| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på vilken typ av länkarm som är hållbarast!
|
8981 besök totalt |
|
Re:
En synpunkt så god som någon.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
|
Här har det diskuterats!
Tackar så mycket för tipset om att få topplagringen på rätt ställe! Det hade blivit min nästa fråga, har funderat på det en hel del gånger på detta och då har det innefattad vägning av bilen, nertyngning av dämparn med rätt antal kilon på osv osv osv ja snurrat en hel del kan man säga! Så det är alltså en "grovjustering" av det hela kan man säga som ni föreslagit? Sen har jag ju 120mm att gå på som kan justeras på coilovern om det skulle bli helt galet!
Vill påminna alla om att jag INTE kommer jaga porschar på Nurburgring! Så dom allra mest avancerade teknikerna för att bygga väghållning kommer jag inte använda mig av!
Tack för all hjälp! |
||||
|
Tryck ihop dämparen med 1/3 och hitta ett sätta för den att stanna kvar där så har du nog ett bra utgångsläge att måtta efter. Tänk oxå på att konstruera bärarmen så den lutar nedåt mot hjulet så du får mer negativ camber vid infjädring än tvärt om.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
|
Re:
Ska den luta neråt från infästningen vid ramen jämfört infästningen vid spindeln när bilen står i normalläge på fjädringen? Det kommer den att bli, tror inte ens att bäramren kommer bli lodrät ens med fjädringen i botten! MVH/Jon |
||||
|
Den ska inte luta nedåt särskilt mycket. När fjädringen är i botten ska den idealistkt vara horisontell. Är den lodrät har du redan vält och det är dags att skaffa burk-slav!!
Lutar bärarmen nedåt för mycket vid ride-height så får du oxå mer spårviddsförändring. Den bästa kompromissen mellan rätt negativ camber-gain & spårviddsförändringar får du nog med så länga bärarmar som möjligt. Sedan frå du se vad du får plats med och vad som praktiskt blir lösbart med toe-staget osv.
||||
|
Re:
Haha oj! Vart lite knasigt där! Menade ju vågrät och INTE lodrät! Nu har det blivit för många skrivfel av mig här och det gör ju inte saken enklare för alla som ska svara!
Bärarmarna kommer bli runt 30cm långa, det är vad som max går att göra! Länkarmen kommer bli i stort sett vågrät när fjädringen är i botten så jag tror det kommer bli rättså bra! Men det visar sig ju senare med facit i hand! Kolla min projekttråd så får du/ni se hur jag hade tänkt att det skulle bli! MVH/Jon |
||||
|
Re:
om du tycker att en dämpare som gått 30' mil har acceptabla prestanda; då kan du använda elastiska topplagringar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på vilken typ av länkarm som är hållbarast!
|
8981 besök totalt |