| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
camber bak
|
1293 besök totalt |
|
Det är ju lite svårt med stel axel men det enda jag har
hört är att det fanns specialaxlar i alu. till volvo när dom rejsade med 240 Dom hade lite camber på stel axel med någon typ av drivknut inne i axeln där drivaxeln går in i diffen som möjliggjorde camber bak. |
||||||||
|
Finns tre varianter. bonmecks varianten man tar och svetsar på axeln så den böjer sig lite så man inte längre har noll på alla vinklar. Andra varianten är att man lämnar iväg bakaxeln till en firma som böjer den i en maskin så den får de vinklar man önskar. Den sista varianten är att man letar upp en axel som är tredelad så att man kan lägga schims mellan rören till drivaxlarna och diffhuset så att man fr vinklar på det sättet.
_________________ Jonas Bjerkemo |
||||||||
|
Re:
Är det någon som har en sådan axel som ligger och skräpar så PM:a gärna! |
||||||||
|
Axel
Det går utmärk att skänka en stel bakaxel med en mig svets. Jag har fixat Opel o Ford axlar. Lägg axel på ett par pallbockr rigga linjal eller fälgar för att kunna mäta. sedan helsvetsar man banjorören vid diffhuset på framkant med hög svetsstöm. 1-2 är inga problem att få till. Dom flästa rally åkar gör så här, bilen blir lungnare på rakorna i hög fart. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||||
|
Re:
Jupp, men det går lika bra att justera toe medelst svets också
Det är inte ens svårt att få till det. 2h tog det att få till 3mm(+-0.2mm) totalt toe och Camber på 1,5grad (+-0,1grad) på min första axel jag gjorde _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
Hur mår drivaxlarna och infästningarna när man böjer med våld?
|
||||||||
|
om man bara ser till att drivaxeln träffar mitt i splineshylsan är glappet så stort att 1,5 grad inte vållar några problem . Se till att pinjongen har samma vinkel mot horisontalplanet som när den är monterad i bilen annars kan det bli vilka toe - camber combinationer som helst.
Hälsningar #54 Lars P.S. Jag har åkt i SSK serien sedan -92 med en axel som är behandlad med svetsen och jag har ännu inte märkt några skador av det _________________ Lars Brandström |
||||||||
|
Re:
Det är ju inte direkt presspassning på splinesen i diffen s.a.s
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
ok, Då är jag med
|
||||||||
![]() |