Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ta fram kolfiberdetaljer
2760 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ta fram kolfiberdetaljer

Jag har en liten idé om att ta fram en kolfiberdetalj till en bil och tillverka en liknande detalj i mindre skala.

Någon som vet hur man går till väga och vem man kan kontakta?

Tar man en avgjutning först eller hur går det till?

Tacksam för alla inputs!

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Vad är det för grej du skall göra?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
super7 skrev:
Vad är det för grej du skall göra?

Well...

Det är en liten detalj, kanske 7 x 2 cm bred.

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

En Ipren ask i kolfiber?

Jan Nagy
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Janne N skrev:
En Ipren ask i kolfiber?

Hehe, nej inte riktigt. Men jag kan tipsa ett läkemedelsbolag

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Ta fram kolfiberdetaljer

Erik B skrev:
Jag har en liten idé om att ta fram en kolfiberdetalj till en bil och tillverka en liknande detalj i mindre skala.

Någon som vet hur man går till väga och vem man kan kontakta?
Tar man en avgjutning först eller hur går det till?
Tacksam för alla inputs!

Hej Erik!
Japp, jag och en kompanjon har beställt kolfiber. Vi hade tänkt att göra div mindre delar till att börja med. Dock så har vi läst på en del hurvida vi ska gå tillväga med vårt lilla projekt. För att inte springa rätt in i väggen och gjuta direkt i kolfiber vilket kan bli väldigt dyrt, har vi börjat i glasfiber. Dessa två matererial är nog ganska snarlika att jobba med.

För att slutresultatet ska bli riktigt bra måste du börja med att gjuta en Negativ form av ditt objekt, det kan vara lite svårt att få till formen rätt.
Betydligt svårare blir det ju om du vill göra i-håliga objekt tex vingar mm om du inte vill lämna kvar något material i vingen.

När du sedan har din -Negativa form är det bara att gjuta på. Problemet ligger alltså mest i att får en så snygg och bra avgjutning som möjligt.
Finns även typ Spray som bildar en slags foam runt ditt objekt, har inte testat detta än men verkar vara väldigt intressant.

Som sagt jag är inte proffesionell utan lekman som du. Tycker det är intressant att se om man kan få fram olika "lätta" delar till mitt projekt 944.

Kolfibern köpte vi ifrån http://www.abic.se
kostnad för den 1m² väven vi köpte var ca 640:- inkl härdare o frakt.

Lycka till och hör av dig om du vill diskutera. Jag är lika nyfiken som dig. thumbs up

Här sen Mar 2003

låter som man snart kan köpa roliga kolfiberdelar till 944 thumbs up du måste berätta hur det går

Laholm
Här sen Nov 2002

Martin L skrev:
[

Var det en väv?, Vilken ytvikt?
Härdare? Fick du med härdare men inte basen???
Skummet på flaska, hur menar du att man ska använda det?

Jönköping
Här sen Jan 2004

RED44 skrev:
låter som man snart kan köpa roliga kolfiberdelar till 944 thumbs up du måste berätta hur det går

Japp jag får dokumentera det hela med digitalkameran o DV kameran.

Här sen Jan 2004

Pär Hylander skrev:
Martin L skrev:
[

Var det en väv?, Vilken ytvikt?
Härdare? Fick du med härdare men inte basen???
Skummet på flaska, hur menar du att man ska använda det?

Hej Pär!
Snygg bil du har förresten. kollade in Eddies Varvstops bilder.
Åter till saken. Den väv vi beställt var 300 gr/m² och då ingick härdare HY726 Någonting, kommer inte ihåg exakt vad den heter. Men den ska räcka till den 1m² som vi beställt.

Men dock så har jag läst mig till att det finns två olika typer av kolfiber material. Den ena är INTE kompatibel med polyeryten härdare utan bara med EPOXI.
Så ska du själv beställa se då alltså till att få rätt härdare till rätt komposit.

Skummet jag pratar om vet jag inte så mycket om än, men jag forskar i detta. jag lovar att återkomma så snart jag vet mer.

Här sen Nov 2002

Martin L skrev:

Hej Pär!
Snygg bil du har förresten. kollade in Eddies Varvstops bilder.
Åter till saken. Den väv vi beställt var 300 gr/m² och då ingick härdare HY726 Någonting, kommer inte ihåg exakt vad den heter. Men den ska räcka till den 1m² som vi beställt.

Men dock så har jag läst mig till att det finns två olika typer av kolfiber material. Den ena är INTE kompatibel med polyeryten härdare utan bara med EPOXI.
Så ska du själv beställa se då alltså till att få rätt härdare till rätt komposit.

Hmm, mysko, jag fattar inte riktigt vad är du har köpt, (ja att det är en väv på 300 g/m2 fattar jag). Är det en helt ren, torr kolfibermatta? Eller är det en sk prepreg, dvs en halvkletig förimpregnerad matta?

Det låter så mysko att du har fått med en härdare till någonting men inte själva basen, dvs den stora mängden av plasten. Normalt sett så är den stora mängden typ polyester, epoxi eller vilnylester, sen brukar man blanda i ca 2-5% av härdaren omedelbart före laminering.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Polyester blandas bara någon% härdare men epoxi ska väl vara nära 50-50?

"Foam-et" är det typ byggskum? Många använder ju det för att modellera upp spoilrar o dyl.

Edit enl "West System" (1:a bästa internetsida på googlesökning) anger (lite otydligt) mellan 3:1 till 5:1 bas/härdare beroende på vilken härdare man skulle använda.

Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Pär Hylander skrev:

Hmm, mysko, jag fattar inte riktigt vad är du har köpt, (ja att det är en väv på 300 g/m2 fattar jag). Är det en helt ren, torr kolfibermatta? Eller är det en sk prepreg, dvs en halvkletig förimpregnerad matta?

Det låter så mysko att du har fått med en härdare till någonting men inte själva basen, dvs den stora mängden av plasten. Normalt sett så är den stora mängden typ polyester, epoxi eller vilnylester, sen brukar man blanda i ca 2-5% av härdaren omedelbart före laminering.

Japp en helt ren och torr kolfiber duk! Ska ta kort på den innom kort. Även skriva upp exakta nummer mm, har den dock inte hemma nu.
I satsen som ABIC sa va komplett ingick Duk,Epoxi,Härdare.

Här sen Jan 2004

Eric Josefsson skrev:
Polyester blandas bara någon% härdare men epoxi ska väl vara nära 50-50?
"Foam-et" är det typ byggskum? Många använder ju det för att modellera upp spoilrar o dyl.
Edit enl "West System" (1:a bästa internetsida på googlesökning) anger (lite otydligt) mellan 3:1 till 5:1 bas/härdare beroende på vilken härdare man skulle använda.

Foamet jag pratar om är INTE Byggskum. Köpte en flaska i helgen för att testa om det gick att modulera upp olika detaljer mm men detta visade sig vara väldig svårt för skummet att härda i större mängder. Dvs jag sprutade en Big Pack (Glassburk) full med en detalj i bara för att som om denna kunde forma sig runt objektet. Men Nej tyvärr lyckades inte.
Funderar på GIPS? Det blir nog nästa test.

Här sen Nov 2002

Enklast att göra en form är väl genom att lägga ett lager gelcoat på objektet du vill gjuta av sedan lägger du några lager glasfiber på det för att få en stabil form.

Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Här är en länk från en gammal kolfibertråd här på reja.
Där verkar det finnas mycket att läsa. http://fiber.get.to/

Jan Nagy
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Janne N skrev:

Fan vilken bra länk perfekt information, man tackar! thumbs up

Här sen Jan 2004

Martin L skrev:
Janne N skrev:

Fan vilken bra länk perfekt information, man tackar! thumbs up

Här kommer en bild på det som jag köpte!

2760 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande