Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 22917 besök totalt |
Re:
Nej tyvärr det vart sålt här för några månader sen! Skicka hela motorpaketet för 1000kr, såg ut som nytt och hade bara rullat 5000mil! ![]() |
||||
Re:
ok, trist. Hade köpt det på stört. //Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Idag har man vägt in bilen, måttat, tittat, funderat och grejat lite med bakvagnen! Lite klokare har man blivit men inte så mycket praktiskt som har hänt! Tog några bilder iaf!
![]() ![]() Svarvade iording 2st bussningar lite snabbt! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
Hej! jag köpte den av "daniel", en polack som åker o hämtar bilar från polen! Det är han som säljer 90% av alla polska fiat 126or som kommer o går på blocket! Jag skulle kunna vara intresserad av en kaross men då ska den vara i nyskick! tom eller rullande är vilket som, papper eller ej! Vad bra att man kan ge lite inspiration! ![]() MVH/Jon |
||||
Jaha ännu en dag avklarad i garaget(egentligen en halvdag men men)
Lyckades hitta några riktigt stumma bussningar från nån volvo som jag bestämde mig för att ha till länkarmarna! Skulle sedan hitta nåt rör som passade hyffsat utanpå dessa bussningar men icke! Så det fick bli att svarva från helgjuten 40mm stav! Tog sin lilla tid men blev bra till slut! Vad tycks om mina länkarmsinfästningar?(observera att dom ska snyggas till) Det är 3mm gods, det ska väl hålla? ccmåttet mellan bussningarna är 200mm räcker det för att göra det stadigt eller ska man satsa på mer? MVH/Jon ![]() ![]() ![]() |
||||
Jaha idag har man rivit ner bakramen och byggt om den,(gör om, gör rätt!) Jag tyckte lutningen på bärarmarna skulle bli för mycket så jag bestämde mig för att flytta ner "rambenen", detta ger mig också möjlighet att ha diffhuset längre ner så det kommer bli kalasbra! hoppas jag... Sen har jag petat med lite annat också.. så med lite tur så har man två stycken bärarmar imorgon!
![]() MVH/Jon ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Rent spontant skulle jag vilja ha bredare mellan infästningarna till bärarmen. Jämför med exempelvis en Locost (gärna med chassi för delad bakvagn då).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
okej! Så som det är nu så är det ca 200mm cc mått mellan infästningarna.. bärarmarna är cirka 300mm långa.. Men man kanske ska satsa på lite längre emellan nu när det ändå blir omgjort allt det där! Öka på 50-100mm kanske på bredden mellan infästningarna kanske? MVH/Jon |
||||
Ännu en dag i garaget avklarad! och inga bärarmar idag heller, har fått tips om att läsa på lite bättre om geometrierna i hjulupphängningar, och det känns väl kanske inte helt obefogat!
![]() Har börjat helsvetsa här och där istället, istort sett allt jag byggt än så länge är ju bara punktat eller halvsvetsat så det är några skarvar som ska svetsas! Har även byggt om ett motorfäste idag och börjat med golvfästena för huvudbågen! om ni som läser ser nåt som ni tycker är galet så hojta gärna till! Är öppen för alla tips! ![]() ![]() Är lite kluven angånde det nedre staget på motorfästet, vilket som blir starkast, ska man ha så som det ser ut eller ska man ha som det röda som jag ritat? Kan tyvärr inte ha den nedre fästpunkten längre bak då risken är att andra grejor kommer i vägen! ![]() ![]() ![]() |
||||
Som den röda som du ritat in blir starkast. Då möts krafterna från rören i samma punkt och de böjande lasterna i profilerna "försvinner"...
![]() EDIT: Du kan inte flytta ner det vänstra sneda röret så att det träffar det andra sneda röret i samma punkt på den grova profilen i botten (så det står mer vertikalt). Eller det krockar med kopplingskåpan då kanske?? ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Jaha nu har det hänt lite i garaget, bästa sättet att tillbringa en lördagkväll!
![]() ![]() ![]() Min fina jigg! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så här är det tänk att buren/rörramen ska se bli! ![]() Årsmodell -99 och 5500mil på mätarn.. sparklådor helt slut?!? Nu är dom lagade iaf! ![]() ![]() |
||||
Jaha nu har man pillat dit några rör idag... behöver lite råd från nån som är lite mer påläst än vad jag är!
![]() Vet inte hur jag ska göra det bästa "avslutet" på buren... (bakåtsträvorna) Några förslag jag har funderat på... ![]() ![]() ![]() och så kommer lite andra bilder också så man ser helheten! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Det där röret från Huvudbåge/tak som går till röret längst bak som du funderar över..
Som det ser ut i din bil nu så skulle jag hellre ha dragit det till stötdämparfästet, sen dragit ett rör därifrån till där huvudbågen möter golvet. Det kanske går att göra nån "knytpunkt" framför stötdämparfästet... |
||||
Går det inte att dra det hit ner ?
![]() Eller om du drar fram strävan lite ? På en tävlingsbil ska man inte dra det längre bak än hjulcentrum.....men samtidigt står det att stöttan ska luta minst 30 grader. Det blir nog svårt att få till...eller ? Jag tycker ramen är väl grov länst bak. Men brukar vilja ha lite deformations-zon. Snurrar du nu....och backar in i något....kommer du att kröka hela bilen. Sedan är det farligt med stumma smällar, för kroppen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Ja...något sånt här är nog ännu bättre. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Så här, någonting...skulle jag vilja se det.
och mycker klenare ram bakåt, som bara håller karossen. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Håller med . Flytta den bakre knutpunkten till fjäderbenstornen
Jag tycker också du borde göra något åt rören där bärarmarna sitter så de sitter styvt ihop med varandra "V":na behöver också rör så de blir trianglar. Tänk på varje skarv som en kulled och vad som händer när det trycker och drar i bärarmsfästen, fjäderefästen, motor osv Se inte mina förslag nedan som fullständiga, de är bara idéer ![]() ![]() _________________ Johan Lekås |
||||
Hej! okej ja då var en hel dags arbete åt pipan!
![]() Så det är bara o göra om o göra rätt! Jag ska alltså ta bort den strävan som bakåtsträvorna sitter i helt och hållet? Nån som har förslag på en bra fjäderbeninfästning som innehåller fästen för alla rör om man ska göra som denna bild visar? ![]() |
||||
om man kunde göra på detta sätt så vore det ju kanon för min del.. alltså låta allt vara kvar men flytta bakåtsträvan nedre punkt till fjäderbenet istället och sedan ett stag rakt över och kanske nån mer förstärkning.. Då kan jag ju bygga vidare på min grund idé med fjäderbensinfästningen...
Blir det verkligen för stadigt? Dessa bilar orginal har ju inget krockskydd överhuvudtaget så "lite" extra kanske inte skadar? ![]() ![]() MVH/Jon |
||||
Re:
Du kan inte pruta bort trianguleringarna. Att jag inte vill ha den för stum vid en kolision....är dels att det blir sånna fruktansvärda skador på bilen. Den kommer inte att gå att rikta. Men det vktigaste....är att organen i kroppen slits loss, vid en stum kolision.
Titta och lär.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 22917 besök totalt |