Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)
1, 2   >>
7742 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)

fick ett mail från ett företag att dom hade fått in nya bakbreddare med "diffuser"

frågar ni mig så tycker jag inte att det är så jättevackert, så det behöver ni inte gnälla på, och jag har inte sagt att jag ska köpa det heller!


Men, har detta nån positiv inverkan på bilens aerodynamik iom att bilen inte har plant golv heller så..

(ignorera tröskeln, vettefa*en vad dom gjort där...)

Fördelar?
nackdelar?
tankar och ideér??

Ös på! thumbs up


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 208



Det ser helt klart ut som en osthyvel så den måste vara till för att hyvla av fartgupp!! :-)

Full fart spar tid!!!!

_________________
Birath Albin

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Re:

Sniper skrev:
Det ser helt klart ut som en osthyvel så den måste vara till för att hyvla av fartgupp!! :-)

Full fart spar tid!!!!


haha ja skiva ost är den säkert bra på

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7265



En klar förbättring ;-)

om den undre vingen har en korrekt utformad profil - och är stadigt infäst mot chassiet - så borde väl det ge downforce (samt fet respekt från alla EU mopedister)

Hjulhusbreddarna ser f.ö. ut att skapa avsevärt med drag då de fångar luften i bakkant.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
En klar förbättring ;-)

om den undre vingen har en korrekt utformad profil - och är stadigt infäst mot chassiet - så borde väl det ge downforce (samt fet respekt från alla EU mopedister)

Hjulhusbreddarna ser f.ö. ut att skapa avsevärt med drag då de fångar luften i bakkant.


respekten från mopedisterna kvittar, bara det är en fördel på bana... annars kan det kvitta, styling väger

hjulhusbreddarna skapar drag, pratar vi fram eller bak då? fram har jag gjort såhär på, blir samma bak på breddarna jag köper, vilka det nu blir.. samt ett stort luftusläpp bakom breddningen där blinkers sitter orginal



EDIT: Har mailat företaget och frågat om det är Show eller go..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7265



thumbs up

Din design ser bättre ut.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det var i alla fall den fulaste breddningen jag sett på länge.
Tar de verkligen betalt för det där?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Det var i alla fall den fulaste breddningen jag sett på länge.
Tar de verkligen betalt för det där?

Lind4hl skrev:


frågar ni mig så tycker jag inte att det är så jättevackert, så det behöver ni inte gnälla på, och jag har inte sagt att jag ska köpa det heller!



Moget.. Dom levererar sina produkter inom rimlig tid i alla fall!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20183



Jag har för mig att Porsche har nåt likande till 944T i sitt sortiment. Men det är ju inget bevis för att det fungerar. En vinge placerad lågt helt enkelt.
Som för alla andra vingar så justeras ju effekten av hur "ren" luften är innan, och med oplant golv så finns det ju lite turbulens.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



http://www.fastestlaps.com/photos/_Porsche_944_Turbo_S_250hp4942148894 . . . .

Den ska tydligen vara där av en aerodynamisk anledning. Frågan är vad den gör rent fysikaliskt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag har kört olika vågräta vingar i min minitunnel på en modell av Speedlab Corvettens diffussor. Det va för att kolla vad Brawn hade haft för sig. Jag placerade vingen på alla möjliga platser och resultatet var allt från dåligt till ingen nytta alls. Okay, jag kunde se en effekt i vissa lägen men det lutade åt att det är saker man ägnar sig åt när man närmar sig marginalerna för vad som går att åstadkomma.

Det betyder inte att jag varken fördömer eller rosar arrangemanget på bilden, men frågande ställer jag mig. I min värld så anser jag att firman som säljer sådana saker ska kunna verifiera vad dom håller på med. Den som har gjort en konstruktion måste i rimlighetens namn veta vad han gjort. Eller veta att han INTE vet vad han gjort.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)

Lind4hl skrev:
Men, har detta nån positiv inverkan på bilens aerodynamik iom att bilen inte har plant golv heller så..

Man kan ju börja i andra ändan:
1. Hur mycket har man räknat på den där lösningen?
2. Hur mycket har man testat i vindtunnel?
3. Hur mycket har man provat på bana?
4. Vad kostar det att utveckla aerodynamiska hjälpmedel?
5. Hur mycket kan företaget tjäna på det (_)?
6. Kan det t.o.m. vara så att det där kitet försämrar alla parametrar jämfört med standardbilens?
7. Hur seriöst är företaget?

och här är mina svar:
1. Inte räknat något alls.
2. Inte alls, det är dyrt.
3. Den kanske har gått lite på Autobahn, men det är inte speciellt troligt med tanke på hur ofärdig den ser ut av bilden att döma.
4. Hur mycket som helst. Ingenjörer/fysiker är dyra.
5. Förmodligen inte mycket. Om man ska göra det seriöst blir det DYRT. Hur många enheter kan man sälja, till en bilmodell som är jättegammal? Hur mycket kan man ta betalt?
6. Det är mycket troligt.
7. I rest my case.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Har skickat en förfrågan till företaget om detta.. får väl svar under veckan, men är det uträknat/testat vill jag ha papper på det...

Vi får se thumbs up

annars blir det vanlig dtm breddning thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Har man tur kan nog luftströmmen ut igenom hålet fylla i vaken bakom bilen något och på så sätt minska luftmotståndet. Har man riktig tur så kan det minska lyftkrafterna men med största sannolikhet blir det inte alls bättre än originalbilen.

Ser ingen anledning att köra med detta istället för original bakkjol om man nu inte tycker att det är snyggt och tycker att det är trevligt att lägga pengar på något med tveksam funktion.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Har man tur kan nog luftströmmen ut igenom hålet fylla i vaken bakom bilen något och på så sätt minska luftmotståndet. Har man riktig tur så kan det minska lyftkrafterna men med största sannolikhet blir det inte alls bättre än originalbilen.

Ser ingen anledning att köra med detta istället för original bakkjol om man nu inte tycker att det är snyggt och tycker att det är trevligt att lägga pengar på något med tveksam funktion.


Blir troligen en vanlig breddning, *nog* räcker inte i detta sammanhanget
får se vad han svarar på mitt mail dock..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Re:

Lind4hl skrev:


hjulhusbreddarna skapar drag, pratar vi fram eller bak då? fram har jag gjort såhär på, blir samma bak på breddarna jag köper, vilka det nu blir.. samt ett stort luftusläpp bakom breddningen där blinkers sitter orginal



EDIT: Har mailat företaget och frågat om det är Show eller go..


louvers tillämpas väll ändå inte för att motverka luftmotstånd som bildas då breddning ökar frontarean.
Tvärt om, dom kan vara neg och sabba mer om dom sitter fel.
Är väll för att sänka tryck i hjulhuset, och då förhoppningsvis "downforce".

rätt intressant läsning om ämnet:
http://auto-racing.speedtv.com/article/le-mans-the-aerodynamic-influen . . . .

EDIT:
intressant med din vindtunnel göran! du har ingen bild eller liknande på tunneln?
vorre skoj å bygga en

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Nu är det väl inte "louvers" heller egentligen då jag inte har något "lock" över hålen..

är väl främst för att sänka trycket jag gjort dom, sen är det garagetänk och inte lufttunnel kalkylerade einstein saker thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148


Trådstartare
Det var fejk som vi misstänkte, blir en vanlig breddning thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Lind4hl skrev:
Det var fejk som vi misstänkte, blir en vanlig breddning thumbs up


Det finns bild på min hemsida www.hemipanter.se Det är en mycket enkel sak byggd av en spånsug, men man kan köra vingprofiler i den, samt små modeller på bilar. Men sånt som skärmkanter blir puligt å mäta.
Jag har 150 km/tim i lufthastighet. Det tjusigaste med den e att jag kan mäta både drag och lodrät belatning.
Så det är lite jobb med själva Mätarmen som modellen sitter på. Sorry de va fler tunnelbilder här, http://hem.passagen.se/hemipanter/ .
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jonas olson
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Re:

Göran Malmberg skrev:

Det finns bild på min hemsida www.hemipanter.se Det är en mycket enkel sak byggd av en spånsug, men man kan köra vingprofiler i den, samt små modeller på bilar. Men sånt som skärmkanter blir puligt å mäta.
Jag har 150 km/tim i lufthastighet. Det tjusigaste med den e att jag kan mäta både drag och lodrät belatning.
Så det är lite jobb med själva Mätarmen som modellen sitter på.


Skojigt! Men hur blir det nu, om hastigheten i vindtunneln är 150 km/timme och modellskalan är 1:30 motsvarar väl det en hastighet om bara 5 km/timme för den riktiga bilen om man vill hålla Reynoldstalet oförändrat, så att strömningen blir likadan i båda fallen, eller tänker jag fel?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jonas olson skrev:
Göran Malmberg skrev:

Det finns bild på min hemsida www.hemipanter.se Det är en mycket enkel sak byggd av en spånsug, men man kan köra vingprofiler i den, samt små modeller på bilar. Men sånt som skärmkanter blir puligt å mäta.
Jag har 150 km/tim i lufthastighet. Det tjusigaste med den e att jag kan mäta både drag och lodrät belatning.
Så det är lite jobb med själva Mätarmen som modellen sitter på.


Skojigt! Men hur blir det nu, om hastigheten i vindtunneln är 150 km/timme och modellskalan är 1:30 motsvarar väl det en hastighet om bara 5 km/timme för den riktiga bilen om man vill hålla Reynoldstalet oförändrat, så att strömningen blir likadan i båda fallen, eller tänker jag fel?


Jag kan inte svara på hur Reynoldstalet förhåller sig till en skala, vi får hoppas att Ytterström dyker upp.
Vad jag kan säga är att en vingprofil ger mycket kraftfulla utslag beroende på form och Gurney. Man ser definitivt vad som är mer eller mindre. Vingen kan dessutom ha stor corda.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Vad ska detta vara bra för?? (diffuser liknande sak)
1, 2   >>
7742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande