Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 126 med Yamaha R1 [Påbörjat "nya" buren]
<<   1, 2, 3   >>
22917 besök totalt
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Re:

Justus skrev:
Kul bygge!

Du råkar inte ha orginalmotorn och växellådan liggande?
Skulle behöva nåt att stoppa i min 500:a medans jag renoverar orginalet.

mvh Justus


Nej tyvärr det vart sålt här för några månader sen! Skicka hela motorpaketet för 1000kr, såg ut som nytt och hade bara rullat 5000mil!

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Re:

JonR skrev:
Justus skrev:
Kul bygge!

Du råkar inte ha orginalmotorn och växellådan liggande?
Skulle behöva nåt att stoppa i min 500:a medans jag renoverar orginalet.

mvh Justus


Nej tyvärr det vart sålt här för några månader sen! Skicka hela motorpaketet för 1000kr, såg ut som nytt och hade bara rullat 5000mil!


ok, trist. Hade köpt det på stört.

//Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Idag har man vägt in bilen, måttat, tittat, funderat och grejat lite med bakvagnen! Lite klokare har man blivit men inte så mycket praktiskt som har hänt! Tog några bilder iaf!





Svarvade iording 2st bussningar lite snabbt!







_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 527



såg på första bilden att den har pl skyltar, har du tagit in och reggat den i sverige?
har kontakter som kan ta hem en, (har ju haft två innan) och din tråd hjälper till att hålla suget uppe.

_________________
peter johansson
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Re:

p. johansson skrev:
såg på första bilden att den har pl skyltar, har du tagit in och reggat den i sverige?
har kontakter som kan ta hem en, (har ju haft två innan) och din tråd hjälper till att hålla suget uppe.


Hej! jag köpte den av "daniel", en polack som åker o hämtar bilar från polen! Det är han som säljer 90% av alla polska fiat 126or som kommer o går på blocket!

Jag skulle kunna vara intresserad av en kaross men då ska den vara i nyskick! tom eller rullande är vilket som, papper eller ej! Vad bra att man kan ge lite inspiration!

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Jaha ännu en dag avklarad i garaget(egentligen en halvdag men men)

Lyckades hitta några riktigt stumma bussningar från nån volvo som jag bestämde mig för att ha till länkarmarna! Skulle sedan hitta nåt rör som passade hyffsat utanpå dessa bussningar men icke! Så det fick bli att svarva från helgjuten 40mm stav! Tog sin lilla tid men blev bra till slut!

Vad tycks om mina länkarmsinfästningar?(observera att dom ska snyggas till) Det är 3mm gods, det ska väl hålla? ccmåttet mellan bussningarna är 200mm räcker det för att göra det stadigt eller ska man satsa på mer?

MVH/Jon






_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Jaha idag har man rivit ner bakramen och byggt om den,(gör om, gör rätt!) Jag tyckte lutningen på bärarmarna skulle bli för mycket så jag bestämde mig för att flytta ner "rambenen", detta ger mig också möjlighet att ha diffhuset längre ner så det kommer bli kalasbra! hoppas jag... Sen har jag petat med lite annat också.. så med lite tur så har man två stycken bärarmar imorgon!

MVH/Jon












_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Rent spontant skulle jag vilja ha bredare mellan infästningarna till bärarmen. Jämför med exempelvis en Locost (gärna med chassi för delad bakvagn då).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Rent spontant skulle jag vilja ha bredare mellan infästningarna till bärarmen. Jämför med exempelvis en Locost (gärna med chassi för delad bakvagn då).

/Gustaf


okej! Så som det är nu så är det ca 200mm cc mått mellan infästningarna.. bärarmarna är cirka 300mm långa.. Men man kanske ska satsa på lite längre emellan nu när det ändå blir omgjort allt det där!

Öka på 50-100mm kanske på bredden mellan infästningarna kanske?

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Ännu en dag i garaget avklarad! och inga bärarmar idag heller, har fått tips om att läsa på lite bättre om geometrierna i hjulupphängningar, och det känns väl kanske inte helt obefogat! och så får det bli! Så kanske det blir i närheten av rätt iaf!

Har börjat helsvetsa här och där istället, istort sett allt jag byggt än så länge är ju bara punktat eller halvsvetsat så det är några skarvar som ska svetsas! Har även byggt om ett motorfäste idag och börjat med golvfästena för huvudbågen! om ni som läser ser nåt som ni tycker är galet så hojta gärna till! Är öppen för alla tips!




Är lite kluven angånde det nedre staget på motorfästet, vilket som blir starkast, ska man ha så som det ser ut eller ska man ha som det röda som jag ritat? Kan tyvärr inte ha den nedre fästpunkten längre bak då risken är att andra grejor kommer i vägen!





_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Som den röda som du ritat in blir starkast. Då möts krafterna från rören i samma punkt och de böjande lasterna i profilerna "försvinner"... thumbs up

EDIT:

Du kan inte flytta ner det vänstra sneda röret så att det träffar det andra sneda röret i samma punkt på den grova profilen i botten (så det står mer vertikalt). Eller det krockar med kopplingskåpan då kanske??


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Jaha nu har det hänt lite i garaget, bästa sättet att tillbringa en lördagkväll!





Min fina jigg!








Så här är det tänk att buren/rörramen ska se bli!


Årsmodell -99 och 5500mil på mätarn.. sparklådor helt slut?!? Nu är dom lagade iaf!

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Jaha nu har man pillat dit några rör idag... behöver lite råd från nån som är lite mer påläst än vad jag är!

Vet inte hur jag ska göra det bästa "avslutet" på buren... (bakåtsträvorna)

Några förslag jag har funderat på...







och så kommer lite andra bilder också så man ser helheten!










_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det där röret från Huvudbåge/tak som går till röret längst bak som du funderar över..

Som det ser ut i din bil nu så skulle jag hellre ha dragit det till stötdämparfästet, sen dragit ett rör därifrån till där huvudbågen möter golvet.

Det kanske går att göra nån "knytpunkt" framför stötdämparfästet...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Går det inte att dra det hit ner ?

Eller om du drar fram strävan lite ?

På en tävlingsbil ska man inte dra det längre bak än hjulcentrum.....men samtidigt står det att stöttan ska luta minst 30 grader. Det blir nog svårt att få till...eller ?

Jag tycker ramen är väl grov länst bak. Men brukar vilja ha lite deformations-zon.
Snurrar du nu....och backar in i något....kommer du att kröka hela bilen.
Sedan är det farligt med stumma smällar, för kroppen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Gustav Sundberg skrev:
Det där röret från Huvudbåge/tak som går till röret längst bak som du funderar över..

Som det ser ut i din bil nu så skulle jag hellre ha dragit det till stötdämparfästet, sen dragit ett rör därifrån till där huvudbågen möter golvet.

Det kanske går att göra nån "knytpunkt" framför stötdämparfästet...


Ja...något sånt här är nog ännu bättre.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Så här, någonting...skulle jag vilja se det.

och mycker klenare ram bakåt, som bara håller karossen.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Håller med . Flytta den bakre knutpunkten till fjäderbenstornen
Jag tycker också du borde göra något åt rören där bärarmarna sitter så de sitter styvt ihop med varandra
"V":na behöver också rör så de blir trianglar.
Tänk på varje skarv som en kulled och vad som händer när det trycker och drar i bärarmsfästen, fjäderefästen, motor osv

Se inte mina förslag nedan som fullständiga, de är bara idéer




_________________
Johan Lekås
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
Hej! okej ja då var en hel dags arbete åt pipan! Jag som tyckte det blev så stiligt och stadigt! hehe Men är det fel så är det!
Så det är bara o göra om o göra rätt! Jag ska alltså ta bort den strävan som bakåtsträvorna sitter i helt och hållet?

Nån som har förslag på en bra fjäderbeninfästning som innehåller fästen för alla rör om man ska göra som denna bild visar?

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151


Trådstartare
om man kunde göra på detta sätt så vore det ju kanon för min del.. alltså låta allt vara kvar men flytta bakåtsträvan nedre punkt till fjäderbenet istället och sedan ett stag rakt över och kanske nån mer förstärkning.. Då kan jag ju bygga vidare på min grund idé med fjäderbensinfästningen...

Blir det verkligen för stadigt? Dessa bilar orginal har ju inget krockskydd överhuvudtaget så "lite" extra kanske inte skadar?



MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

JonR skrev:
om man kunde göra på detta sätt så vore det ju kanon för min del..


Du kan inte pruta bort trianguleringarna.

Att jag inte vill ha den för stum vid en kolision....är dels att det blir sånna fruktansvärda skador på bilen.
Den kommer inte att gå att rikta.
Men det vktigaste....är att organen i kroppen slits loss, vid en stum kolision.

Johan Lekås skrev:




Titta och lär..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 126 med Yamaha R1 [Påbörjat "nya" buren]
<<   1, 2, 3   >>
22917 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande