Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67394 totalt) |
Dags att lägga upp en projekttråd då kanske...
Bilen blir ett hemmabygge då jag tycker det roligaste är när man gör det mesta själv. Är bara 21 så man vill ju prova på så mycket det går och lära sig. Har inte byggt något liknande innan så kommer nog bli en del nybörjarmissar Karossen är likadan som LCR:en här på forumet, alltså öppen tvåsitsig med motor bak. Chassiet blir i fyrkantsprofil med hemmapulade bärarmar. Motorn är en saab 2.0ltt -98 på 150hk med tillhörande låda. Motorn kommer alltså monteras på tvären med originallådan där bak. Så här kommer den typ se ut. (bild snodd av tomcat) _________________ Rickard Sponza |
||
Bilder på gjutningen av karossen. Formarna lånades av tomcat här på forumet och de var mycket bra gjorda
Hade bara provat på att gjuta lite innan men efter ett tag fick man in den rätta knycken! Gjorde tyvärr misstaget att köra med billiga penslar till gelcoaten så det släppte en del borst som man nu ser i ytan Men men, bara att skära ur med en vass kniv och pensla i lite ny färg och slipa ner.. Börjat gjuta sidorna. Kör med färgad gelcoat så man inte behöver lackera. Delen bakom sittbrunnen. Lagom kul att gjuta... Sidor och halva baken klar Fronten och allt annat färdigt. _________________ Rickard Sponza |
||
Kul!
Tyckte jag kände igen ditt namn... Sålt Supran? Detta kommer bli kanon! Kör hårt! Det ser ut som du fått snits på plastningen? _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||
|
||
Det där sista kan jag svara på. Gelcoat är vanligtvis färgad när man köper den. Den finns i ett otal olika färger. Det går även att köpa transparent gelcoat. mvh |
||
Tjena! Jo, supran är såld. Vägde ju bly Smyggkollade lite på en kille som va riktigt duktig på plastjobb när jag praktisera hos krille får nått år sedan _________________ Rickard Sponza |
||
Kul att du fick upp en tråd kring bygget.
Hör av dig när det blir aktuellt med eventuella modeller eller foton mm. Vi försöker bistå med lite tips för att du skall slippa vissa av missarna som vi har gjort _________________ Fredrik Tholander |
||
Har börjat riva i saaben lite och plockat av spindlarna.
Frågan är nu: Kan man använda dessa? Tänkte ju köra med saabens bromsar så då hade detta varit smidigast. OBS! om någon vill ha proffsritade paintbilder så skicka pm _________________ Rickard Sponza |
||
När de blir dags för mig att börja mä Maseratin då får du helt klart ritta allt jag behöver syns ju att du har talang för de :P _________________ Daniel Zancaner Persson |
||
Det finns en vinkel i en spindel som är viktig. Det är spindeltappslutningen (i förhållande till linjen mellan övre och under kulbult). "Normal"-vinkeln är 5-8 grader. Mycket vinkel för med sig en massa fenomen som man kan få problem med.....om det inte är just det uppförandet man söker. Jag har åkt 17 grader, men då måste man ha servo och massor med caster....och veta varför.. På din snygga skiss ser det ut att bli för mycket. Det kanske går att flytta ut övre leden utanför spindeln. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En sak att överväga- det finns rätt många sådana när man försöker kompromissa prestanda mot pengar- är hjul och fälgdimensioner och bromsok. Vid SFRo2 besiktningen av Christers bil så fick vi påpekande/önskemål om att vi borde se över däck dimensionerna. Pga av en större vikt ligger över bakvagnen så bör man kompensera detta med bredare hjul, gärna 10-12" breda hjul bak och kanske 8" fram.
Mängden fälgar med dessa mått (10-12"med Saabs bultcirkel) är lätt räknade. Om det går att modifiera navet/byta till annan bultvirkel så är ju tex 5/120(BMW) att rekommendera då det gör livet enklare längre fram. Men även saker som clearance mot insida fälg/bromsok, fälgprofil, clearance gentemot coilover fäste mm är faktorer som bör tas med i beräkning. P-broms fästen är ytterligare en parameter, kan du få med detta i bromsoket så är det förmodligen en fördel. Det mesta av detta är ganska enkelt om man håller sig till samma komponenter hela vägen , dvs från en och samma bilmodell men när man börjar blanda så gäller det att hålla tungan i rätt mun. Nu gäller väl detta bakvagnen förmodar jag, har du tänkt att fixa framvagnen med samma sorts spindlar? Där är det uppenbarligen så att SFRo har mycket fokus på scrubradie vilket är värt att ha i åtanken när man designar en lösning. Riktvärde enligt vår SFRo kille var 20mm om man skulle vara helt säker. Närmar man sig 30mm så fick man ha goda skäl och räkna med en hårdare bedömning/provkörning. Så nettoeffekten av ovanstående är att jag skulle rekommendera att du äverväger redan från början vilka fälgar du täkt att använda, lägg tid på att fundera kring bultcirklar , ET mått mm. Man kan helt enkelt spara in lite pengar, blod svett och tårar genom att fundera till lite extra i ett tidigt skede. Inte för att vi på något sätt drabbats av detta i LCR projekten men man har ju hört om de som fått göra om en hel del saker _________________ Fredrik Tholander |
||
tack för inputs!
Dessa spindlar ska alltså sitta fram. Var ute och mätte lite innan och kom på att det är bättre om man sätter leden utanför fästet istället. Då hamnar man på ca ca 5grader. Men då finns risken att länkarmen tar i fästet när man fjädrar in, så då får man antagligen höja upp den infästningen. typ såhär: Är det ok att att infästningen är så högt upp sålänge fälgen sväljer det?? _________________ Rickard Sponza |
||
Det här med chasseigeometri är ju en hel djungel men såhär har jag tänkt börja iaf:
Saab spindlar fram. Fixar infästningarna för dubbla a-armar. Kan då mäta vilka fälgar jag ska ha så jag får rätt scrub-radie. Bak ska jag svetsa egna upprights och köra med saabens hjullager då det är bultat och så passar ju drivknuten direkt i. Drivaxlarna får ändå förlängas så det behöver man inte ta hänsyn till. Kan då bygga efter vilka mått helst. Köper fälgar som passar fram och likadan eller bredare bak, får se vad som dyker upp. Då kan jag börja räkna på upprightsen bak och få till de måtten. _________________ Rickard Sponza |
||
Va....väger bilen 2 ton ...eller..? Det där skulle jag vilja höra vad Gustav har att säga om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Att höja leden är inget problem. Men....som sagt ovan. Allt måste räknas in. Inte minst skrubb. EDIT: Du kanske kan höja, så du kan sätta leden mitt ovanför spindeln. ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Här är ett exempel på en komplett bild.
Det är inget facit i hur man gör en framvagn.....men det måste ritas upp på likmande sätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67394 totalt) |