Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
2 storlekar på kolvar i brembo-ok?
1801 besök totalt
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Har planer på att montera bromsok som suttit bak på en porsche fram på min BMW. På porschen sitter en 299X24 skiva men jag har tänkt kombinera ihop det med en 302X22 skiva ist. Nu till frågan. Vad jag förstått skiljer det 2mm på kolvdiam på brembo-oket och det har väl o göra med om det sitter framför eller bakom hjulcentrum? Vad händer om jag monterar det tvärtom? Jag vill alltså ha oken framför centrum ist för bakom som det sitter org på porschen.

Karlstad
Här sen Apr 2008

skiftar du höger och vänster borde det funka,annars kommer nog luftskruven helt galet...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lind4hl skrev:
skiftar du höger och vänster borde det funka,annars kommer nog luftskruven helt galet...
om "leading" kolv har annorlunda storlek än "traling" så ska inte oken byta sida (om man inte vill vända på den funktionen). Luftningen kan ju gå att flytta på.

Det finns nån tråd för mindre än en vecka sen som förklarade anledningen till ett en av kolvarna var mindre.

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

om inte jag lärt mig fel så har oket en storlek på ingångskolven och en annan på utgångskolven.

Ingång och utgång är då skivans in och utgång i bromsoket.

Dessa storlekskillnader skall ha att göra med att det man vinner effektivitet när oket jobbar mot skivan och lägger på olika kraft på beläggen.

om nå'n nu fattar vad jag svamlar om.

edit: Falken var lite snabbare...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Hittar inte tråden som det pratas om.....kan nån länka?

Nu när jag tänker ett steg längre än näsan så borde man ju bara kunna byta plats på bromsröret och luftnippeln så ska det ju funka som brembo en gång planerade?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

inka skrev:
Hittar inte tråden som det pratas om.....kan nån länka?
Som vanligt så var det ingen specifik tråd utan djupt i nån annan tråd (jag hittar den inte heller förutom nånstans i mellanminnet).
Men som indicium så kan du titta på benämningen på några 6kolvs Wilwoodok:
http://www.wilwood.com/CaliperList.aspx?subname=Dynapro
Notera att de benämns som vänster och höger, dvs de skall sitta med skivans rotation åt ett håll i oket.
4kolvsoken längre ner benämns med montering "universal" eftersom de har samma kolvstorlek.

Med olika klämkraft över belägget så utnyttjar man det säkert effektivare (om det ska nypa mer i början eller slutet av belägget minns jag inte).

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

inka skrev:
Hittar inte tråden som det pratas om.....kan nån länka?...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57595

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ice skrev:
inka skrev:
Hittar inte tråden som det pratas om.....kan nån länka?...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57595
Just det, "mindre än en vecka" sen (har det inte nämnte sen dess?)
Dessutom ganska specifik tråd....

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

På mina Porsche ok så kan man skifta bromsröret och nipplarna, troligtvis även på dina

Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Perfekt! Tackar!

Kalmar
Här sen Okt 2004

OKej nu en snabb kort enkel förklaring av anledningen....

Det bildas en gaskudde mellan belägget och skivan denna gör att där skivan går in i belägget börjar kudden utvecklas och gör att belägget inte kommer att få samma nötning (friktion) mot skivan på slutet av belägget och du får en mindre använd belägg area samt ett snedslitet belägg då ju gaskudden förhindrar nötningen i "slutet" på belägget ....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Det har ingen betydelse om oket sitter framför eller bakom axel, rotationen är densamma. Däremot så går det utmärkt att byta plats mellan luftnipplarna och kopplingsröret mellan okhalvorna. Tycker nog inte att du ska montera oken "baklänges". Kommer inte ihåg om den lilla eller stora kolven skall komma "först" men alla mina ok (Porsche) har pilar som visar hur de ska sitta så det kanske dina också har.

Porsche 968 CS
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

ojämnt beläggslitage vid fasta flerkolvsok beror främst på det moment som uppstår vid första tangeringspunkten mellan belägg och skiva. De flesta ok-tillverkare försöker motverka detta (mer eller mindre lyckosamt) med olika kolvstorlekar. Andra konstuerar ok där varje kolv trycker på ett unikt belägg = bättre "release" egenskaper = mer fart ut ur kurvan och in i nästkommande kurvsektion = snabbare varvtider.

Citera
Skruva banåkabil
1801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande