Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racing landsfärger (splittad tråd)
6 besök senaste veckan (4033 totalt)
Helgonet Racing
Stockholm
Här sen Dec 2003

Trådstartare
söderblom skrev:
Grön kan ju inte betyda allt för mycket otur i Europa iallafall med tanke på hur Benetton bilarna såg ut på 80- och 90-tal. Vissa år var de så gott som helgröna. Även jänkarna har åkt grönt i Cart-serien, de Kool-sponsrade bilarna som kördes av bla Paul Tracy för något år sedan.

Vad gäller oranga färger så var det väl skisser på McLaren i orange lack när de bytte sponsor från Marlboro till West, men det blev ju grå/svart sedan istället. Men det kan ju haft och göra med att de kanske hade annan sponsor på gång innan West.

EDIT: Kom och tänka på British Racing Green, borde verkligen inte vara en otursfärg, Aston Martin, Bentley, Jaguar....

Det stämmer det du skriver och McLarens original färg är orange. Orsak till att de valde silver är att motorleverantören Mercedes-Benz har silver som sin racingfärg och egentligen alla tyska F1-bilar (innan reklam kom på bilarna). Dessutom är West Light paketen även silverfärgade. England har grön som sin racingfärg och därav var Lotus gröna fram till 1969 och Italien har röd som sin racingfärg medan Frankrike har blått därav Ligierbilarna och sedermera Prostbilarna som senare gick i konkurs. Lotus har haft många världsmästare i sin gröna bil där Jim Clark får anses som den störste. Lotus återgick till sin ursprungliga gröna färg 1991 fram till konkurrsen 1995. Nu saknas bara att Auto Union (Audi) ska göra comeback på racingbanan och sopa banan mot sin konkurrenter som innan WW2.

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tävlingsfärgen för Tyskland är vit.
Citera
Tigrarna
Stockholm och Belgrade
Här sen Dec 2003

Mig veterligen har aldrig tyska F1-bilar varit vita. Bådera Mercedes-Benz och Auto Union var silver då de tävlade under sitt lands färger. Fast BMW:s racing färger är ljusblå/mörkblå/röd med vit bakgrund.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jomän var det vit en gång i tiden. Men en vacker dag körde dom plåtrent (aliminumrent alltså thumbs up ) för att få ner vikten under en regelgräns och på den vägen är det... ibland iaf.

Uppsala
Här sen Okt 2003

Den gamle Le Mans-legenden Henri Pescarolo (33 starter, 4 segrar) har alltid kört i en helgrön hjälm. Antingen var han inte särskilt skrockfull eller så brydde han sig inte...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Frågan vitt vs silver finns väl utrett i en gammal tråd här nånstans f.ö.

Stockholm och Belgrade
Här sen Dec 2003

Jag vet att Japans racingfärg är vit.

Laholm
Här sen Nov 2002

Tigrarna skrev:
Mig veterligen har aldrig tyska F1-bilar varit vita. Bådera Mercedes-Benz och Auto Union var silver då de tävlade under sitt lands färger. Fast BMW:s racing färger är ljusblå/mörkblå/röd med vit bakgrund.

Du tänker på M, BMW har alltid tävlat i vitt, ibland med M-färgerna, ibland utan.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack Johan.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Stockholm
Här sen Dec 2003

Trådstartare
BMW:s tävlingsfärg är vit men inte Tysklands som är silver. Fast BMW tävlade ju även med gröna bilar i Benetton-BMW 1985-1987. Fast Brabham-BMW var vita från 1984-1987 med BMW:s motorer. Audis Le Mans bilar var silverfärgade under de 3 år på raken som de vann. Däremot är även Porsches tävlingsbilar även de vita. Fast nationsfärgen för racing är silver som Mercedes & Auto Union har (hade) både före och efter andra världskriget.

Mercedes Benz W 196

MERCEDES BENZ W196
Motor: 8 cilindros en linea
Diámetro y Carrera: 76x68.8mm
Cilindrada: 2496 cc
Potencia: 298 HP a 8700 RPM
Rel. de compresion: 9.1:1
Distribucion: Desmodromica, con doble árbol de leva a la cabeza por grupo de cuatro cilindros
Alimentacion: Inyeccion Bosh
Velocidades: 5 de avance y 1 de retroceso
Embrague: Monodisco seco
Chasis: Tubular
Frenos: A tambor en las cuatro ruedas, de accionamiento hidráulico
Peso: 700 Kg
Neumáticos: Ant. 6.00 x 16, post. 7.00 x 16
Velocidad máxima: 274 Km/h, las últimas versiones alcanzaron los 300 Km/h

Alle Siege von Mercedes-Benz
1954
Reims 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 str. 1
Nürburgring 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1
Bremgarten 4 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 2
Monza 16 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 str. 1

1955
Buenos Aires 2 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 3
Spa-Francorchamps 10 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 (SR) 2
Zandvoort 8 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1
Aintree 12 Stirling Moss Mercedes-Benz W196 (SR) 1
Monza 18 Juan Manuel Fangio Mercedes-Benz W196 1

1997
Melbourne 10 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/12 4
Monza 10 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/12 6
Jerez de la Frontera 9 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/12 5

1998
Melbourne 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1
Interlagos 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1
Imola 7 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/13 1
Circuit de Catalunya 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1
Monte Carlo 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 1
A1-Ring 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 3
Hockenheim 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 1
Nürburgring 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 (SR) 3
Suzuka 8 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/13 2

1999
Interlagos 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 (SR) 1
Circuit de Catalunya 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 1
Montréal 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 2
Silverstone 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/14 3
Hungaroring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 1
Spa-Francorchamps 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/14 2
Suzuka 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/14 2

2000
Silverstone 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 4
Circuit de Catalunya 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 2
Monte Carlo 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 3
Magny-Cours 2 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 2
A1-Ring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 1
Hungaroring 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 (SR) 3
Spa-Francorchamps 1 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/15 1

2001
Interlagos 4 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/16 5
A1-Ring 4 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/16 (SR) 7
Silverstone 3 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/16 (SR) 2
Indianapolis 3 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes MP4/16 4

2002
Monte Carlo 3 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4/17 2

2003
Melbourne 5 David Coulthard McLaren-Mercedes MP4-17D 11
Sepang 6 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes MP4-17D 7

Mercedes var för övrigt den första F1-bilen med insprutning 1954.

Eller en Auto Union från 1937

Side View of Boet Ferreira's 1937 DKW Racing Special
driven by present owner Hubert Ten Doeschate

Bådera är silver om jag nu inte blivit färgblind?

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Helgonet Racing skrev:

Bådera är silver om jag nu inte blivit färgblind?

Det här med nationsfärger i racing går betydligt längre tillbaks än dina exempel..... det härrör sig från sekelskiftets första biltävlingar i stort sett och VITT är tysklands tävlingsfärg...... sen att en del tyska bilar senare vart silverfärgade är en helt annan historia....

Vill du lära dig mer om Racinghistoria så rekommenderar jag en prenumeration på engelska MOTORSPORT, en mycket läsvärd tidning.... thumbs up

Tigrarna
Stockholm och Belgrade
Här sen Dec 2003

Tjena Fredrik!
Engelska MOTORSPORT anser jag vara en av de bästa F1-tidningar, då den verkar vara en av få objektiva. De har dessutom en hemsida som heter www.motorsport.com och jag skriver på deras svenska forum www.motorsport.com/forums orsak till att Helgonet trodde att Tysklands racingfärger var silver är att vi tittade på ett program på Discovery Channel som handlade om F1-historia efter 2:a världskriget och de sade att Tysklands racingfärger är silver i F1. Om nu den är vit som du skriver? Vore det intressant att veta vilka som är Japans F1-färger? För de gör väl anspråk på vit? Samt vilka tyska stall som tävlat med vita bilar? Auto Union? Mercedes-Benz? Jag känner till småstall som AGS, Wolf, Zakspeed, Toleman, Simtek, Rial, Shadow, Coloni, Ensign, Forti, Footwork, Larrousse, March, osella, Shadow, onyx, Leyton, House osv osv men alla dessa tävlade med reklam på sina bilar och vilket land de tillhörde vet jag endast att Zakspeed som Västtyskt med Westreklam och Berndt Schneider som förare.

Täby
Här sen Nov 2002

<---Tysk racerbil, notera färgen.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tigrarna skrev:
Tjena Fredrik!
Engelska MOTORSPORT anser jag vara en av de bästa F1-tidningar, då den verkar vara en av få objektiva. De har dessutom en hemsida som heter www.motorsport.com och jag skriver på deras svenska forum www.motorsport/forums orsak till att Helgonet trodde att Tysklands racingfärger var silver är att vi tittade på ett program på Discovery Channel som handlade om F1-historia efter 2:a världskriget och de sade att Tysklands racingfärger är silver i F1. Om nu den är vit som du skriver? Vore det intressant att veta vilka som är Japans F1-färger? För de gör väl anspråk på vit? Samt vilka tyska stall som tävlat med vita bilar? Auto Union? Mercedes-Benz? Jag känner till småstall som AGS, Wolf, Zakspeed, Toleman, Simtek, Rial, Shadow, Coloni, Ensign, Forti, Footwork, Larrousse, March, osella, Shadow, onyx, Leyton, House osv osv men alla dessa tävlade med reklam på sina bilar och vilket land de tillhörde vet jag endast att Zakspeed som Västtyskt med Westreklam och Berndt Schneider som förare.

Hej Tiger

Länken som du refererar till verkar vara en bra och seriös webb-tidning (florida-baserad) men det är inte samma som den Engelska tidningen Motorsport, den ges nämligen ut av Haymarket (som även ger ut Autosport) men om du går till Press-stop eller någon liknande tidningshandlare så känner du igen tidningen genom att framsidan ALLTID är BRG (British Racing Green)

Den tidningen skriver nästan enbart om äldre saker.... typ allt om historian om Chapparal bilarna som dom hade i förra numret.... en mycket läsvärd tidning men ingen nyhetsrapportering i stort sett.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Micke Holmström skrev:
<---Tysk racerbil, notera färgen.

Kunde inte sagt det bättre själv

Stockholm och Belgrade
Här sen Dec 2003

Jag tänkte just på Motorsport den med grönt omslag med och en vit ram, fast den brittisk som du skriver och www.motorsport.com är i Florida. Svenska forumet ska vara www.motorsport.com/forums glömde com senast.

Uppsala
Här sen Okt 2003

Japans tävlingsfärg är liksom Tyskland vit men med den skillnaden att japanerna har en röd sol på huven. I F1 har jag ingen aning om vilka tyska stall som kört i vitt men Porsches bilar var alltid vita i sportvagnsracing innan reklamen gjorde sitt intåg. Fast allt det här har väl redan sagts va...?

Racing landsfärger (splittad tråd)
6 besök senaste veckan (4033 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande