Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 7742 besök totalt |
Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)
fick ett mail från ett företag att dom hade fått in nya bakbreddare med "diffuser" frågar ni mig så tycker jag inte att det är så jättevackert, så det behöver ni inte gnälla på, och jag har inte sagt att jag ska köpa det heller! Men, har detta nån positiv inverkan på bilens aerodynamik ![]() ![]() (ignorera tröskeln, vettefa*en vad dom gjort där...) Fördelar? nackdelar? tankar och ideér?? Ös på! ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
En klar förbättring ;-)
om den undre vingen har en korrekt utformad profil - och är stadigt infäst mot chassiet - så borde väl det ge downforce (samt fet respekt från alla EU mopedister) Hjulhusbreddarna ser f.ö. ut att skapa avsevärt med drag då de fångar luften i bakkant. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Re:
respekten från mopedisterna kvittar, bara det är en fördel på bana... annars kan det kvitta, styling väger ![]() hjulhusbreddarna skapar drag, pratar vi fram eller bak då? fram har jag gjort såhär på, blir samma bak på breddarna jag köper, vilka det nu blir.. samt ett stort luftusläpp bakom breddningen där blinkers sitter orginal ![]() EDIT: Har mailat företaget och frågat om det är Show eller go.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Det var i alla fall den fulaste breddningen jag sett på länge.
Tar de verkligen betalt för det där? |
||||
Re:
Moget.. Dom levererar sina produkter inom rimlig tid i alla fall! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Jag har för mig att Porsche har nåt likande till 944T i sitt sortiment. Men det är ju inget bevis för att det fungerar. En vinge placerad lågt helt enkelt.
Som för alla andra vingar så justeras ju effekten av hur "ren" luften är innan, och med oplant golv så finns det ju lite turbulens. |
||||
http://www.fastestlaps.com/photos/_P
Den ska tydligen vara där av en aerodynamisk anledning. Frågan är vad den gör rent fysikaliskt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Jag har kört olika vågräta vingar i min minitunnel på en modell av Speedlab Corvettens diffussor. Det va för att kolla vad Brawn hade haft för sig. Jag placerade vingen på alla möjliga platser och resultatet var allt från dåligt till ingen nytta alls. Okay, jag kunde se en effekt i vissa lägen men det lutade åt att det är saker man ägnar sig åt när man närmar sig marginalerna för vad som går att åstadkomma. Det betyder inte att jag varken fördömer eller rosar arrangemanget på bilden, men frågande ställer jag mig. I min värld så anser jag att firman som säljer sådana saker ska kunna verifiera vad dom håller på med. Den som har gjort en konstruktion måste i rimlighetens namn veta vad han gjort. Eller veta att han INTE vet vad han gjort. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)
Man kan ju börja i andra ändan: 1. Hur mycket har man räknat på den där lösningen? 2. Hur mycket har man testat i vindtunnel? 3. Hur mycket har man provat på bana? 4. Vad kostar det att utveckla aerodynamiska hjälpmedel? 5. Hur mycket kan företaget tjäna på det (_)? 6. Kan det t.o.m. vara så att det där kitet försämrar alla parametrar jämfört med standardbilens? 7. Hur seriöst är företaget? och här är mina svar: 1. Inte räknat något alls. 2. Inte alls, det är dyrt. 3. Den kanske har gått lite på Autobahn, men det är inte speciellt troligt med tanke på hur ofärdig den ser ut av bilden att döma. 4. Hur mycket som helst. Ingenjörer/fysiker är dyra. 5. Förmodligen inte mycket. Om man ska göra det seriöst blir det DYRT. Hur många enheter kan man sälja, till en bilmodell som är jättegammal? Hur mycket kan man ta betalt? 6. Det är mycket troligt. 7. I rest my case. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Har skickat en förfrågan till företaget om detta.. får väl svar under veckan, men är det uträknat/testat vill jag ha papper på det...
Vi får se ![]() annars blir det vanlig dtm breddning ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Har man tur kan nog luftströmmen ut igenom hålet fylla i vaken bakom bilen något och på så sätt minska luftmotståndet. Har man riktig tur så kan det minska lyftkrafterna men med största sannolikhet blir det inte alls bättre än originalbilen.
Ser ingen anledning att köra med detta istället för original bakkjol om man nu inte tycker att det är snyggt och tycker att det är trevligt att lägga pengar på något med tveksam funktion. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Blir troligen en vanlig breddning, *nog* räcker inte i detta sammanhanget ![]() får se vad han svarar på mitt mail dock.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
louvers tillämpas väll ändå inte för att motverka luftmotstånd som bildas då breddning ökar frontarean. Tvärt om, dom kan vara neg och sabba mer om dom sitter fel. Är väll för att sänka tryck i hjulhuset, och då förhoppningsvis "downforce". rätt intressant läsning om ämnet: http://auto-racing.speedtv.com/artic EDIT: intressant med din vindtunnel göran! du har ingen bild eller liknande på tunneln? vorre skoj å bygga en ![]() ![]() _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Nu är det väl inte "louvers" heller egentligen då jag inte har något "lock" över hålen..
är väl främst för att sänka trycket jag gjort dom, sen är det garagetänk och inte lufttunnel kalkylerade einstein saker ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
Det finns bild på min hemsida www.hemipanter.se Det är en mycket enkel sak byggd av en spånsug, men man kan köra vingprofiler i den, samt små modeller på bilar. Men sånt som skärmkanter blir puligt å mäta. Jag har 150 km/tim i lufthastighet. Det tjusigaste med den e att jag kan mäta både drag och lodrät belatning. Så det är lite jobb med själva Mätarmen som modellen sitter på. Sorry de va fler tunnelbilder här, http://hem.passagen.se/hemipanter/ . mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Skojigt! Men hur blir det nu, om hastigheten i vindtunneln är 150 km/timme och modellskalan är 1:30 motsvarar väl det en hastighet om bara 5 km/timme för den riktiga bilen om man vill hålla Reynoldstalet oförändrat, så att strömningen blir likadan i båda fallen, eller tänker jag fel? |
||||
Re:
Jag kan inte svara på hur Reynoldstalet förhåller sig till en skala, vi får hoppas att Ytterström dyker upp. Vad jag kan säga är att en vingprofil ger mycket kraftfulla utslag beroende på form och Gurney. Man ser definitivt vad som är mer eller mindre. Vingen kan dessutom ha stor corda. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 7742 besök totalt |