Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vart kan man köpa rör av kalite DIN 2391 NBK
9676 besök totalt
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare

vart kan man köpa rör din 2391 nbk till bygge av bärarmar? gärna någon sida på internet som man kan beställa ifrån. och vad ska man ha för kvalitet på plåt till rören? kan få tag i borstål. funkar det bra att svetsa tillsammans med röret DIN 2391 NBK?

tacksam för svar

Västerås
Här sen Sep 2004

Hydroscand säljer sömlösa kalldragna hydraulrör enligt normen 2391 NBK

http://www.hydroscand.se/web/Lulea.aspx

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ska man vara petig (och ibland ska man det) så är DIN 2391 inte en kvalitet utan en standard för formen på rören (runda och raka, typ). Stålkvaliteten heter med modernt språk till exempel St 37.4, vilket råkar vara det som Hydroscands hydraulrör "1900" normalt sett håller.

/Gustaf

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Är inte hydraulrör för klena att bygga bärarmar i? Vi använder dem mycket i jobbet o de är ju ganska mjuka för att kunna bockas med fina radier... De uppfyller ju tex inte kraven på sträckgräns om man vill bygga en bur vill jag minnas.

Västerås
Här sen Sep 2004

Yes det är St 37.4 som är kvaliteten
Några fler siffror

Sträckgräns min 235 N/mm2
Brottgräns 340-480 N/mm2 beroende på dimension

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

st37 är inte det ersatt med s235J eller liknande? St är väl tysk standard och vi följer väl europeisk standard numer? st52 har jag för mig heter s355j...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tord har säkert (eller kanske i alla fall) rätt om vad som är moderna normer ;-)

Hydraulrör brukar fungera bra att bygga bärarmar av, hellre mjuka rör som defomeras än hårda som går tvärt av. Åtminstone för gatbruk.

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Tord skrev:
st37 är inte det ersatt med s235J eller liknande? St är väl tysk standard och vi följer väl europeisk standard numer? st52 har jag för mig heter s355j...

S235 och 355 är det som jag brukar använda i jobbet. ST har jag faktiskt inte stött på innan jag tok kontakt med SFRo...
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

Vi har 2 leverantörer och bägge är tyska så vi har alltid haft St37.4 som standard

countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Ska man vara petig (och ibland ska man det) så är DIN 2391 inte en kvalitet utan en standard för formen på rören (runda och raka, typ). Stålkvaliteten heter med modernt språk till exempel St 37.4, vilket råkar vara det som Hydroscands hydraulrör "1900" normalt sett håller.

/Gustaf

okej! är inte så där haj på kvalite, men då förstår jag, så det funkar fint med hydraulrör? kan få tag i boronstål som stötfångare och liknade görs av. och undrar om det funkar bra att svetsa ihop med hydraulrören, eller ska man ha vanligt plattjärn?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det funkar bra med rätt hydraulrör ;-) Se till att få uppgift om stålkvalitet (så det går att spåra sträckgräns, brottgräns och förlängning till brott) eftersom man kan få även hydraulrör i olika kvaliteter.

Plåtbitarna man svetsar dit bör ha egenskaper som är så lika röret som möjligt, normalt sett. Alltså hellre lite mjukare än hårt.

Jag skulle använda "vanligt plattjärn", men se till att du kan få spec på materialdata där också.

/Gustaf

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det funkar bra med rätt hydraulrör ;-) Se till att få uppgift om stålkvalitet (så det går att spåra sträckgräns, brottgräns och förlängning till brott) eftersom man kan få även hydraulrör i olika kvaliteter.

Plåtbitarna man svetsar dit bör ha egenskaper som är så lika röret som möjligt, normalt sett. Alltså hellre lite mjukare än hårt.

Jag skulle använda "vanligt plattjärn", men se till att du kan få spec på materialdata där också.

/Gustaf

ja okej! ska se till att få det när jag köper det. så du menar att man även måste ha materialspec. till vanligt plattjärn också?. har det liggandes i massor men har inget spec till det, så med andra ord måste jag gå och köpa vanligt plattjärn för att få specet på papper. lite långsökt känns det som, men är det bara i hjulupphängningar man måste ha spec på? hela ramen i min bil är gjord i fyrkantsrör och har ingen spec på det. vad händer då på bes.???????????

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är ju en säkerhetsfråga...

Ska bilen SFRo-besiktas, räkna med att materialintyg på bärarmar och ram kommer att efterfrågas. Prata med "din" besiktningsman om du har problem med att få fram intyg/spec på alla delar.

/Gustaf

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det är ju en säkerhetsfråga...

Ska bilen SFRo-besiktas, räkna med att materialintyg på bärarmar och ram kommer att efterfrågas. Prata med "din" besiktningsman om du har problem med att få fram intyg/spec på alla delar.

/Gustaf

ja den ska sfro-bes. självklart man vill ju själv göra det så hållbart och säkert som möjligt, man gör det ju hellre lite stadigare fast det blir tyngre. det är ju jag som sitter bakom ratten. men menar mitt bygge är ju börjat bygga på 90-talet och har inte fått med nått spec på ramen som är gjord i fyrkantsrör när jag köpte den, menar att om jag inte har spec på ramen så är det bara att köra allt till skroten??? och få några hundralappar för det???

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, så kan du göra....

;-)

Eller så gör du som jag sa, prata med din SFRo-besiktningsman om saken. Ramen brukar man kunna lösa materialfrågan på.

/Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

countach skrev:
...har inte fått med nått spec på ramen...

Tibnor har materieldata på sin hemsida.
Din ram är byggd med enbart Tibnor-matriel.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

countach skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

ja okej! ska se till att få det när jag köper det. så du menar att man även måste ha materialspec. till vanligt plattjärn också?. har det liggandes i massor men har inget spec till det, så med andra ord måste jag gå och köpa vanligt plattjärn för att få specet på papper. lite långsökt känns det som, men är det bara i hjulupphängningar man måste ha spec på? hela ramen i min bil är gjord i fyrkantsrör och har ingen spec på det. vad händer då på bes.???????????

Plattjärn och vilkeljärn är väl inget som har i en bil att göra.

Klipp det du behöver ur plåt istället.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
countach skrev:

okej! men hur vet du det?

Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

[quote="therealpinto"]Ja, så kan du göra....

;-)

Eller så gör du som jag sa, prata med din SFRo-besiktningsman om saken. Ramen brukar man kunna lösa materialfrågan på.

/Gustaf[/quote

ja ska prata med han löser sig säkert... men tack för infot. Om material, då vet jag vad jag ska handla för kvalite.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

countach skrev:
ice skrev:
countach skrev:

okej! men hur vet du det?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
9676 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande