| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsuppdatering
|
3365 besök totalt |
|
Bromsuppdatering
Har efter sommaren känt att de börjar va dags att se över bromsarna lite på Rx-7an, inte för att dom någonsinn svikit men dom har fått kämpa hårt Börjar vara kraftigt blåa nu...
Brukar oftast va den som bromsar senast och tycker att bettet i farter över ~160 har mer att önska. Är ingen som vill ha jättebromsar för att glänsa vid korvkiosken utan så små (lätta) som bara är möjligt men ändå räcker till. Borde kunna räcka med strax över 300mm med rejäla ok. Vad har ni för tips? letar gärna på skrotar om man kan spara lite slantar
Törs man prova k-sport eller liknande??? _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re: Bromsuppdatering
vad kör du med för belägg idag? Har du kylning av dina bromsar idag? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Mina bromsar var alltid blå när jag svängde in i depån utan att någonsin svika. Om dina inte fejdar och funkar föreslår jag det vanliga: kylscoop, hårdare belägg och bättre bromsvätska. Till att börja med.ha
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Dom fadar inte, de är inte där problemet ligger... De tar helt enkelt inte nog bra i högre farter och till nästa sommar ska de bli bättre fäste i däcken så då behövs de ännu mer bett i bromsarna
Har redan hårda belägg och bättre vätska osv men som sagt de hjälper ju mest mot fading. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re:
Det är lite svårt att greppa ditt uttryck "bettet", belägg har en friktionscoefficient som kan vara högre eller lägre, och mer rejsiga belägg kräver mer av rätt temperatur för att fungera som tänkt. Beroende på hur mycket du belastar beläggen så måste dessa ha en yta som motsvarar belastningen annars får du för varma eller för kalla belägg. om du har ett belägg som arbetar rätt och då byter till ett mjukare så måste du ha ett större belägg för att få rätt temperatur igen. Vise versa. Ett gatbelägg däremot är mer tänkt att bromsa från kalla belägg, vilket ställer till det med tanke på storlekarna om man har detta som utgångspunkt. Vad gäller calipern så är det en utväxlingsfråga vilken kolvarea man har, och där sitter troligtvis inte ditt problem, om du inte önskar annat pedaltryck. I princip kan man säga att kan du låsa hjulen så har du tillgång till önskat "bett". Jag föreslår att du talar med Stacke på per-F. Blåa skivor är i sig inget problem, den färgen försvinner om du bromsar dem ännu varmare. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag kör en bmw 318 som väger ca 970 kg
Jag har orginal skivor fram & bak carbotech XP10 belägg fram & orginalbelägg från ATE bak. Kylning finns till frambromsarna. Alla vanliga slangar är utbytta till stålomspunna. Bromsservot är bortplockat & jag kör med orginal utv på bromspedalen lite trögtrampat men man lär sig. Har små skivor 260*22 fram & 258*10 bak har inga som helt problem med vara sig bettet i bromsarna eller värmeproblem. Kan från hög hastighet bromsa så det låser om jag vill. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Problemet är just som Göran är inne på med låsning - i hög fart kan jag inte låsa bromsarna hur hårt jag än trampar på pedalen... Mina belägg är så pass hårda så ja måste köra lite för att dom ska börja fungera, just de anser ja inte vara nåt problem då man ändå vill varmköra bilen innan man börjar blåsa på.
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
om det är den FC3S'en jag tänker på behöver du klart fetare skivor om du ska klara köra mer på bana. Du som var där en kväll i höstas på mittsverige. Jag som körde röda gen FD'n.
I sådana fall så har du kollat på http://www.rx7club.com/showthread.ph Evo 9 bromsarna verkar vara näst intill bara att skruva på om jag förstår det rätt. 320 mm skivor fram och alu-ok och dessutom 300 mm bak. Har inte sett så många lösningar alls som verkar vara vettiga för FC'n, ev finns ett kitt på corksport som fixar bakbromsarna för en vettig peng med. Typ 330 dollar eller så. _________________ Robert Pettersson |
||||
|
Passar inte FDn's ok rakt på? Från 96 å framåt är dom uppgraderade till 313x32mm fram och 314x22mm bak. Räcker för dom flesta banbilar som kör i Japan om du byter till en bra skiva. Jag är gruvligt nöjd. Spec efter en full uppsättning Project MU SCR-Pro skivor. (Har inte hunnit testa på banan än iof men har åkt med likadana på en annan FD i Japan)
Dessutom har Herr Stacke Project MU så det är mkt enkelt att beställa. Högst trevlig å snabb service. _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||
|
oh yes den svarta FC:n som va ä snurra i höstas...
Vore bra att veta om Fd grejer passar hyfsat, finns som sagt inte så värst mycke till Fc att få tag på, vill hälst gå på begat också då plånboken varit tom länge nu
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Vad jag vet så passar dom. Å jag vet även folk som kör med det i Japan. Kan inte tänka mig att det är mkt modifikationer om ens några för det ser väldigt standard ut.. Jag har en uppsättning ok från en 94 FD liggandes här i väldigt fint skick. Oringar i nyskick. Dom passar iof till 298mmx22mm skivor fram men du kan få köpa dom för en billig penning.
Finns även adaptrar till Brembof50 ok om du får för dig att de skulle va roligare. Uppgraderingsskivor finns ju sen från precis hur mkt tillverkare som helst om du kör FD ok.. Edit: Du måste byta nav, men de finns också. (För FD varianten) _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||
|
Byta nav? alltså på bilen för att skivan inte passar? är det offset som skiljer eller centrumhålet?
Ska klura lite på de där med oken, helt klart intressant om man kan hitta en lämplig skiva till... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re:
Tjena Plutten ! Jo var ska vi börja ! Evo bromsarna ! De är många i USA som tycker om dessa ! oket passar rakt på ! (Evo 6-9 ska ha samma ok kan ha fel här... )
Skivan måste svarvas upp i navet och några mm på ytter diametern ! Bakbromsarna brukar man inte ta från evo... dock... DET som jag ser som PROBLEMET med detta är att du inte har samma skiv diameter samt kolvdiameter längre dvs bromsfördelningen skiter sig fett... Några sätter en restriktor osv men lösningen är nog en riktigt bromsvåg om det räcker Sedan har några problem med att orginal huvudbromscylindern ej kan ge tillräkligt med vätska så pedalen går i botten Men då kan man ju sätta en 929 bromscylinder... FD bromsar då ! De vanliga FD bromsarna ska passa rakt av fram ! Är ju samma belägg till framoken... Bak passar det ej bolt on... Finns ett kit så man kan få på FD bromsar bak. Jag har ej luskat ut varför de ej passar... Nu finns det ju som Daniel säger FD med större bromsar 96- ??? Dessa kanske skulle vara en bra uppgradering om dessa passar på en vanlig fd så passar de på en fc ! FC bromsarna är inget fel på ! Jag tror att du ska se om det inte går att fixa bättre skivor samt belägg som passar dig ? Sedan är ju kylningen viktig! Jag kommer själv att prova att åka med orginalok med Brembo skivor samt Hawk belägg och jag hoppas ju att det blir lite mer pulver i min maskin
om det inte funkar har jag en ide till men då kostar det lite mer också ! Kör hårt ! // Johan _________________ Johan Wistrand Rx-7 TII -91 Rx-7 TII -89 Projekt 2020 RX/ FD Euro-SPEC BMW E60 525 |
||||
|
Åker på yellowstuff belägg nu och det är ju dom som är problemet med för dåligt bett i högre farter, problemet med att byta till ett annat belägg är att då blir de mer värme så än om jag gärna skulle åka på std grejer så går de nog inte längre.
När motorn va lite mildare så va de dock inga problem med bromsarna. Har funderat på att försöka bredda oket och flytta ut de så man får dit en större skiva. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re:
Du har svarat dig själv i din första mening _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Yepp håller med Magnus helt och hållet. Skaffa belägg som är argare samt tål mer värme samt lite kylning på det så har du löst problemet. Kommer garanterat bli betydligt billigare i slutändan dessutom. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsuppdatering
|
3365 besök totalt |