| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
NPT adapter till metrisk gänga
|
2 besök senaste veckan (3067 totalt) |
|
Problem! Bromsoket har 1/8" NPT och mina nya bromsslangar M10x1.0 vilket tog mig en stund att inse. Finns adapters eller liknande utan att behöve byta slangar? Kan man gänga om dem till M10? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
om 1/8 NPT är samma som till oljetrycks/temp-givare o så, så gjorde jag det på min oljetempsgivare. Jag tog feltemas oljetempgivare o gängade om till metrisk. Inte perfekt, men det funkade, något tunna gängor. Verför jag gjorde så var för att jag ville sätta givaren i tråget, och M10-mutter hade jag som jag kunde svetsa fast bakifrån
Problemet är/var att gängsnittet inte kan skära hela vägen upp till sexkanten, så jag fick sätta nippeln i en borrmaskin o slipa bort de sista två, eller hur många det nu blev, varven närmast skallen. Fast när det till en säkerhetsdetalj som bromsen så vet jag inte riktigt om det är att rekommendera...jag skulle fundera på möjligheten att göra tvärtom... dvs gänga om i oket istället... eller lägga igen hålet med en nickelelektrod o göra om det helt _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
jag är inte 100% men tror det. Skjutmåttet indikerar definitivt att hålet är koniskt. Wilwood har väl NPT på bromsnipplarna? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Enklaste och bästa är väl att pressa om de nya slangarna med en ny anslutning eller nya slangar och sälja de du har. Börja labba med adaptrar och annat som bygger tyngd och osmidighet verkar bara bli sämre, det är ju bromssäkerhet som gäller.
Ta med oken till en hydraulfirma (eller biltema) och testa vilken gänga det kan vara. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Är det hona eller hane på bromsslangen?
nippel 1/8"NPT till M10 ha/ha
http://dalhems.se/?p=50579a80-9cd7-4 _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
NBM hydraulic lär med all säkerhet kunna hjälpa oavsett val. har mycket bra att ha adaptrar
http://www.nbmhydraulic.com/ _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Re:
Nära, 1/8" NPT hane till M10 Hona. Håller med om att det bästa vore att göra nya slangar och sälja dem gamla. Vill bara kolla alternativen.innan. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3067 totalt) |