Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3943 besök totalt |
Motor som snurrar åt andra hållet, vad att ta hänsyn till
Min svåger har en gammal Fiat 850 Sport i gott skick (maken till sång och körglädje per hk har jag inte varit med om) men men rätt liten och svag motor. Den har samma block som Lancia 112 och han "råkar" ha en motor från 112 Abarth liggandes som han vill montera. Den har större slagvolym mm. Dock är där ett aber, motorerna snurrar inte åt samma håll. Eftersom Henke troligen inte uppskattar en växel framåt med toppfart 40km/h (och toppfart bakåt 160 km/h) så vill han vända rotationsriktningen på Abarth-motor genom att flytta över nödvändiga komponenter från orginalmotorn, bla kammen (tyvärr) Vad mer ska man ta hänsyn till, finns det t.ex risk att vev och ramlager vill vrida sig i sina säten? mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Det går nog inte att använda en låda från en A112:a (för jag antar att det är en sån motor) och riktiga Abarth lådor är nog minst sagt bristvara (å duktigt dyra om man hittar en)! Ev. kanske en låda från en Fiat 600 eller nån Simca 1000 modell kan passa för i bägge fallen snurrar motorn i normal riktning på dom...undras om jag inte har nån bok som beskriver det hela därhemma...ska kolla i kväll (har haft både 600 och 850 med Abarth planer en gång i tiden...).
_________________ /Patrik Rylander |
||||
Ett tips är att köra på samma trick som man gjorde på Porschar när man vände lådan: vänd på kronhjulet i diffhuset istället. Dvs. Om kronhjulet sitter på högersidan av pinjongen så ska du sätta den på vänster istället...diffhus är oftast symetriska.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Pratar vi inte om stötstångsmaskiner? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jo, det är stötstångsmaskin. Dock tydligen så är den trots det driven via kedja. Lustigt nog utan spännare sa min svåger som började dela motorn igår.
I fiaten har en längsmonterad svansmotor, 112:a är väl tvärstäld och desstuom i fronten. Så växellåda från en sådan är nog inte så gångbart. oljepump mm ska isf flyttas över från fiatmotorn. Vad tror ni om ram och vevlager, risk att dom vrider sig? Eller rättare sagt, sitter dom lika bra förankrade mot vridning på båda hållen? Min 924motor så sitter dom bättre på ena hållet. Varför skulle man behöva vända kolvarna? mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, det var mitt första förslag oxo, men Henke var inte så pigg på det. En nackdel med det är att lådan kommer att snurra åt andra hållet och är kuggingreppen lappade åt rätt håll så kommer den kanske att föra ett jäkla oväsen om man kör den baklänges. _________________ Pär Hylander |
||||
Intressant ang dom växellådorna och intressant ang boken!! _________________ Pär Hylander |
||||
De bilkolvar jag tittat på har haft kolvtappen förskjuten åt ena hållet för att få dem att röra sig vettigt i cylinderloppet. Det brukar vara så mycket att man ser det utan mätinstrument. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det där tricket har jag med framgång praktiserat på Renaultlådor. Fast då vände jag ju inte rotationsriktning på lådan.
Hur är det? Funkar det att köra lådan åt andra hållet? |
||||
Hittade boken (eller egentligen är den en samling av artiklar av en Amerikansk Abarth specialist)! Den innehåller bla en artikel om konvertering till A112 motor...skicka ett PM med din adress så skickar jag ner boken...bättre den kommer till nytta än ligger å dammar i min garderob ![]() _________________ /Patrik Rylander |
||||
Det "finns" motorer med vevaxeln förskjuten i förhållande till cylindercentrum(jag har sett en, kommer inte ihåg vilken, men jag tror det är ovanligt). Sedan borde ingreppen i lådan inte spela så stor roll. Dreven har ju splinessytor och snedskärning som är symetriska, detsamma gäller ju synkringarna och ingreppsplinesen. Ljudmässigt borde det därmed inte bli någon skillnad. Möjligtvis att smörjsystemet kan trassla (hur ser det ut?) och att hålfastheten i växellådshuset kan påverkas då kraftriktningarna blir omvända. Även backens konstruktion kan vara intressant beroende på hur backdrevet belastas. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Angående ändrad rotationsriktning på växellådan, så kan jag meddela att Saab gjorde prov med detta på -50talet. De höll på att konstruera den första Sonetten som hade aluminiumchassie och plastkaross. På den var drivpaketet placerat bak och fram med växellådan framför motorn, som en R4 Laban. Genom att ändra tändinställningen så var det enkelt att köra motorn åt andra hållet, men de var osäkert vad som skulle hända med lådan. Det löstes genom att man ändrade motorns rotationsriktning på en vanlig Saab 93 och lät Erik Carlsson (på Taket) köra ett antal hundra mil, baklänges....... tre växlar bakåt, en framåt. På allmän väg, förstås.
Det fungerade i alla fall utmärkt, man vart dock tvungen att sätta en kuggväxel mitt på hastighetsmätarvajern för att ändra till baka rotationsriktningen för hastighetsmätaren. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3943 besök totalt |