Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6 besök senaste veckan (4033 totalt) |
Det stämmer det du skriver och McLarens original färg är orange. Orsak till att de valde silver är att motorleverantören Mercedes-Benz har silver som sin racingfärg och egentligen alla tyska F1-bilar (innan reklam kom på bilarna). Dessutom är West Light paketen även silverfärgade. England har grön som sin racingfärg och därav var Lotus gröna fram till 1969 och Italien har röd som sin racingfärg medan Frankrike har blått därav Ligierbilarna och sedermera Prostbilarna som senare gick i konkurs. Lotus har haft många världsmästare i sin gröna bil där Jim Clark får anses som den störste. Lotus återgick till sin ursprungliga gröna färg 1991 fram till konkurrsen 1995. Nu saknas bara att Auto Union (Audi) ska göra comeback på racingbanan och sopa banan mot sin konkurrenter som innan WW2. ![]() _________________ Predrag Antic ![]() Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R |
||
Mig veterligen har aldrig tyska F1-bilar varit vita. Bådera Mercedes-Benz och Auto Union var silver då de tävlade under sitt lands färger. Fast BMW:s racing färger är ljusblå/mörkblå/röd med vit bakgrund.
![]() _________________ Bogdan Antic ![]() |
||
Jomän var det vit en gång i tiden. Men en vacker dag körde dom plåtrent (aliminumrent alltså
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Du tänker på M, BMW har alltid tävlat i vitt, ibland med M-färgerna, ibland utan. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
|
||
_________________ ![]() |
||
BMW:s tävlingsfärg är vit men inte Tysklands som är silver. Fast BMW tävlade ju även med gröna bilar i Benetton-BMW 1985-1987. Fast Brabham-BMW var vita från 1984-1987 med BMW:s motorer. Audis Le Mans bilar var silverfärgade under de 3 år på raken som de vann. Däremot är även Porsches tävlingsbilar även de vita. Fast nationsfärgen för racing är silver som Mercedes & Auto Union har (hade) både före och efter andra världskriget.
Mercedes Benz W 196 ![]() MERCEDES BENZ W196 Motor: 8 cilindros en linea Diámetro y Carrera: 76x68.8mm Cilindrada: 2496 cc Potencia: 298 HP a 8700 RPM Rel. de compresion: 9.1:1 Distribucion: Desmodromica, con doble árbol de leva a la cabeza por grupo de cuatro cilindros Alimentacion: Inyeccion Bosh Velocidades: 5 de avance y 1 de retroceso Embrague: Monodisco seco Chasis: Tubular Frenos: A tambor en las cuatro ruedas, de accionamiento hidráulico Peso: 700 Kg Neumáticos: Ant. 6.00 x 16, post. 7.00 x 16 Velocidad máxima: 274 Km/h, las últimas versiones alcanzaron los 300 Km/h Alle Siege von Mercedes-Benz 1954 Reims 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 str. 1 Nürburgring 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1 Bremgarten 4 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 2 Monza 16 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 str. 1 1955 Buenos Aires 2 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 3 Spa-Francorchamps 10 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 2 Zandvoort 8 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1 Aintree 12 Stirling Moss Mercedes-Benz W196 (SR) 1 Monza 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1 1997 Melbourne 10 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/12 4 Monza 10 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/12 6 Jerez de la Frontera 9 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/12 5 1998 Melbourne 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1 Interlagos 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1 Imola 7 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/13 1 Circuit de Catalunya 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1 Monte Carlo 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1 A1-Ring 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 3 Hockenheim 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 1 Nürburgring 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 3 Suzuka 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 2 1999 Interlagos 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 (SR) 1 Circuit de Catalunya 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 1 Montréal 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 2 Silverstone 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/14 3 Hungaroring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 1 Spa-Francorchamps 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/14 2 Suzuka 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 2 2000 Silverstone 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 4 Circuit de Catalunya 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 2 Monte Carlo 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 3 Magny-Cours 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 2 A1-Ring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 1 Hungaroring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 3 Spa-Francorchamps 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 1 2001 Interlagos 4 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/16 5 A1-Ring 4 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/16 (SR) 7 Silverstone 3 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/16 (SR) 2 Indianapolis 3 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/16 4 2002 Monte Carlo 3 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/17 2 2003 Melbourne 5 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4-17D 11 Sepang 6 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes MP4-17D 7 Mercedes var för övrigt den första F1-bilen med insprutning 1954. Eller en Auto Union från 1937 ![]() Side View of Boet Ferreira's 1937 DKW Racing Special driven by present owner Hubert Ten Doeschate Bådera är silver om jag nu inte blivit färgblind? ![]() ![]() _________________ Predrag Antic ![]() Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R |
||
Det här med nationsfärger i racing går betydligt längre tillbaks än dina exempel..... det härrör sig från sekelskiftets första biltävlingar i stort sett och VITT är tysklands tävlingsfärg...... sen att en del tyska bilar senare vart silverfärgade är en helt annan historia.... Vill du lära dig mer om Racinghistoria så rekommenderar jag en prenumeration på engelska MOTORSPORT, en mycket läsvärd tidning.... ![]() |
||
Tjena Fredrik!
Engelska MOTORSPORT anser jag vara en av de bästa F1-tidningar, då den verkar vara en av få objektiva. De har dessutom en hemsida som heter www.motorsport.com och jag skriver på deras svenska forum www.motorsport.com/forums orsak till att Helgonet trodde att Tysklands racingfärger var silver är att vi tittade på ett program på Discovery Channel som handlade om F1-historia efter 2:a världskriget och de sade att Tysklands racingfärger är silver i F1. Om nu den är vit som du skriver? Vore det intressant att veta vilka som är Japans F1-färger? För de gör väl anspråk på vit? Samt vilka tyska stall som tävlat med vita bilar? Auto Union? Mercedes-Benz? Jag känner till småstall som AGS, Wolf, Zakspeed, Toleman, Simtek, Rial, Shadow, Coloni, Ensign, Forti, Footwork, Larrousse, March, osella, Shadow, onyx, Leyton, House osv osv men alla dessa tävlade med reklam på sina bilar och vilket land de tillhörde vet jag endast att Zakspeed som Västtyskt med Westreklam och Berndt Schneider som förare. _________________ Bogdan Antic ![]() |
||
Hej Tiger Länken som du refererar till verkar vara en bra och seriös webb-tidning (florida-baserad) men det är inte samma som den Engelska tidningen Motorsport, den ges nämligen ut av Haymarket (som även ger ut Autosport) men om du går till Press-stop eller någon liknande tidningshandlare så känner du igen tidningen genom att framsidan ALLTID är BRG (British Racing Green) Den tidningen skriver nästan enbart om äldre saker.... typ allt om historian om Chapparal bilarna som dom hade i förra numret.... en mycket läsvärd tidning men ingen nyhetsrapportering i stort sett. |
||
Jag tänkte just på Motorsport den med grönt omslag med och en vit ram, fast den brittisk som du skriver och www.motorsport.com är i Florida. Svenska forumet ska vara www.motorsport.com/forums glömde com senast.
![]() _________________ Bogdan Antic ![]() |
||
Japans tävlingsfärg är liksom Tyskland vit men med den skillnaden att japanerna har en röd sol på huven. I F1 har jag ingen aning om vilka tyska stall som kört i vitt men Porsches bilar var alltid vita i sportvagnsracing innan reklamen gjorde sitt intåg. Fast allt det här har väl redan sagts va...?
_________________ 911SC -82 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6 besök senaste veckan (4033 totalt) |