Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vad välja för däck på regnigt ringen.
1514 besök totalt
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag skall köra trackday 22:a oktober på ringen, och jag undrar vad jag skall välja för däck.

Kör mini cooper s och jag har 888 som jag kört på en del i sommar men aldrig i blöta. Däcken är i väldigt bra skick.
Alternativet är mini original pirelli runflats som jag iofs tycker har hyggligt grepp i blöta, dock lite mer slitna men jag har kört med dem på ringen i regn och de känns ok.

Den egentliga frågan är alltså: Hur bra är våtgreppet på nästan nya Toyo R888?

Jag resonerar som så, att om våtgreppet är dåligt vid mycket vatten så avstår jag om det ösregnar. Om det däremot duggar lite så kör jag med dem, banan lär ju iallafall ha sina torra ställen.

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Våtgreppet i R888 är väldigt bra när de inte är allt för slitna, kör med lite högre tryck än du brukar bara (typ +0,3bar eller liknande) så du får temp. Du kommer bli förvånad över hur pass bra de är, undvik stående vatten bara det gillar dom inte lika bra, men vilka däck gör det.

Dvs du kan köra dina R888 i ösregn utan att vara orolig.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Men se upp då ringen kan vara sjukt halt på sina ställen oavsett vad du kör för däck..
Körde på ett VÄLDIGT blött ringen för ett antal veckor sedan och det var sjukligt halt på några ställen, då körde jag med relativt breda gatdäck.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Är inte "vanliga" gatdäck att föredra när det är blött?

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Erfarenheter från vår CliOSport:
Upprepar vad Mårten skriver med lite reservation för ösregen. Med lite högre tryck än normalt har 888'orna förvånansvärt bra grepp på blöt asfalt, så länge det inte är fråga om stående vatten i pölar. I ösregn planar de tidigare än gatdäcken, men som sagt så länge de har kontakt med underlaget greppar det hyggligt.
Nu är det ju några år sedan jag körde på Ringen i ösregn, men jag tycker också att Ringen är sjukt hal och lynnig när det är blött. Redan i Hatzenbach brukar man sätta hjärtat i halsgropen...

Rice and shine
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Erfarenheter från vår CliOSport:
Upprepar vad Mårten skriver med lite reservation för ösregen. Med lite högre tryck än normalt har 888'orna förvånansvärt bra grepp på blöt asfalt, så länge det inte är fråga om stående vatten i pölar. I ösregn planar de tidigare än gatdäcken, men som sagt så länge de har kontakt med underlaget greppar det hyggligt.
Nu är det ju några år sedan jag körde på Ringen i ösregn, men jag tycker också att Ringen är sjukt hal och lynnig när det är blött. Redan i Hatzenbach brukar man sätta hjärtat i halsgropen...

Just Hatzenbach är som Lars Falk säger ett av dom lurigare partierna, sen så samlas det en hel del vatten på sina ställen då banan inte är helt jämn och med lite för mkt fart lär det bli spännande.. Nu är jag en av dom som lite snällt sagt avskyr att köra fort i regn så jag är kansle lite partisk eller vad man nu säger...

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004

Trådstartare
ok, då har jag lite torrare på fötterna thumbs up blir förmodligen r-däcken så länge det inte regnar hinkar med vatten sen kan jag ju faktiskt försöka få med mig nån följebil med originalsulorna (vilket man kanske skulle ha ändå)

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

johan sjöström skrev:
Nu är jag en av dom som lite snällt sagt avskyr att köra fort i regn så jag är kansle lite partisk eller vad man nu säger...

Jag jag är en av dom som älskar att köra i regn så jag kanske är partisk åt det hållet Du behöver iaf inte vara orolig bara för att det är blött, känn på det lite så märker du ju hur de beteer sig.

HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Dunlop Direzza 2 alla dagar i veckan!! Sjuuuuuuuukt bra i regn!!

Nürburgring
1514 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande