porsche ännu inte fått tummen ur är riktigt dåligt thumbs down

Här sen Jun 2009

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
En go fast låda på den hade garanterat kapat ca 7 sek runt ringen. Klart man kan ha överseende med att jänkarna inte har en riktig låda i sina bilar. Men att Tyska Porsche ännu inte fått tummen ur är riktigt dåligt thumbs down

Haha oddsen för att Göte ska kommentera ang. flintapinnar i en tråd som denna är så skrämmande försvinnande låga.

och se, pengarna tillbaka idag igen!

Täby
Här sen Apr 2006

Re: Corvette ZR1: 7.38

PeterF skrev:
Sport Auto Supertest. Samma tid som Nissan GT-R!

Härligt att det inte bara är Nissan som fuskat (Hjälten Jim Mero har ju tidigare kört ZR1an på 7.26)

Hockenheim: 1.09.7

Riktigt grym tid på Hockenheim oxå! thumbs up

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Klart Vetten ska ha en modern växellåda. Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt dyker upp en så'n inom en inte allt för avlägsen framtid. En CDK...Typ. Eller CDC på engelska.

Här sen Jun 2009

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Klart Vetten ska ha en modern växellåda. Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt dyker upp en så'n inom en inte allt för avlägsen framtid. En CDK...Typ. Eller CDC på engelska.

Enda anledningen att jag skulle förvånas över det är väl att ZR1 har bladfjädring och stötstänger. Det känns lite stenålder, men tydligen funkar det bra. thumbs up

Västkusten
Här sen Okt 2007

Nu råkar den ju inte ha bladfjädrar.

Lund
Här sen Feb 2003

PeterF skrev:
Härligt att det inte bara är Nissan som fuskat

En objektiv undran bara; om nu Mero kört den på 7.26 och Sport Auto kört 7.38 antar jag att båda tiderna klassas som officiella? Har Sport Auto generellt "slöa" förare, dvs att Porschar, Paganis, Nissan, Königseggar och andra bilar generellt är slöare i deras tester?
Eller räknas 12 sekunder till felmarginal vad gäller väder, temperator, luftfuktighet etc?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Fastlane skrev:

Var hittade du den uppgiften? Nyfiken. Vad jag har läst så har den samma hjulupphängningar som sina modellsyskon. F.ö. en väldigt lyckad teknisk lösning.

Edit: Den har bladfjädrar som sina syskon.
http://www.autoblog.com/gallery/detroit-2008-corvette-zr1-chassis-disp . . . .

Här sen Jun 2009

Jag har inget emot bladfjädringen i ZR-1, men kombinationen bladfjädring, stötstänger och flintapinne passar ju både till ZR-1 och valfri amerikan på 60-talet... Men visst funkar det.

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Sannolikt kommer väl nästa vette med paddellåda och andra nymodigheter. Skulle inte förvåna mig om det blir en retroversion vad gäller utseendet dock, med tanke på vad resten av jänketillverkarna håller på med för närvarande.
Vad gäller utseende, finns det dock andra forum att diskutera sånt på

AxelT skrev:
Men visst funkar det.

Huvudsaken är väl att den är snabb? Sen om den har trehundraventilsteknik och fjorton kolvar per cylinder kvittar väl egentligen?
Japsen är ju raka motsatsen vad gäller teknik - en våt dröm för konstruktören helt enkelt.
om man är snabb med flintabil eller med rymdraket kvittar väl egentligen?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Fastlane skrev:

Var hittade du den uppgiften? Nyfiken. Vad jag har läst så har den samma hjulupphängningar som sina modellsyskon. F.ö. en väldigt lyckad teknisk lösning.

Edit: Den har bladfjädrar som sina syskon.

okey minns bara att det sades vid lanseringen att de gått ifrån bladfjädrar, jag är dock så pass ointresserad av amerikanska bilar att jag säkert kommit ihåg fel.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

AxelT skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Haha oddsen för att Göte ska kommentera ang. flintapinnar i en tråd som denna är så skrämmande försvinnande låga.

och se, pengarna tillbaka idag igen!

Ha,ha och anledningen till min kommentar var just bara för att se om den gav resultat. Vilket den gjorde, oddsen att du eller annan(förväntat mig porsche knutte skulle kommentera) skulle komma med just den kommentar du gjorde var ju given

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är väl inte bara i trådar som denna som det finns gott om lågoddssvar.
Ibland funderar jag lite på om det inte skulle gå att scripta en autotrådgenererare med ett tiotal konton och ingen skulle märka nåt

Men man kunde ju ställa en "bandspelare" med slinga vid många kaffeautomater också, så standardsvaren i trådarna fyller nog sin funktion.

Att vetten är rask är ingen nyhet, men det blir ju bättre när den benchmarkas på någorlunda samma vis.
Att de kör med gammaldags låda gör ju att det går att fläska på med vridmoment utan att behövs bry sig om nymodiga lösningars driftproblem. Att ha leksaken på verkstan när lekhumöret bubblar upp är väl ingen höjdare?

Rå brutal och ren känsla är ju varumärkestroget (Vipern ska väl vara snäppet råare iofs), och det går ju fort ändå.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Anders Jeppsson skrev:
En objektiv undran bara; om nu Mero kört den på 7.26 och Sport Auto kört 7.38 antar jag att båda tiderna klassas som officiella? Har Sport Auto generellt "slöa" förare, dvs att Porschar, Paganis, Nissan, Königseggar och andra bilar generellt är slöare i deras tester?
Eller räknas 12 sekunder till felmarginal vad gäller väder, temperator, luftfuktighet etc?

Jag skulle vilja säga att 12 sekunders skillnad är väldigt lite i sammanhanget. Horst von Saurma på Sport Auto kör bilen ett par varv och sedan sätter en tid. Mero och Suzuki har säkert kör 500 varv i bilarna och även varit med och utvecklat bilarna, dessutom är det ju faktiskt tal om fd. proffs. Hvs är en mycket snabb journalist ingen fd. Formel 1 förare, att han "bara" är 12 sekunder långsammare är i min värld grymt imponerande. Han tappar alltså lite drygt en halv sekund per kilometer! Bland de snabba hobbyförare som bla finns här och kör mycket på ringen finns det ingen som loggar tider som matchar Horst, är man där emot 12 sekunder ifrån hans tider är man ruskigt snabb! thumbs up

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Personligen är jag helt övertygad om att det inte handlar om varumärkes vård(varumärkestroget) gällande att ZR1 ej har en riktig låda, de är bara lite efter på denna punkt likt fåtalet andra. De är bara en tidsfråga gällande dessa bilar innan det kommer. Snart har alla bilar riktig låda och de som då vill ha en råbarkad riktig känsla får kanske nöja sig med att köra historisk racing eller youngtimer på ringen

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Personligen är jag helt övertygad om att det inte handlar om varumärkes vård(varumärkestroget) gällande att ZR1 ej har en riktig låda, de är bara lite efter på denna punkt likt fåtalet andra.
Är man lite efter tekniskt kan man kalla det "känsla" eller "varumärkesvård", alternativ hävdar man att man inte behöver fläska på teknik eftersom det går fort nog ändå
"Vad ska du med teknik, när det rör sig i ditt underliv?..."

Får bara tiden verka lite så kommer nog fler och fler lösningar på samma problem att provas ut och riktigt momenttåliga versioner kommer fram. Testningen sker ju i simuleringar och hos de första kunderna, tester av tillverkaren är ju aldrig tillräckliga (Porsche kanske fiser runt med PDK själva i ett tiotal år innan den släpps till GT2-kunder iofs).

Med elmotor behövs ingen växellåda (om man ska sikta lite längre framåt)...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Personligen är jag helt övertygad om att det inte handlar om varumärkes vård(varumärkestroget) gällande att ZR1 ej har en riktig låda, de är bara lite efter på denna punkt likt fåtalet andra.
Så är det sannolikt.
Jag blev lite förvånad över att de faktiskt har kompositbromsskivor på ZR1an. Det tyckte jag var hightech

Men ja, sannolikt blir nog nästa version, C7, med blippblipplåda. Hoppas den är enkel att hacka för eftermarknaden.
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Incar med Jan Magnussen i en ZR1'a på Touristenfahrten:
http://www.youtube.com/watch?v=8zbv9Zbv850

Hyffsad pace..

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Made skrev:
Incar med Jan Magnussen i en ZR1'a på Touristenfahrten:
http://www.youtube.com/watch?v=8zbv9Zbv850

Hyffsad pace..

Den såg ut att gå fint
Synd att kameran inte fixade karusellen men en uppskattning gav iaf en BTG på 7.20-7.25 det är ju helt okej med tanke lite omkörningar

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Anders Jeppsson skrev:

Har Sport Auto generellt "slöa" förare, dvs att Porschar, Paganis, Nissan, Königseggar och andra bilar generellt är slöare i deras tester?

Säger snarare tvärtom. Precis som vi sagt hela tiden i Nissan-tråden. Det är imponerande av Horst (Sport Auto) lyckas på 2-3 varv (där målsättningen inte är att ta ut 100% av bilen) "bara" tappa 12 sek jämfört med ett fullblodsproffs som utvecklat bilen. Horst är helt enkelt en sjukt duktigt chaufför.
Citera
Nürburgring
1, 2   >>
3408 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande